Volkswagen Polo: linker voorband loopt aan.

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Sinds een tijdje heb ik een vw Polo.
Afgelopen week moest hij apk. Helaas niet er doorheen gekomen. Wegens het feit dat mijn linkervoorband aanloopt tegen de carossie in de wielkast. (is duidelijk te zien).

Vervolgens zij de apk keurder(kwik-fit). Dat het een schade probleem is en dat hun het niet kunnen en de auto door moet naar een schadebedrijf.
Ook zeiden hun vaag dat alles goed zat qua technisch van de auto.

Vervolgens langs volkswagen gegaan, hun zeiden. Probeer de orginele 13" velgen + banden.
Zaten eerst 195 banden op met 15" velgen.

Deze erop gezet. Vervolgens de gratis herkeuring van kwikfit gebruikt. Helaas liep de band nog steeds aan.

Besloten om het probleem om te laten lossen door volkswagen.
Langsgeweest met de auto en hun bevestigde dat de linkervoorband inderdaad aanliep.

Inmiddels heeft volkswagen contact opgenomen met het schadebedrijf, maar zei willen eerst dat de auto uitgebalanceerd/uitgelijnd wordt voordat deze doorgaat naar het schadebedrijf.
Dit gaat dan ook maandag gebeuren. (wat naar mij weten onnodig is maar goed, misschien kunnen jullie dit bevestigen).

Ik zou mij niet zijn, als ik niet zelf even onder de auto heb gekeken, ook al heb ik zelf weinig ervaring.
Auto op de krik gezet, en eronder gekeken.

Dingen die mij opvallen.
Er lopen 3 armen naar een band.

- Draagarm
- Remgebeuren?
- buis waar de schijfrem aanvast zit en de band op vastgemaakt wordt.

Wat mij opvalt is dat de buis waar de schijfrem aanvast verschilt qua dikte aan de kanten.
Bestuurderskant is stuk dunner dan de bijrijders kant. Klopt dit?

De auto heeft in zijn 2e levensjaar een tik aan de bestuurdersvoorkant gehad. Dit is toen hersteld en de eigenenaar heeft er vervolgens nog 8 jaar met plezier mee gereden, en altijd door de apk gekomen.

Nu denkt de garage dus dat het te maken heeft met de schade van toen.

Mijn vraagjes, de dikte van de buis van de schrijfrem, klopt dit?
En wat me opgevallen is dat als de auto in het parkeervak staat de hoogte van de wielkast aan de ene kant 59cm is en aan de andere kant 57cm. Dit kan aan de weg liggen. Ga ik zo nog even controleren.

Is er een manier hoe ik kan zien dat de draagarm, remgebeuren, buis van schijfrem aan beide kanten even recht is?

Want dan betekent het echt gewoon dat het een schadeprobleem is en de wielkast (uitgedeukt) moet worden.

alvast bedankt, en ik hoop op een reactie want ik raak een beetje einde raad.

mvg, edwin

Tofman_126

Geplaatst door Tofman_126 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

31 Reacties

Tofman_126 (0), 15 jaar geleden

Net nog even gecontroleerd op een geasvalteerde rechte weg.

Overal is de hoogte van de wielkast 59cm.
En links voor nog geen 58cm (57,7).

Denk dat het dan dus op een schadeprobleem gegooid kan worden?


Ps. de garage stelde voor eerst uilijnen, dan schadebedrijf. Waar heeft dit zin voor?
Het is toch duidelijk aan de hoogte van de wielkast dat het een schadeprobleem is?

Groetjes Edwin

dutch123 (0), 15 jaar geleden

Is de auto niet verlaagd?

Tofman_126 (0), 15 jaar geleden

Ja, auto is wel verlaagd.
Zitten gele veringen onder..

Zitten er denk 8 jaar onder.
Zou het kunnen zijn dat deze op zijn, of andere reden omdat je over de schokdemper begint?

Hans4040 (310) PRO, 15 jaar geleden

Is de voorveer niet gewoon gebroken, waardoor hij lager staat?

Tofman_126 (0), 15 jaar geleden

[quote=Hans4040]Is de voorveer niet gewoon gebroken, waardoor hij lager staat?[/quote]
ik neem aan dat als een auto op een brug staat een monteur vrijwel direct tijdens een apk keuring ziet dat de veer gebroken is ?

Hans4040 (310) PRO, 15 jaar geleden

oh ja?
Je zou de eerste niet zijn die met een gebroken veer goedgekeurd wordt.

mvg,
Hans.

Tofman_126 (0), 15 jaar geleden

[quote=Hans4040]oh ja?
Je zou de eerste niet zijn die met een gebroken veer goedgekeurd wordt.

mvg,
Hans.[/quote]
Hoe kan ik zelf het makkelijkste zonder brug zien of de veer gebroken is?
Krik eronder en op zijn max uitdraaien?
En waar breekt de vee het meest gesproken?
Want bij het begin of eind kan ik het zelf slecht zien.
Of is dit zo niet 1,2,3 met een krik te zien en is hier echt een brug voor nodig?

gr. edwin

Hans4040 (310) PRO, 15 jaar geleden

krik eronder en wiel eraf halen, dan is ie volledig uitgeveerd.
een veer breekt meestal op de eerste windingen (boven of onder) omdat de windingen daar over elkaar schuren.
Wat ook mogelijk is, is dat de veerschotel losgeroest is en verzakt, maar als ze dat niet gezien hebben .............

mvg,
Hans.

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

Waarschijnlijk is er bij de schade gewoon een ander (sloop) pootje ondergegaan, laat eens controleren of de einden waar de stuurkogel aan vastzit er hetzelfde uitzien, als de linkse korter is dan de rechtse verklaart dit waarom je wiel aanloopt.

Kan te maken hebben met het type van de donorauto, waarschijnlijk zit de veerschotel dan ook wat lager waardoor je het hoogteverschil hebt.

Groeten Marcel

Hans4040 (310) PRO, 15 jaar geleden

[quote=hellbat]Waarschijnlijk is er bij de schade gewoon een ander (sloop) pootje ondergegaan, laat eens controleren of de einden waar de stuurkogel aan vastzit er hetzelfde uitzien, als de linkse korter is dan de rechtse verklaart dit waarom je wiel aanloopt.

Kan te maken hebben met het type van de donorauto, waarschijnlijk zit de veerschotel dan ook wat lager waardoor je het hoogteverschil hebt.

Groeten Marcel[/quote]
Ja...dat kan ook nog

Tofman_126 (0), 15 jaar geleden

Beste heren,

Ga morgen de schokdemper zelf even bekijken.
Overige zal ik voorleggen aan de dealer.

Klopt het dat de pootjes links en rechts niet even dik zijn? Want dit is wel het geval.
Dan is het sowieso juist dat deze is vervangen in een eventueel niet juist exemplaar.

gr. Edwin

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

poten horen links en rechts even dik te zijn.

Groeten Marcel

Hans4040 (310) PRO, 15 jaar geleden

kijk.....daar is ie.
2 verschillende voorpootjes

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

eerste bericht niet goed gelezen hans ?????

Groeten Marcel

Tofman_126 (0), 15 jaar geleden

[quote=Hans4040]kijk.....daar is ie.
2 verschillende voorpootjes[/quote]
Dus als jullie nu heel het verhaal bekijken is dat het probleem?

Hans4040 (310) PRO, 15 jaar geleden

waarschijnlijk wel

Tofman_126 (0), 15 jaar geleden

Bedankt heren!
Zal dit voorleggen aan de dealer of wie weet morgen even naar een goede kennis als hij tijd heeft.

Hoop dat dit het is, ik zou jullie zowat beide 5 euro doneren als dit het probleem is, hahah
Bedankt, en ik laat jullie het weten.

Fijne avond

Groetjes Edwin

Hans4040 (310) PRO, 15 jaar geleden

succes.

we horen het graag.

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

"- buis waar de schijfrem aanvast zit en de band op vastgemaakt wordt.".

Je bedoelt hier toch niet de aandrijfas mee? Want daar kunnen wel verschillende diktes van gemonteerd zijn.........

Gr.

Tofman_126 (0), 15 jaar geleden

Denk wel dat dit de aandrijf as is ja.
Je heb de draagarm, deze is het groots en in een langwerpige driehoek.

Dan heb je een klein soort kabel die volgens mij voor de rem dient.
En dan heb je een ijzeren buis zeg maar, met bij het wiel een zwart rubber die in en uit gedrukt kan. Waar volgens mij de rem op gemonteerd zit.

Deze buis is verschillend aan de zijkanten.

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

dat is dus je aandrijfas, en kan inderdaad verschillende dikten hebben

Wat wij bedoelen zit daar weer een beetje hoger, daar zie je een buis omhoog lopen naar de veer toe.

Groeten Marcel

weg 5 euro

Tofman_126 (0), 15 jaar geleden

[quote=hellbat]dat is dus je aandrijfas, en kan inderdaad verschillende dikten hebben[/quote]
Dus is dit niet het probleem... :(
Andere ideeeen?

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

toch het stuureindje opmeten, er loopt nog een dunnere stang vanuit het motorcompartiment naar je wiel, daar zit een stuurkogeltje aan ( bolletje met een rubberen hoesje), vanaf dat bolletje, moet je meten naar een referentiepunt( bijvoorbeeld vanuit binnenrand remschijf ofzo), deze meting links en rechts doen, en deze MOETEN hetzelfde zijn.

Groeten Marcel

Tofman_126 (0), 15 jaar geleden

[quote=hellbat]toch het stuureindje opmeten, er loopt nog een dunnere stang vanuit het motorcompartiment naar je wiel, daar zit een stuurkogeltje aan ( bolletje met een rubberen hoesje), vanaf dat bolletje, moet je meten naar een referentiepunt( bijvoorbeeld vanuit binnenrand remschijf ofzo), deze meting links en rechts doen, en deze MOETEN hetzelfde zijn.

Groeten Marcel[/quote]
Haha (weg 5 euro).
Kan ik het stuureindje zelf opmeten met een krik eronder of is dit niet te doen?

Groetjes Edwin

arie549 (0) PRO, 15 jaar geleden

rijd maandag eens met deze auto naar een goede uitlijner, de lokale bandenboer met een uitlijnbank is meestal voldoende.....deze kan je precies vertellen wat er loos is..


wanneer loopt de band aan? bij volledig stuuruitslag?
kan zijn dat de auto uitgelijnd is..maar dat het stuurhuis niet in de middenpositie zit waardoor je de ene kant verder kan insturen dan de andere kant...dan zal indd de auto aanlopen bij volledig stuur uit slag.

of loopt hij aan bij inveren? kan ik me haast niet voorstellen....er is ruimte zat aan de voorkant bij zo;n polo..en al helemaal met de originele 13 inch wielen...of er moet een verlaging set onder zitten van 10 tot 15 cm verlaging..

Tofman_126 (0), 15 jaar geleden

Maandag wordt de auto uitgelijnd/uitgebalanceerd.
De linker voorband loopt aan bij max insturen naar links, dus het loopvlak van de band komt tegen het binnenste van de wielkast aan.

Volgende punten zijn nu naar boven gekomen:

- veer op de schokdemper, niet gebroken bij de windingen?
Ik heb gister de linkerkant al op de krik gehad, max hoogte.
Als ik dan de band max naar binnen draaide kwam de band ook tegen de draagarm aan. Dit betekent dan toch dat het niet met de schokbrekerveer te maken kan hebben?
Want dan hoef ik vandaag niet te kijken.. Hoop dat iemand hier nog even vandaag een antwoord op kan geven. Dan kan ik het eventueel alsnog even doen.


*

- stuureindje opmeten, er loopt nog een dunnere stang vanuit het motorcompartiment naar je wiel, daar zit een stuurkogeltje aan ( bolletje met een rubberen hoesje), vanaf dat bolletje, moet je meten naar een referentiepunt( bijvoorbeeld vanuit binnenrand remschijf ofzo), deze meting links en rechts doen, en deze MOETEN hetzelfde zijn.

Dit laat ik maandag tijdens het uitlijnen ook doen.

Groetjes Edwin

Hans4040 (310) PRO, 15 jaar geleden

Edwin,
uitlijnen heeft hier geen invloed op.
Je kunt beter eerst zeker weten dat de linker voorpoot origineel is en op deze auto hoort.
Als dit niet het geval is , moet er een juiste voorpoot gemonteerd worden en pas dan kan je laten uitlijnen.

mvg,
Hans.

Tofman_126 (0), 15 jaar geleden

[quote=Hans4040]Edwin,
uitlijnen heeft hier geen invloed op.
Je kunt beter eerst zeker weten dat de linker voorpoot origineel is en op deze auto hoort.
Als dit niet het geval is , moet er een juiste voorpoot gemonteerd worden en pas dan kan je laten uitlijnen.

mvg,
Hans.[/quote]
Was het idee van de dealer.
En lees in iemand anders zijn reactie: rijd maandag eens met deze auto naar een goede uitlijner, de lokale bandenboer met een uitlijnbank is meestal voldoende.....deze kan je precies vertellen wat er loos is..

Hoe kan ik het makkelijkste zien of de schokbreker hetzelfde is, diameter, staat er ergens een merk, type of iets?

gr. Ediwn

sjaak10918 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik kan uit het hele verhaal eigenlijk niet uitmaken WAAR het wiel tegen de carroserie aanloopt :-S

Als het linker wiel tegen de wielkast aanloopt (daar waar normaal de modder tegen spat; dus bij je voeten), dan zou je kunnen denken aan een afwijking in de wielophanging: Als je linker wiel bij het volledig insturen naar links tegen de wielkast aanloopt, en je rechter wiel bij volledig naar rechts sturen niet, dan zou (als je velgen met de juiste et waarden hebt en links en rechts dezelfde velg en band hebt) het linkervoorwiel dus iets verder naar achteren staan als het rechter voorwiel. (kun je nameten door je stuurwielen recht te zetten en de afstand tussen het hart van het wiel en een naad van de deur te meten)

Als het linker wiel echter tegen het midden van de auto aanloopt (daar waar je motor zit) dan zou de ET waarde van de velgen niet goed zijn (maar als je de orginele velgen hebt, zou dat goed moeten zijn (trouwens, blijft het aanlopen links zitten als je het linker en rechter voorwiel wisselt ? )) maar het zou ook kunnen dat je stuuruitslag te groot is aan de linker kant . (draait de auto linksom (veel) korter dan rechtsom ??).

Succes. Sjaak

Tofman_126 (0), 15 jaar geleden

Vandaag de auto naar volkswagen gebracht.

Volgende punten op papier aan hun mee gegeven of ze hier naar wilde kijken.

- hoogte vanaf de grond naar bovenkant wielkast opgemeten op een rechte geasfalteerde weg:
lv: 57,7cm
la: 59,0cm
rv: 59,0cm
ra: 59,0cm

Aandachtspunten:

- Tijdens de schade aan de auto is misschien wel de schokdemper vervangen.
Is deze wel precies hetzelfde, is de schokdemper niet 1cm korter waardoor de
auto linksvoor lager staat?

-
Is bij de veer van de schokdemper niet de onderste of bovenste winding gebroken waardoor de auto linksvoor lager staat?

-
Is het stuureindje opgemeten vanaf het motorcompartiment naar het wiel?
Stuurkogeltje opgemeten naar een referentiepunt..

-
stuuruitslag te groot is aan de linker kant . (draait de auto linksom (veel) korter dan rechtsom

Aangezien hun de auto gaan uitlijnen de volgende vraag er ook bij gezet:
-
Met uitlijnen/uitbalanceren kan toch gecontroleerd worden of het wiel goed staat. Zo ja is het toch 100% een schadeprobleem?

En sjaak10918:
Wiel loopt aan bij volledig insturen naar links. Dus het loopvlak van de band komt tegen de wielkast aan waar de motor zeg maar zit.

Maargoed, mijn kennis houdt tot hier op. En moet het verder uitlaten zoeken door de garage. Ik houdt jullie op de hoogte.
En bedankt voor de reacties.

Mvg, Edwn

Tofman_126 (0), 15 jaar geleden

Probleem opgelost, helaas wel een mooie grote rekening maar hij doet het weer!
Er zat iets totaal niet goed afgesteld of iets. Neem aan het stuureindje zoals jullie ook al gezegd hadden om te controleren.
Auto moest ook 2 keer uitgelijnd worden voordat het goed was.

Maargoed, probleem opgelost, bedankt voor jullie hulp!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.