close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Lupo 2003: Lambda Sensor 2 foutmelding

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1398, Vermogen (kw): 55

Beste Volkswagen kenners,

Deze auto is overigens niet van mij maar geeft een foutmelding (als ik die uit lees) op bovenstaande sensor en hierdoor gaat het oranje 'check engine' lampje in het dashboard branden en brand dus permanent

Tot zo ver niets nieuws. Maar nu komt het:
Een of andere garage monteur (welke de sensor en de KAT al eens vervangen heeft aan deze auto tegen veel geld) beweerd nu dat dit niet anders kan, omdat de auto anders vanwege de Co2 waarden niet meer door de APK komt.
Volgens mij is dit gigantische flauwekul...

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Hoe krijg ik dat lampje uit goed schikt of kwaadschiks? Want als de eigenaar nu echt iets krijgt dan ziet ie dat niet omdat het 'check engine' lampje dus al brand. Dat lijkt mij nogal riskant toch?

Bedankt voor de reacties.

Geplaatst door

Arno Streekvos (480)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dit lampje hoort niet te branden.
Oorzaak repareren en fout wissen.
Lampje kan branden omdat er imi onderdelen zijn gebruikt.
Al een uitlaatgas meting laten doen want ik denk dat je trouwens co bedoeld.
Er kan ook iets anders mis zijn , slechte verbranding valse lucht .

Wat die monteur aangeeft is onzin. CO2 is geen punt bij de APK. Lampje gaat branden vanwege de onvolledige verbranding. Met een diagnosetester de live-waarden van de lambdasensor controleren; moet tussen de 350 een 900 mV bewegen. Als deze waarde min of meer constant is (dus praktisch niet van laag naar hoog gaat en omgekeerd) en bijvoorbeeld blijft hangen op een waarde tussen 300 en 500 mV dan is de sensor defect.

atte 10
badge vip badge

1 jaar

Inmiddels door de APK, probleemloos. Co ook goed.
Het schijnt volgens de APK keurmeester dat mijn ODB2 uitlezertje de foutmelding verkeerd aangeeft. Zijn apparatuur wijst naar het EGR systeem.
Ik heb de klep er uit gehad maar die is amper vervuild.
Wel ligt er een dun draadje / slangetje wat met een dun buisje halverwege het EGR klephuis zit, los aan de andere zijden waar een rond schijfje met gaatjes zit.
Enig idee waar dit heen moet lopen? En kan dit de foutmelding veroorzaken?
Ik ken deze auto niet, maar mag toch aannemen dat het ronde schijfje aan de andere kant van het slangetje ook ergens in hoort te zitten?

Ik zal hieronder proberen een foto te plaatsen van de klep en het slangetje of draadje...

Update:
Dat slangetje blijkt onbelangrijk. In Youtube filmpjes hangt er ook gewoon los.
Omdat de EGR klep niet echt vervuild is, heb ik de hele klep vervangen voor een getest exemplaar uit de sloop. Maar nu lees ik weer op internet dat dit niet voldoende is (na het wissen van de fouten). Deze klep zou ook moeten worden ingesteld wat ze 'inleren' noemen?

Waarom zoveel gedoe bij Volkswagen?
Ik heb inmiddels mijn 3e Suzuki van een paar jaar nieuwer dan deze Lupo (die ik voor een vriend onderhoud) en mijn Suzuki's hebben zelden motorstoringen. Wel slijtage aan wielophanging e.d. maar dat is mechanisch. Is de software van VW zo bijzonder???

Ik heb dit topic gesloten en een nieuwe gemaakt, omdat de titel niet meer overeen komt met de boodschap van het topic...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Lupo of stel zelf een nieuwe vraag.