Volkswagen Passat: Lekstroom ??

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine

Hoi,

Ondanks verschillende topics die ik heb doorgenomen over lekstroom, kom ik er toch niet helemaal uit.
Ik heb een digitale multimeter.
Dit is de foto daarvan http://www.fotosop.nl/files/thumb_big_20...

Wat ik nu doe is:
Ik maak de negatieve accupool los. Dan pak ik mijn multimeter. Die zet ik aan en ik draai de knop helemaal naar rechts. Dat is de ua stand. Hopelijk zie je die goed op de afbeelding.

Beide draden ( zwart en rood) van de multimeter zijn op de juiste manier aangesloten.


Ik zet mijn contact van mijn auto aan.
Ik zet nu mijn zwarte draad van mijn multimeter op de negatieve pool van de accu en ik houd de rode draad van mijn multimeter op de draad die oorspronkelijk met de negatieve accupool was verbonden.

Ik krijg nu een melding van 0 (nul) L
Wanneer ik de draden van mijn multimeter omdraai krijg ik de melding - 0 (nul) L.

Ook wanneer ik bijvoorbeeld binnen verlichting aan doe.

Doe ik iets verkeerds, of is mijn meter hier niet voor geschikt?

lxx_33

Geplaatst door lxx_33 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Ik kan het niet goed zien, maar staat hij soms op wisselstroom ingesteld?
Dan moet je omschakelen naar gelijkstroom.
Verder moet je de juiste range instellen zodat je een kleine stroom kan meten en alle verbruikers uitschakelen.
Dus ook het kontakt uit.
Heb je geen gebruiksaanwijzing bij deze meter?

Peter Schouten (0), 15 jaar geleden

Probeer je meter eens op een ander bereik te zetten (met de range-knop), microampere is wel een erg klein stroompje... Misschien als je 'm op mA (milliampere) kunt krijgen of (om te beginnen) op Ampere, dat je dan wel iets kunt zien. Wat ook nog zou kunnen is dat in je meter iets is doorgepiept omdat je teveel stroom door je meter hebt gejaagd op microampere bereik.
Deed je binnenverlichting het overigens toen je de meter tussen minpool en massakabel had zitten?

suc6
Peter

lxx_33 (0), 15 jaar geleden

Ik ga het morgen weer proberen.
Wat ik me kan herinneren is dat wanneer ik de range knop indruk er in het display heel klein aan de boven rand range komt te staan. Maar ik weet niet (misschien kan het niet met deze meter) hoe ik de stand moet veranderen. Meter staat op gelijkstroom met uA (het lijkt op u maar is geen u).

Hou jullie wel op de hoogte.

dutch123 (65), 15 jaar geleden

Deze multimeter is niet geschikt voor dit doel.
Volgens http://uk.rs-online.com/web/search/searc... heeft deze meter een maximaal bereik van 3000uA=3mA=0.003A
Mogelijk heb je de zekering in de meter al opgeblazen en geeft hij daarom 0 aan.
Je kunt beter even een metertje van 5-10 euro bij een bouwmarkt halen. Die hebben veelal een 10A bereik. Als een auto op contact staat, trekt deze al snel enkele amperes. (een diesel nog veel meer omdat deze kan voorgloeien)

lxx_33 (0), 15 jaar geleden

oke dan haal ik wel ff een ander metertje...

Bedankt :) ..

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

Haal dan gelijk 1 met een amperetang met een klein bereik (50 ampere ofzoiets),dan hoef je ook geen kabel los te halen.
Doe de auto op slot met de afstandsbediening,druk ook motorkapslot dicht met een schroevendraaier.
En dan pas gaan meten met de tang om de -pool,wacht minstens 20 minuten en lees hem dan af.
Maximaal 0.05 ampere.

Heb je geen amperetang,doe dan hetzelfde als hierboven,alleen sluit je de pennen van de meter eerst aan op de -pool van de accu en -pool van de kabel en pas daarna de pool van de accu loskoppelen,zodat je geen onderbreking hebt gecreëerd,daardoor kan namelijk het systeem in de war raken en iets gaan verbruiken.

lxx_33 (0), 15 jaar geleden

[quote=ricky]Heb je geen amperetang,doe dan hetzelfde als hierboven,alleen sluit je de pennen van de meter eerst aan op de -pool van de accu en -pool van de kabel en

pas daarna de pool van de accu loskoppelen,zodat je geen onderbreking hebt gecreëerd,daardoor kan namelijk het systeem in de war raken en iets gaan verbruiken.[/quote]
Ik snap dat "pas daarna de pool van de accu loskoppelen" niet.
Om mijn multimeterdraad op de - pool van de accu te zetten moet ik de -draadaccu al loskoppelen.

Ik heb nu nog geen ampere tank gekocht, wel een multimeter die tot 10A staat.
Omdat ik zeker wil zijn dat ik niet de zekering van de multimeter eruit klap heb ik er ff een foto van gemaakt.
http://www.fotosop.nl/foto.html?pic=2008...
Is de meter die ik heb gekocht.
Ik prik nu de bijgeleverde zwarte kabel op de COM (gat rechtsonder) en de rode kabel in die er net boven (Volt ohm mA)

Op welke stand moet ik nu het ding zetten. (twijfel tussen DC2A en de 200m).


Alvast bedankt.

Denman (0), 15 jaar geleden

Volgens mij gaat deze meter maar tot 2A, en niet tot 10A.
Wil je tot 2A kunnen meten dan moet de meter in de stand 'DC 2A', en de rode kabel in de bovenste aansluiting '2A DC'.

lxx_33 (0), 15 jaar geleden

Het rare is dat bij de gebruiksaanwijzing wel staat 10A :(:(...
met 2dc moet het wel goed gaan toch? of kan erop dat de zekering eruit knalt

Wanneer ik nu de multimeter op 2DC zet en ik verbind 1draad van de multimeter met de accu pool en de andere draad van de multimeter met de draad die normaal op de min pool moet dan zegt de multimeter eerst 0.50 dan binnen 3 seconden 0.33 en daarna blijft hij op 0.02

Zet ik vervolgens de binnenverlichting aan dan komt hij uiteindelijk op 0.49


Mag ik nu concluderen dat hij indien alles uit staat maar 0.02A verbruikt en dus binnen de norm valt?

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Dit lijken mij prima meetwaarden.

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=lxx_33][quote=ricky]Heb je geen amperetang,doe dan hetzelfde als hierboven,alleen sluit je de pennen van de meter eerst aan op de -pool van de accu en -pool van de kabel en

pas daarna de pool van de accu loskoppelen,zodat je geen onderbreking hebt gecreëerd,daardoor kan namelijk het systeem in de war raken en iets gaan verbruiken.[/quote]
Ik snap dat "pas daarna de pool van de accu loskoppelen" niet.
Om mijn multimeterdraad op de - pool van de accu te zetten moet ik de -draadaccu al loskoppelen.

Ik heb nu nog geen ampere tank gekocht, wel een multimeter die tot 10A staat.
Omdat ik zeker wil zijn dat ik niet de zekering van de multimeter eruit klap heb ik er ff een foto van gemaakt.
http://www.fotosop.nl/foto.html?pic=2008...
Is de meter die ik heb gekocht.
Ik prik nu de bijgeleverde zwarte kabel op de COM (gat rechtsonder) en de rode kabel in die er net boven (Volt ohm mA)

Op welke stand moet ik nu het ding zetten. (twijfel tussen DC2A en de 200m).


Alvast bedankt.[/quote]
Het kan namelijk zijn dat de computers van de auto in de stress raken omdat je de stroom onderbreekt,en dat hij daardoor stroom gaat trekken terwijl dit niet moet als je wilt gaan meten.
Daarom proberen de stroom niet van de auto weg te halen.
Accupoolklem iets omhoog trekken maar wel aangesloten laten,dan de meterdraad op de accupool monteren en op de dikke kabel,dan de accuklem lostrekken,de stroom is er dan niet vanaf geweest.
De waarde die je nu hebt gemeten zijn perfect.

lxx_33 (0), 15 jaar geleden

Thx rick,

Dat wordt mijn volgende stap dan. Met eventueel een ampere tangetje.

ben al blij dat er geen groot lekstroompje is.
Alleen vaag dat vorige keer toch mijn accu vlot leeg was, terwijl ik hem met acculader vol had geladen.

Hans4040 (340) PRO, 15 jaar geleden

Het hoeft niet altijd een lekstroompje te zijn, zoals Richard zegt: prima meetwaardes.
De accu kan ook leeglopen door inwendige sluiting IN de accu.
Probeer eens een andere (nieuwe) accu.

mvg,
Hans.

sjaak10918 (0) PRO, 15 jaar geleden

De lekstroom hoeft er niet altijd te zijn. Er kan wel af en toe een lampje blijven branden (kofferbak, dashbordkastje ??).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.