Eind 2004 heb ik een Golf TDI 74kw/100pk met pompverstuivers aangeschaft uit 2002. Deze heeft nu 3 beurten gehad. De eerste na 38.000km (longlife service en longlife motorolie aangekruist in onderhoudsboekje, de tweede bij aanschaf op 67.000km (met longlife service maar zonder longlife motorolie) en de derde bij 84.000km met longlife service en longlife motorolie. De derde beurt vond plaats nadat ik na 15.000km de melding service kreeg. Nu zit ik op 98.000km en wordt alweer service aangegeven binnen 1100km. Dit terwijl er bij de laatste beurt 4,3ltr longlife 2 0W30 is gebruikt en aan alle longlife voorschriften is voldaan? Wie kan mij uitleggen waarom ik dan toch weer na 15.000km een melding krijg? Aan de rijstijl kan het volgens mij niet liggen, gemiddeld verbruik ik 4,7/4,8L op 100km. Hopelijk heeft iemand raad?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Laatste onderhoudsbeurt was een VOI (verlengde onderhoudsinterval??) beurt, longlife QG1
Zetten ze de service interval in de computer wel op de goede waarde?
Lijkt me dat hij steeds op 15duizend ingesteld wordt.
19 jaar
Klopt, om de 15.000km moet je wagen binnen. Hierbij wordt olie en oliefilter vervangen. Om de 30.000km krijgt je wagen een "longlife service". Hierbij wordt olie en oliefilter vervangen, maar ook naftfilter, luchtfilter.... Alleen deze "longlife" service schrijven ze in het onderhoudsboekje. De tussenonderhouden (deze na 15.000km) worden dus niet in het onderhoudsboekje geschreven.
En ja, je zal wel denken, waarom longlife en toch om de 15.000km binnen? Vraag me ook niet waarom ze dat doen. Ik heb al van iemand horen vertellen die bij een oliemaatschapij werkt, dat die nieuwe oliën eigenlijk nooit moeten ververst worden. Ze zouden levenslang meegaan, alleen af en toe wat olie bij gooien zou voldoende zijn...
Ik hoop dat u vraag hier een beetje met is opgelost
19 jaar
"naftfilter" op een TDI ?
"olie nooit vervangen en af en toe een beetje bij gooien" en "levenslang meegaan" ?? De vraag is alleen hoe lang (of beter: kort) "levenslang" dan wel zal zijn.
ze doen geen tussenbeurten op llf auto's, en als je bij de pd motoren de olie levenslang mee laat gaan word het wel een kort leven
Volgens autodata moet deze auto een beurt na 60000km/2jaar.
Je display is waarschijnlijk niet goed ingesteld omdat je voorlaatste beurt geen longlifeolie is gebruikt.
llf is elke 30/50000km of 2 jaar of afhankelijk van de rijomstandigheden.
Sorry Harry, dieselfilter dan. Geen mierenneuker worden he!! Ik lees alles niet 77 keer na hoor.
Wat is levenslang... Ja, kijk, een auto gaat toch maar een aantal jaar mee. Nadien doe je hem weg omdat de carroserie versleten is, of omdat je het model niet meer mooi vindt, of... De persoon die ik heb gesproken beweerde dat het echt mogelijk is om met een en dezelfde olie gedurende het ganse bestaan van de auto te rijden. Ik zeg ook alleen maar wat ik gehoord heb van een persoon die een nogal hoge functie bekleed op een oliemaatschapij. Ik keur het niet goed of af, maar ik vermeld het wel...
19 jaar
lijkt me toch niet verstandig om geenm olie meer te verversen zeker niet bij een diesel met die geweldige e.g.r. systemen [inwendige motorvervuiling e.d.]vreemd verhaal dat het levenslang mee zou moeten gaan
aanpassingswaarden kanaal 40 t/m 45 laten controleren in het instrumentenpaneel.Vooral de oliekwaliteit kanaal 45 moet goed bekeken worden,waarde 4 of 2,en de max.af te leggen afstand 30.000 en tijd 730 dagen,ik dacht zo uit mijn hoofd 43 en 44.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar