close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Lupo: Leerwaardes niet te wissen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: ALL 1.0

Even kleine vraag.

Gasklep schoongemaakt.
Leerwaardes proberen te wissen, maar lukt niet.
Basisafstelling vd gasklep wil wel. Maaaar hij loopt nu te hoog stationair.

Leerwaardes met Originele vag-com
01- motor
10 aanpassen
00....

Maar hij heeft geen opgeslagen waarde. Staan streepjes. Ook is het vakje onderaan, Test, lichtgrijs v kleur. Werkt dus ook niet.
Wie kan me ff snel uit de brand helpen?

Accupolen ook al losgehad. En andere gasklep geprobeerd.

GR berry
Vandenbroekautos.nl

Geplaatst door

berryrst (0)
badge

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat was het probleem? zagend motortoerental? of stationair uitvallen?
Ik weet niet zeker of de lupo dit heeft maar b.v. bij de golf zit er in de persleiding van de stuurbekrachtiging een druksensor die gekoppeld zit aan het gasklephuis.
Tijdens het sturen bouwt de druk op en die druksensor zorgt ervoor dat dan de gasklep 1 streepje verder open gaat om een val in toeren op te vangen.
Als deze sensor defect is dan gaat het inleren van de gasklep ook niet met goed fatsoen lukken.

e.v.t. zagend toerental of uitvallen van de motor tijdens sturen in nul-last is ook te herleiden naar deze drukschakelaar.

hmm..is de moeite waard!
Hij liep ontzettend hoog. Na basisinstelling. tussen de 2000 en 2500. Ook galloperen af en toe. tussen de 2000/2500.

Heb de auto weer meegeven aan de klant vorige week. Krijg hem over een paar dagen terug.
Hoe kan ik zien of deze sensor defect is?

GR berry

berryrst 0
badge

9 jaar

Die sensor is een maakcontact geloof ik, zodra je gaat sturen bouwt de druk op in het system en maakt het contact.
Ik test hem meestal door hem los te trekken en te kijken of hij dan stabiel blijft lopen. de leerwaardes van het gasklephuis kun je dan niets meer aan doen maar het is puur voor de indicatie.
De gasklep kun je pas opnieuw inleren als je de sensor vervangen hebt.

Misschien helpt het om de accuklemmen los te koppelen en tegen elkaar aan te houden,om zo alles te ontladen.
Dan de gasklep opnieuw inleren volgen mij is dat 01 naar 04 en dan 098 of 060 of 01.
Succes.

bjorn1 0
badge

9 jaar

nou...weer even gekeken. Accupolen tegen mekaar gehouden. Ook zonder effect.
Hij heeft geen opgeslagen waarde bij de leerwaardes. Kan hem niet aanpassen of opslaan.
Ook heeft hij geen stuurbekrachtiging, dus het verhaal van de druksensor gaat helaas niet op.

ECU?

GR berry

berryrst 0
badge

9 jaar

Ik zou niet te snel naar de ecu wijzen, ik zou eerder het gasklephuis verdenken.

Zoals eerder vermeld...gasklep gewisseld. Meerdere gaskleppen los eraan gehangen.
Het in de basisstand zetten van al deze gaskleppen lukt prima. Alleen leerwaardes niet te wissen.
Als ik tijdens basic settings de gasklep een tikje geef....Dan loopt hij daarna mooi op 900 toeren.
Maar wel 3 storingen erbij in met betrekking tot gasklep.
Geef ik vervolgens 1 keer gas, blijft het toerental weer om en nabij de 2000rpm

Gr berry

berryrst 0
badge

9 jaar

Heb je ook al gekeken naar de waarden van je temperatuurvoeler?
Deze zou ook het probleem kunnen veroorzaken.
Gr,
Bjorn

bjorn1 0
badge

9 jaar

Temperatuurvoeler kan, als deze foutief signaal heeft kan het zijn dat hij in verhoogd stationair blijft staan, maar dat verklaart voor mij niet dat de leerwaardes niet te wissen zijn.
Misschien toch een defecte eeprom in de ecu...

Ik probeer de ecu altijd tot het laatste moment uit te sluiten omdat ik vind dat er doorgaans te snel naar een ecu gewezen word.

nou..heb er weer even tijd voor. De ECU is weggebracht naar ACtronics. En deze is goed door hun test gekomen. Maaaar ze garanderen niet dat het probleem NIET in de ECU zit.
Lekker weer dus.

Ik ga de temp.voeler ff checken!

GR berry

berryrst 0
badge

9 jaar

Koelvloeistoftempsensor vervangen, en TADAAAAAAA, probleem weg.

Ongelofelijk. Hele zoektocht voor zoiets stoms. Maar goed, weer een ervaring rijker.

Bedankt voor alle hulp!

GR berry

berryrst 0
badge

9 jaar

Mooi!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Lupo of stel zelf een nieuwe vraag.