close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Touran: lage oliedruk FSI

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 FSI

Goedemiddag,

"Oil Pressure
Turn Engine off
read manual"

is de foutmelding.

gedaan: forte motor flush, 5W30 gastrol, nieuwe Hella oliepeilsensor, ECU reset.

Niets is veranderd, na 20km rijden opnieuw de foutmelding.

Wat kan ik nog meer vervangen aan mijn auto.
KM stand is 202.430 KM altijd netjes onderhoud volgens Volkswagen gehad.

( Oliedruk meting, na warm rijden ca. 1 bar. Geen getik te horen. Motor draait prima. Al heb ik wel het idee dat deze heel ietsje inhoud na 20km )

Geplaatst door

Stacker (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo beste Ricardo,

U krijgt dus een oliedruk melding, dat deze te laag is.

U heeft dus de genoemde dingen tot uitvoer gebracht, maar dat heeft niet echt geholpen.

Echter lees ik dus in uw topic, dat u de oliepeil sensor heeft vervangen.
Maar u krijgt dus een olie druk waarschuwing, dus eigenlijk zou er dus de oliedruk sensor vervangen moeten worden.
En niet de oliepeil sensor.

Tenzij u dus bedoelt, dat u een oliepeil waarschuwing gekregen heeft, dat het oliepeil te laag is.
Want dan heeft u wel correct gehandeld.

Ik hoor dat nog wel bij uw volgende reactie.

Maar met een te lage oliedruk rijden, dat kan schade aan de motor betekenen, want dan is de olie druk niet echt optimaal, tenzij dus deze sensor defect is.

Maar bij een oliedruk waarschuwing, dan kan dat betekenen, dat het olie filter verstopt zou kunnen zitten.
Maar dan zou de bypass klep moeten openen, als het olie filter verstopt is geraakt.
Beter gesmeerd met wat verontreinigde olie, dan geen olie!

Of dat de oliepomp niet de juiste capaciteit meer heeft, dus eigenlijk aan het defect aan het gaan is.
Dit schijnt wel vaker voor te komen, bij de diesels en de benzine uitvoering.

Ik zou wel wat voorzichtig zijn, men weet nooit wat het probleem is, tot het onderzocht is.

Nu lees ik dus net een stukje via Google.
Dat de oliepomp bij de TDI's en de TSI's problemen geeft, of dit in uw geval ook zo is, dat staat er dus niet bij vermeld.

Google dus eens Oliedruk van VW Touran, en kijk dan naar de regel:
Over de Volkswagen Touran-ANWB.

Volgens dit artikel, komt dat voor bij de km. stand tussen de 150.000 km. en de 200.000 km.

Mag ik aan u vragen, hoe u de olie druk heeft gemeten, electronisch via de boord computer, of manueel met een oliedruk meter op de motor.
Want stel, dat enkel de oliedruk meter, of de sensor defect is, dan scheelt dat wel behoorlijk in de knip.

Dus hier is echt enige voorzichtigheid geboden, zo niet, laat de Touran beter staan, en laat het goed nakijken.
Ik zou dus echt het risico niet nemen, dat de motor stuk gaat.

Erg naar om dit mee te moeten maken..

Met vriendelijke groet,
Ad

Beste Ad,

Ik heb geen idee hoe ze dat gemeten hebben. Hij had het over 1 bar.
Ik heb even gegoogled maar kan niet vinden waar de oliedruk sensor zit. Ik heb idd. het oliepeil sensor onder de carter laten vervangen,
Wederom dure grap (145,-)

Ik zit te denken om me oliepomp te laten vervangen. Wil niet schoonmaken maar gewoon nieuw.

http://www.mijnautoonderdelen.nl/oliedru... deze schakelaar ?

Stacker 0

9 jaar

hallo beste Ricardo,

Voordat u de oliedruk sensor gaat vervangen, dan zou ik bij een garage vragen, of zij de oliedruk zouden willen meten.
De link van de oliedruk schakelaar, heeft u deze op kenteken opgezocht, anders kan het wel eens de verkeerde zijn.
Vraag dan of u dit eens mag bekijken, dan kunt u ook eens mee kijken.

Vraag dan gewoon tussen neus en lip door, waar alles zo een beetje zit, zo ook de olie druk sensor.

Begin dan ook niet direct over het vervangen van de olie pomp, eerst de meetwaarden bekijken.
Nee, een olie pomp, die word bij enige twijfel of dat de olie druk te laag is, in zijn geheel vervangen.

Als nu echt blijkt, dat de olie druk te laag is, dan lijkt mij een compressie test ook geen overbodige luxe.
Waarom dan, zult u denken.
Als de olie druk te laag is, dan kan de motor mogelijk, ik zeg dus mogelijk, het hoeft dus niet, maar het zou kunnen, dat er een lichte schade is ontstaan.
Daar zijn de zuigerveren een hele goede graadmeter voor.

Stel, dat er een te lage oliedruk aanwezig is, heeft U er dan veel kilometers mee gereden?

Waarom dit verhaal dan?
Wel, dat vertel ik U.

Het hart van de motor, de kruk as en overige omliggende delen, die krijgen geen koeling van de koelvloeistof, dus de olie, die moet niet enkel smeren, maar ook de warmte/hitte van het hart van de motor weg voeren.
Dus, is het van erg groot belang, dat er echt meer dan voldoende olie druk is, en een constante oliedruk en oliestroom.

Velen denken dus, dat de olie enkel maar een smerende functie heeft, maar dat is dus echt niet zo, de olie heeft ook een koelende functie, voor net daar waar geen koelkanalen aanwezig zijn, voor de koelvloeistof.

Dus daarom vraag ik dus aan U, heeft u veel of weinig gereden met dat brandende oliedruklampje?
Hoe minder, hoe beter.
Het is zelfs nog heel veel beter, dat wanneer er een dergelijk lampje gaat branden, dat de motor echt direct word uitgeschakeld.
Dat is dus het behoud van de motor.

Ik weet dus niet, hoe ver u van een goede garage woont, maar slepen of op een autoambulance is de beste methode, om de auto daar te krijgen.
Echt niet meer starten, tot U zeker weet wat het probleem kan zijn.
Het kan dus een defecte oliedruk schakelaar zijn, maar het kan ook een oliepomp zijn, die niet voldoende druk levert, en dat is echt gevaarlijk.

IK hoop echter, dat het een defecte oliedruk schakelaar is!

Dit zou als het goed is ook uit te lezen moeten zijn!

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

beste Ad,

Het lampje brand soms en is nu een week aan de gang.
Ik kan 20 km rijden en dan geeft ie een piep toon wat na 4 seconden weer weg is.
10 minuten later weer eens 4 seconden.

Ik ga er nu ook niet meer mee rijden. Ik ga eerst de waardes uitlezen.
Ik denk haast wel de oliepomp. Ik heb deze besteld (154,- euro, 55,- olie, 12,- oliefilter, 25,- forte motorflush)
Geld speelt geen rol. ik heb de auto hard nodig.

Ik heb tevens adhv. kenteken sensor besteld. die gaan ze ook vervangen.
Wat kan ik nog meer vervangen ? Ik wil dat de auto weer goed word.
bvd voor uw uitgebreid verhaal. heel fijn!

Stacker 0

9 jaar

Hallo beste Ricardo,

U gaat het echt goed aanpakken.

Maar eerst goed testen en meten, eventueel uitlezen, voordat u of een monteur onderdelen gaat vervangen.

Het kan immers ook enkel om een oliedrukschakelaar gaan!
Het kan ook een loze storing zijn, of wellicht een echt defect.
Dat moet het testen nu nog uitwijzen.

Hoe minder geld u uitgeeft, hoe beter en liever dat ik dat heb.
Het is voor mij puur voor de hobby, en ik help nu eenmaal de medemens erg graag.
En dat hoeft niet altijd geld te kosten.

Toen ik in mijn vrije uren nog auto's repareerde, dan vroeg ik ook heel weinig voor de reparatie, of een beurt.
De onderdelen, tja, daar kwam ik niet onderuit, dat kost nu eenmaal geld, maar ik kreeg daar altijd korting op.
En, ik was er zo gefixeerd op, en gaf de korting gewoon door aan de eigenaar van de auto.

Nu kan ik dat helaas niet meer, wegens mijn gezondheid.
Ik heb zo ongeveer 46 jaar aan diverse motorvoertuigen gewerkt, ook aan de 50 tonners en grond verzet materieel.
Ik blijf echter erg gek op motor voertuigen en de techniek er omheen.
Dat is gewoon een hele grote Tic die ik heb.
Onze jongste dochter, die heeft dat ook, erg mooi om dit mee te mogen maken!

Dus nu heb ik het een beetje terug opgepakt op het internet, middels de auto fora.
En ik heb er soms een dagtaak aan, het is eigenlijk te groot schalig geworden.

Maar ik mag eigenlijk niet meer werken, waar ik me nog steeds niet bij neer kan leggen.

Het echte sleutelwerk, dat beperkt zich tot ons eigen wagenpark, van ons en de kinderen.
Voor de klanten, helaas dat kan niet meer.
OOk al zou ik dat zeker en vast nog erg graag doen, niet voor het geld, maar enkel voor de genoegdoening en de hobby.
Ik heb een aantal hele goede vrienden, en die hebben garage bedrijven, en daar ga ik wel eens op bezoek, enkel maar voor een kopje koffie, niet meer voor het reparatiewerk.
En geloof me, dat is altijd reuze leuk en bijzonder prettig, we hebben dan ook erg veel plezier.

Ik hoor zeer gaarne de uitslagen, wat de bevindingen zijn, van de testen en de metingen.

Ik ben echt heel benieuwd, zo niet heel erg nieuwsgierig.

Succes, ik zal duimen.

Met vriendelijke groet,
Ad

Zonder gedegen onderzoek van alles vervangen is eigenlijk geld verspilling .
Begin nu eens met goed meten.
Vaag verhaal.

1 bar is goed maar dan op stationair, bij 2000 toeren moet hij minstens 2 bar zijn en dit allemaal bij warme motor, zo niet dan oliepomp of filter of een ander deel wat de oliedruk bepaalt wat dan stuk is.
Oliepomp vervang je eigenlijk zelden dus als je gewoon 2 bar meet bij warme motor dan zou ik voor de sensor gaan.
ALLEREERSTE stap is de oliedruk op de juiste manier gaan meten, pas daarna weet je meer.

ricky 10
badge

9 jaar

oliedruk sensor, oliepeilsensor, motorflush, en overgestapt van 5w30 naar 5w40 vol syntheet
carter oliepomp + zeef gereinigd.
Probleem zo goed als verholpen.
Alleen vandaag na een lange rit van 190km wederom aan het einde een oliedruk melding.

Welke onderdelen komen nu aan bod om vervangen te worden.

Stacker 0

9 jaar

Wat is je motortoerental als de melding komt ?

Hoi Ricardo,
Ais ik je verhaal zo lees en zie wat je al allemaal gedaan hebt heb ik toch sterk het vermoeden dat het de lagers in de motor zijn het kunnen de hooft lagers zijn maar ook de krukaslagers. Wat ook niet uit te sluiten is dat is de hydraulische distributie-kettingspanner hier kan teveel olie langs het zuigertje weg lekken maar dan moet je naar mijn mening ook wel een distributie geluid horen . Laat dit eens door een deskundige checken.

ford-12 0

9 jaar

Vandaag bij de garage geweest. Oliedruk was op zich goed. Alleen niet gereden. Hij had het druk. Ik kwam zo ff tussendoor.
Wel gaf hij de volgende code:

16395: - Nokkenastandwielregeling, rij 1; Specificatie niet gerealiseerd (te vertraagd)
- Intermitterend

Wat moet er gebeuren om deze foutmelding op te lossen en staat dit in verband met de oliedruk melding?

Stacker 0

9 jaar

Heeft niets met de oliedruk te maken maar meer probleem met of de nokkenasversteller of de regelklep hiervan (naast bobine 1) of de ketting is opgerekt. Alle 3 kwamen vaak voor.

ricky 10
badge

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.