Volkswagen Golf IV: Vragen over vervangen schokbrekers achterzijde Golf IV

Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 20V

Hallo,

Mijn achterschokbrekers moeten vervangen worden om dat deze olie lekken van mijn Golf IV uit '98.
Nu wil ik dit zelf gaan doen. De schokbreker heeft zelf geen veer en zit onder met 1 bout vast en boven met 2 bouten.
Hier is te zien hoe de schokbreker eruit ziet: http://www.youtube.com/watch?v=eyFB788vg...
De veer wil ik overigens ondersteunen met een krik voor ik de schokbreker los haal.

Maar toch zijn sommige dingen nog niet duidelijk:

Kan de schokbreker vervangen worden door alleen de auto aan 1 kant op te krikken (met assteun),
of moet perse de hele achterkant omhoog?

Is er een aanhaalmoment voor de bouten of kan ik deze gewoon met de hand goed vast draaien?

Is het echt nodig om de veerpootlager mee te vervangen?



Alvast bedankt voor de reacties.

golf888

Geplaatst door golf888 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

ricky (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik denk zelf dat het wel lukt als je hem aan 1 kant opkrikt, maar het blijft wel een semi starre achteras dus heel veel kan hij aan 1 kant niet omlaag. Ik heb nooit geprobeert met een krik maar zou het gewoon proberen en anders haal je een 2e krik erbij en krik je hem aan beide zijden tegelijk op, dan lukt het zeker.
Alle bouten gewoon goed vast draaien en dan nog een tikkie verder dan is het goed (zeg maar vast tegen de aanslag en dan nog kwartslag verder (is een gevoelskwestie dus lastig te zeggen zo).
Zorg wel dat je pas de onderste bout/moer pas vast zet als hij op z'n wielen staat anders gaat het rubber in de demper tzt stuk.
En zorg ook dat de moer bovenop het alluminium blok goed vast zit en dat het blok geen speling heeft ten opzichte van de demperstang.

golf888 (0), 10 jaar geleden

Bedankt voor de info,

Ik heb het met de krik gedaan aan 1 kant en het ging best goed.
De veer moest ik wel iets omhoogduwen met de kofferbakkrik, anders kwamen de gaten niet overeen voor de onderste bout, maar ook dat ging goed.
En de onderste bout kon ik vast zetten op de wielen door de ratel door de lm velg te steken, met stalen velgen was dat niet gelukt.
ik had ook nog de aanhaal momenten van de bouten gevonden: http://www.myturbodiesel.com/1000q/a4/st...

Probleem opgelost

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.