Wij hebbeb een golf tdi van 1998 en deze auto start koud goed alleen warm slaat hij naar ongeveer 5 seconden starten aan.
Deze auto is voorzien van motorcode AGR.
Heeft iemand een tip wat dit kan zijn.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat denk je van de startmotor?
Is al vaker over geschreven op deze site.
Startmoter van dit type is zwak en draait net te weinig toeren.
Haal de stekker maar even van de temp. sensor. Als de motor dan wel goed start, is dat het probleem.
Het motor management kijkt niet meer naar het starttoerental als de sensor los ligt.
Beste oplossing is waarschijnlijk een nieuwe startmotor (ander type). Een andere (zwaardere) accu kan ook helpen.
19 jaar
startmotor vervangen hetzelfde probleem meegemaakt
Wel zwaarder type bosch bevoorbeeld
in meet waarde blok aan passen op start toeren tal van een automaat geheid succes
Welk meetwaardeblok Henk?Wij hebben Vag-com en de auto komt hier donderdag te staan en gaan dat gelijk eens proberen.
in basis afstellingen voor bereiden.let goed op in deze groep
Henk: kun je het in iets meer detail beschrijven?
Ik neem aan dat je ergens een waarde moet aanpassen, maar welke en naar welke nieuwe waarde?
19 jaar
Henk bedoelt denk ik het motorregelapparaat omcoderen van
handgeschakeld naar automaat. dit gaat als volgt: kies systeemcode 01 motorelectronica, dan 07 coderen, dan zet verander je waarde 1 naar 2 of net andersom, houd er wel rekening mee dat motor bij lage toerentallen (filerijden) niet
zo soepel draait (bokken), maar start vaak wel beter.
succes
klopt
We hebben de auto gehercodeerd en inderdaad was het warm starten nu goed.Maar het bokken vind ik persoonlijk te erg om deze ingreep als een goede oplossing te bestempelen.Het is een auto die verder perfect rijdt en met een nieuwe startmotor is het probleem naar ieders tevredenheid opgelost.Maar wie dit voor lief neemt, kan het dus simpel (laten) hercoderen.
Let op of de auto cruise control heeft. Volgens zeggen reageert hij dan niet meer op het koppelingspedaal. (lijkt ook logisch)
19 jaar
maakt niet uit bij automaten werkt dat ook alleen met rempedaal.
Wat gebeurt er dan in geval van een handgeschakelde bak als je op cruise rijdt en je trapt je koppelingspedaal in? Toeren in het rood?
19 jaar
Waarom kijkt de ECU eigenlijk naar het starttoerental? En waarom is deze grenswaarde zo hoog dat het geregeld problemen geeft bij een accu die net niet 100% meer is maar nog een hele tijd mee kan? Bij koude motor starten ze wel goed. Zijn er dan twee verschillende grenswaarden? Een lage bij koude motor en een hogere bij warme motor? Is niet alleen de grenswaarde aan te passen?
Wie kan hier antwoord op geven?
Groeten,
Paul
dytch net als bij een automaat NIETS dus,maar is ook geen probleem want er rijden zat automaten met cr contr. en PUALUS een koppel omvormer heeft gevuld meer massa dan een vliegwiel met kop set.denk aan bewegings energie van de vloeistof
@henk: mijn vraag was eigenlijk: waarom kijkt de ecu naar het starttoerental en waarom ligt deze grenswaarde zo hoog?
Gr.
Paul
heeft meer met de beschikbare spanning te maken bij een te lage spanning een te laag start toeren tal
Misschien de vraag iets toelichten: Als de ECU niet meer kijkt naar de koppelingssensor, maar wel met ingetrapte koppeling gaat proberen de snelheid vast te houden, dan zou het toerental omhoog vliegen. Maar gebeurt dat ook? En zo niet: wat houdt het toerental dan in de hand?
Wat betreft de vraag over de keuze van het toerental om wel of niet te starten: mogelijk heeft dat iets te maken met de kans op te vroege zelfontbranding als de motor warm is. Maar dat is een gok.
Bij een automaat ligt het starttoerental denk ik lager omdat de koppelomvormer enige extra weerstand biedt en dat de auto dan toch moet kunnen starten. Daarom is hier het starttoerental aangepast.
Het voorstel van Paulus zou volgens mij ook DE oplossing zijn. Het is alleen de vraag of het mogelijk is om alleen deze parameter in de ECU om te programmeren.
19 jaar
Te lage spanning lijkt mij heel vreemd want bij koude motor gaat het wel goed. Een koude motor draait zwaarder rond en laat de spanning van de (koude) accu verder dalen dan bij een warme start. Het idee van te vroege zelfontbranding bij warme motor vind ik wel aardig, maar is er geen verlating van het inspuittijdstip bij starten bij warme motor?
Interessante discussie!
Groeten,
Paul
Paulus: Bij een warme motor is een bepaald toerental nodig. Onder dat toerental zal de ECU de brandstofpomp niet aansturen. Volgens mij ligt de ondergrens bij 250RPM. Daaronder start hij niet met een warme motor.
Als je bij een warme motor de boel voor de gek houdt door even de temperatuur sensor los te trekken, start hij namelijk wel.
Bij een koude motor kijkt de ECU niet naar het toerental. De ECU 'weet' dat de toeren laag zullen zijn en zal altijd proberen de boel aan de praat te krijgen.
Als je een dikkere accu in de auto zet, gaat het ook beter. De accu kan meer stroom leveren (de spanning zakt minder in bij starten) en de startmotor draait daardoor sneller rond. Dit kan net het verschil maken. Voor de lange duur is dit niet de beste oplossing denk ik.
Het inspuittijdstip heb ik onvoldoende kennis van. Is inderdaad een goed punt.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar