auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Passat variant TDI 110PK Automaat: Lock knop op schakelknop werkt niet

Bouwjaar: 1998

Ik heb sinds kort een passat variant tdi maar heb gemerkt dat de lockknop die op de schakelhendel zit alleen werkt in de P stand, zodra ik rij of stilsta kan ik eigenlijk alle kanten op en dat lijkt mij toch een beetje gevaarlijk, want ik kan zo van D,1,2 of 3 met 150 km/h naar de R of de P zonder een knop in te drukken.
Is dit normaal en als het niet zo is, waar kan het aan liggen?

Alvast bedankt.

Geplaatst door

Meknes (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

dat is hartstikke normaal hoor daar is niks mis mee!!!!!!!!!

barry828 0

21 jaar

Dit is absoluut niet normaal. Ik heb een tdi automaat 110 pk 1999 4 bak en daar moet je heus wel de knop indrukken om bv. van D naar 3 te gaan.

Wicher

wicher 0

21 jaar

hoe wil je 150 halen in de 1???? ;o)


Maar eh, nee, voor zo ver ik weet moet er inderdaad een lock op zitten...

Diz 0

21 jaar

Ja en nee. Als je een snelheid waarbij je terug kan schakelen van bv D naar 3, dan kan je dat doen zonder lockknop. Is de snelheid te hoog (of eigenlijk de toerental wordt te hoog als je zou terugschakelen), dan staat de lock aan en die krijg je ook niet ingedrukt. Hetzelfde principe heb je als je stilstaat: je moet eerst op de rem gaan staan voordat je de pook in D kan zetten, maar als je maar een beetje snelheid hebt, hoeft dat niet en kan je hem zo van zijn N naar zijn D zetten. M.a.w. het hangt van de situatie af of het wel of niet mogelijk is de pook te verschuiven naar een andere stand, hetzij met of zonder lock. In jouw geval, Abdel, lijkt het me dus NIET goed.

liberty 0

21 jaar

Allemaal bedankt voor de reaktie
Ik ga dit even bij de dealer aankaarten, waar ik mij meer zorgen om maak is dat ik de versnelling per ongeluk in de R zet.
einde bak en misschien einde auto.

Meknes 0

21 jaar

Wat ik wel vergeten was te vermelden, zodra ik de versnelling in P stand zet, dan heb ik wel een lock knop maar de andere versnellingen nada.

Meknes 0

21 jaar

Ik zou het inderdaad maar eens bij de dealer aankaarten want normaal is het niet, ook niet wat liberty beschrijft.

Wicher

wicher 0

21 jaar

Niet met je eens, Wicher. De automatische bak zorgt er gewoon voor dat je de boel niet kan oversturen. Als het veilig is om naar een andere stand te schakelen dat staat de bak dat wel of niet toe. Lijkt mij prima in orde.

liberty 0

21 jaar

Liberty,

Nu volg ik het even niet meer.
Is het normaal dat die lockknop er niet is of begrijp ik je niet goed.
Mijn lock knop werkt dus alleen in de P stand, wel als ik de schakelknop op N zet en de rem niet ingedrukt hou, dan locked ie ook
Maar als ik gewoon rijd, dan kan ik alle kanten op,ook vanuit D of 3 naar R gaan en dat lijkt mij niet zo'n goed idee.

Wicher,

Hoe gaat ie? ik heb de EGR klep nog niet afgesloten maar hou je nog op de hoogte

Meknes 0

21 jaar

Die lockknop is er echt wel en da's maar goed ook. Voorbeeldjes.

Als ik in Drive 60 km/h rij, dan kan ik met de lockknop ingedrukt naar z'n 4 en 3. Zijn twee kom ik niet, omdat de auto anders teveel toeren zou gaan maken. Ga ik van 2 naar 3,4 en drive, dan heb ik geen lockknop nodig, omdat ik de auto dan nooit over z'n toeren kan krijgen.

Als ik in zijn Drive rij en naar Neutral ga, heb ik de lock niet nodig, ook niet als ik dan weer terug wil naar Drive, zolang ik maar sneller ga dan zo'n 10 km/h.

Als de auto rijdt en de pook staat in N, dan krijg ik 'm met geen mogelijkheid in de R, laat staan de P.

Wat mij betreft precies zoals het zou moeten en zoals ik al eerder zei: de bak reageert op de huidige situatie en laat toe wat mogelijk is.

liberty 0

20 jaar

Liberty,

Dat is nou precies wat mijn auto niet doet.
Ik kan de pook in alle versnellingen zetten, die lockknop komt er zoiezo niet uit dus kan ik ook niets indrukken, hij doet het alleen in de P stand.

Meknes 0

20 jaar

hebben we het hier over een 4 bak of een tip tronic. Liberty gaat van 4 naar D maar ik heb alleen D, 3 ,2, en 1. Wat Liberty beschrijft is in feite opschakelen. Ik moet erkennen dat ik hiermee gen ervaring heb omdat ik vrijwel altijd alleen maar in D rijd.
Wicher

wicher 0

20 jaar

Ik heb het over een 4 traps automaat.
1, 2, 3 en D
Ik schakel wel vaker want in de D vind ik dat de auto teveel doorslipt.
en dat schakelen doe ik dus zonder lockknop en zo kan ik dus van 3 naar 1 en dan 3 naar R en dat baat mij zorgen

Abdel

Meknes 0

20 jaar

Ik heb het over de tiptronic, maar wat ik beschrijf is heeft niks te maken met het zelf schakelen. Maar hoe je het ook went of keert, als je de pook naar een andere stand kan verzetten terwijl je weet dat dat niet goed kan zijn (bv. van D naar R terwijl je 60 rijdt), dan is dat gewoon niet goed. Je sloopt daar wel je hele bak mee en dat zou op z'n minst niet mogen kunnen. Naar de dealer ermee, zou ik zeggen.

liberty 0

20 jaar

Hai Abdel

Hoe merkt je dan dat doorslippen bij rijden in D? Bij wegtrekken in D rijd ik vaak menig auto eruit zonder iets te merken van slip.
Misschien toch de olie verversen en het filter reinigen?

wicher 0

20 jaar

Als ik de pedaal indruk, dan rij ik ook menige auto's eruit, alleen merk ik dat als je al rond de 2000 toeren zit en je opeens vol gas geeft dat de auto teveel toeren maakt, ook wel vooruit schiet maar niet zoals het hoort, het kan ook aan mij liggen hoor, het is dan ook mijn eerste automaatje.
Als ik dan in plaats vab D terugschakel naar 3 dan reageert de auto heel goed op het gaspedaal en ben ik echt weg.
Ik heb tot nu toe veel auto rijders verbaasd zien kijken als ik opeens wegschiet!

Meknes 0

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.