close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf V 2004: lekkage/verlies koelvloeistof

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: fsi 1.6

Sinds kort heb ik last van lekkage/verlies koelvloeistof, ongeveer een liter per 1000 kilometer. De auto loopt prima, en kent geen verhoging van het olie-niveau. Sporen van de lekkage (vochtigheid) lijken zich te concentreren op de omgeving van het thermostaathuis/aansluitingen. Soms is in de omgeving van het thermostaathuis de verdampte koelvloeistof te ruiken of althans de geur van koelvloeistof (dat is niet direct na het starten). Tevens komt het wel eens voor dat zelfs een beetje damp/rook onder de motorkap vandaan komt. Ondanks al deze symptonen kan ik de lekkage niet vinden, de slangaansluitingen zien er droog uit. Ik ga ervan uit dat na de opening van de thermostaat de koelvloeistof zich ergens doorheen worstelt, maar waar. Slangen poreus? Wie heeft een idee/oplossing?


Foto thermostaathuis:

Geplaatst door

ad_boer (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De beste manier om lekkage op te sporen is door bij koude motor het systeem op druk te zetten en dan lokaliseren waar de lekkage weg komt.

Benny Vee 0
badge

14 jaar

Benny, bedankt voor je idee. Ik neem aan dat je met onder druk zetten bedoelt het onder druk zetten van het systeem via het expansievat? Ik heb dat gisteren geprobeerd maar had niet de juiste aansluiting op de vuldop, dus moet wat improviseren. Hoeveel druk mag ik er op zetten?

ad_boer 0

14 jaar

kijk eens bij draaiende motor naar de waterpomp , onderkant van de waterpomp .

Hooghe jozef 0

14 jaar

Jozef, de waterpomp zit toch aan de linkerkant van de motor (gezien vanaf de positie dat je voor de auto staat)? Het thermostaathuis zit aan de rechterkant, daar lijkt het zich af te spelen. Of praten we langs elkaar heen?

ad_boer 0

14 jaar

ad- boer u zegt dat u nergens aan de aansluitingen nergens iets kan opmerken dat op een lek wijst en toch kvs verlies het moet toch ergens weglopen , voor de chauffage radiator is het wel te vroeg , ik dacht direkt aan de waterpomp , als die echt kvs verliest (1l op 1000km is veel) dan loopt dat niet altijd gewoon naar beneden het wordt soms rond gespat door riemschijf of riem l

Hooghe jozef 0

14 jaar

Jozef, dank voor de reactie. Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest over de koelvloeistofsporen. Ik heb alles in de buurt van het thermostaathuis (diverse malen) schoon en droog gemaakt maar na een honderd kilometer is de omgeving onder en rond het thermostaathuis (de bodemplaat en daaromheen) vochtig en plakkerig. De uiteinden van de slangen aan het huis (zie ook de link in het oorspronkelijke bericht) zien er droog uit. Ik heb ook een tijd gereden met een afschermplaat tussen de motor en de radiateur om uit te sluiten of er vloeistof uit de radiateur via de rijwind op de motor/onderplaat terecht komt. Geen spoor op de tussenplaat te zien. Ik ruik a.h.w. de koelvloeistof bij een warme motor rond het thermostaathuis maar tot mijn frustatie zie ik niets.

ad_boer 0

14 jaar

Je zal het thermostaathuis moeten vervangen ,het is namelijk een zwakke plek voor lekasjes .
grtz ;)

ploempe 0
badge

14 jaar

kijk eens aan de zijkant cilinderkop/accu kant, als het goed is zit daar tegen de cilinderkop een koelvloeistoffles met temp-sensor die gaan vaak lekken.

Als er een koelwater gekoeld ERG-klep op zit, die willen ook wel eens inwendig lekken waar door koelvloeistof verdwijnt via de egr-klep

Gr Tiguan

Tiguan 0
badge

14 jaar

Ploempe, dank voor de suggestie. Ik had het nog niet eerder gelezen dat het een zwakke plek was bij de golf fsi 1.6. Zou die lekkage (nogmaals er loopt echt geen forse straal vloeistof) dan ontstaan wanneer de thermostaat geopend wordt? Zou wat extra persluchtdruk op die ingaande en- of uitgaande slang van het huis de lekkage tonen?

ad_boer 0

14 jaar

Tiguan, eveneens bedankt voor de suggestie. De flens/temp-sensor lekt zo te zien niets. Ik heb zelf ook aan de egr-klep gedacht maar niet verder onderzocht omdat er altijd na verloop van tijd vocht rond en vooral onder het huis te vinden was.

ad_boer 0

14 jaar

Het is niet alleen bij golf tsi dat dit soort thermostaathuizen lekken.Die kunnen lekken in de naden en dat begint dus heel miniem ook de plaats van de pakking is zwak de rand waar de pakking zit brokkelt af.

ploempe 0
badge

14 jaar

Jozef, Ploempe, Benny en Tiguan ik heb de afgelopen weken geprobeerd de koelvloeistoflekkage zo goed mogelijk te tracen, maar niet de oorzaak gevonden. Al jullie suggesties heb ik gecheckt. Ik heb bij een koude en warme motor (via het expansievat) ongeveer 2 bar druk op het systeem gezet maar geen lekkage te zien Wat wel merkwaardig is, dat na het onder druk zetten de lekkage iets minder lijkt te zijn! Ik hou jullie op de hoogte want het moet toch keer zichtbaar worden. Nieuwe suggesties hoor ik graag van wie dan ook.

ad_boer 0

14 jaar

Omdat het er naar uitziet dat ik binnenkort mijn thermostaathuis toch maar moet vervangen de volgende vragen:
1) waaruit bestaat het thermostaathuis indien je die koopt? Inclusief sensor, thermostaat?
2) heeft er iemand nog een detailtekening/verwijzing/werkwijze/tips om het huis te vervangen?
3) wat kost een huis voor een golf 1.6 fsi 2004?

ad_boer 0

14 jaar

Vakbroeders: ik ben op zoek naar een detailtekening van een thermostaathuis Golf5 bj 2004 en eventueel een beschrijving om deze te vervangen.

ad_boer 0

13 jaar

Lezers: de detailtekening niet gevonden maar het thermostaat huis vervangen door een nieuwe. Aangeschafte thermostaat bevatte alle thermostaten/voelers. Probleem kan worden gesloten

ad_boer 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.