Volkswagen Golf IV: Lambda Sonde

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: AZD

Hallo, ik heb hier een Golf 4 waarvan het CO te hoog is en afgekeurd op de technische kontrole
foutmelding lambda sonde 2 einde regelbereik.
heeft voor kat een breedbandsonde en erna een gewone
de meetwaarden van beide sondes lijken mij echter goed 0.9-1 V voor alle bij en zo word het volgens mij ook zo opgegeven (stationair) bij verhoogd toerental zie je ook het signaal regelen.
CO zou 0.35 stationair moeten zijn en is 0.7 en gaat naar 1.4 bij 2500 tr
ik heb hier totaal geen ervaring mee en weet niet goed waar beginnen, sondes lijken mij in orde
iemand die dit probleem erkent ??

Luc6672

Geplaatst door Luc6672 (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

0.9 tot 1.0 volt bij een breedbandsonde is superrijk. Bij VW is 1,45 volt ongeveer lambda 1.
1.0 volt op de achterste is ook wat aan de hoge kant en wijst ook op een erg rijk mengsel.

Heb je de rest van de meetgegevens, zoals CO2, HC, O2 en lambda getal?
Wat voor voltages zie je bij verhoogd toerental? Dat regelen waar je het over hebt?
En wat voor voltage geven de sondes af bij afremmen op de motor (met brandstofafsluiting)?

Luc6672 (0) PRO, 10 jaar geleden

dat regelen dat ik vermeld is voor de breedbandsonde van 0.9 tot 1.1 à 1.2 gaat dit voortdurend op en af bij verhoogd toerental
ik beschik niet over een 4 gastester , dus van de rest kan ik geen info geven .
wat U meld van 1 V is superrijk zal zeker juist zijn van daaruit te veel CO maar waarom stuurt hij die niet naar beneden als jij zelf meet dat het te veel is ?Als hij zelf reeds te veel meet zou de ECU toch minder moeten inspuiten ? dacht ik

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Je foutcode zegt ook al "einde regelbereik". Hij kan niet verder meer bijregelen.

Bij een breedbandsonde wordt ook vaak het lambda-getal getoond.
Zeker bij EOBD/OBD2, alleen noemen ze het daar een "equivalence ratio".
Dat lambda-getal is veel makkelijker te beoordelen dan het voltage, wat per fabrikant kan verschillen.

Voor de rest wordt het controleren van sensoren en brandstofdruk om de oorzaak van het rijk lopen te vinden.

Luc6672 (0) PRO, 10 jaar geleden

dit voertuig is niet meer opnieuw aangeboden en weet dus niets af van het eventuele resultaat

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.