auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Passat: Lekkage koelvloeistof

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 20V

Beste Forumleden,

Mijn passat uit 97 verbruikt sinds een maand ongeveer 1 liter koelvloeistof per 500 km. De auto heeft nl 2 weken stil gestaan. Alle slangen zijn gortdroog, radiator ook. Waterpomp idem. Olie ziet er ook keurig uit. Auto stoot geen extreme witte damp uit.. kortom een raadsel.

Wie o wie heeft tips adviezen of is bekend met dit probleem?? We gaan as zaterdag op wintersport en knijp m toch een beetje..

Alvast dank voor je tips!

Groeten,

Donald

Geplaatst door

d.koppedraaijer (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

zit er gele substantie in het expansievat?


gr john

John,

Nee geen gele substantie. Alles keurig oranje/rood!

Systeem is ookafgeperst geweest en geen drukverlies....

Groeten,

Donald

Als je hem afgevuld hebt en je laat de motor lopen komt dan bubbels omhoog uit het reservoir? Wat kan duiden dat je koppakking eruit ligt?

boullie 0
badge

14 jaar

wat het meest voorkomt is lekkage van de waterflensen op de cilinderkop en de radiateur,lekkages van de radiateur zijn moeilijk te traceren omdat de delen die gaan lekken zitten weggewerkt in het front.
toch het systeem weer onder druk zetten en de radiateur controleren en dan voornamelijk aan de zijkanten van het koelblok.



gr john

bubbels kan duiden op een lekke koppakking,in dat geval een lektest laten doen.


gr john

Beste John en Boullie,

Dank voor jullie tips! Net het reservoir getest en de vloeistof ligt er heerlijk rustig bij... dus geen bubbels..

Vanmiddag is hij ook na het lopen opnieuw flink onder druk gezet als ik de garage moet geloven nergens een spoor van lekkage te zien. Hij dacht dat het wellicht ook in de cilinderkop wegliep maar dan zou ik witte rook moeten zien. Dit is niet het geval.. En er loopt toch een litertje op 500 km weg..

Ik help iedereen lekker zo... maar niet heus. Iemand nog tips of ideeen wat ik nog na kan lopen??


Groeten,

Donald

Oh ja,

De temperatuur loopt ook normaal op en blijft ook keurig normaal in het midden staan zoals altijd. Motor loopt heerlijk rustig, heb nl onlangs het luchtfilter vervangen en ... vloeistof in de benzinetank gedaan om de "motor etc" te reinigen. KAn dit laatste er mee te maken hebben gehad of staat dit er los van.?

Misschien....Het komt niet vaak voor.... maar je kachelradiateur... is die mischien niet lek???? En anders moet het de cil. kop. pakking eigenlijk wel zijn denk ik...

boullie 0
badge

14 jaar

MOrgen gaat hij voor second opinion naar een andere garage.... wordt vervolgd

Donald,

Misschien een andere tip, voor ze het koelsysteem onder druk zetten, doe dat dan eens als de motor goed warm is, dus niet bij een koude motor, als hij op bedrijfstemp is, en het e.e.a. wat uitzet, zie je misschien iets meer..

En je zegt, flink onder druk gezet..Weet je hoeveel druk ? Probeer het eens bij warme motor en +/- 1,5 bar op het koelsysteem..

Is dan nog niks te vinden, kunnen ze gelijk even met een CO-snuffelaar testen of er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten, dat is ook binnen een minuutje gebeurt en geeft weer uitsluitsel.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Heb je al je bougies bekeken, als er een natte tussenzit dan heb je een lek in je koppakking, van een waterkanaal naar een cilinder lekt ie dan. Verder moet je kijken of er slangen zijn die gescheurd zijn, kan je vaak niet zien, maar als je er in knijpt zie je weleens scheurtjes. Bij de slangeklemmen moet je kijken op scheurtjes, als je in de slangen knijpt zie je ze meestal zitten. Ze kunnen best wel eens uitgedroogd zijn op sommige stukken.

Marco

golfprobleem 0

14 jaar

Marco,

Als een bougie helemaal nat is, kan dat ook een ander probleem zijn, mocht het kvs zijn, zou hij waarschijnlijk wel wit roken en / of op 3 cilinders gaan lopen, bij een scheur in de slangen zie je meestal een aanslag zitten van opgedroogde kvs..en zou dat waarschijnlijk ook te zien zijn tijdens het afpersen..

We wachten eens even de resultaten van de andere garage af..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.