Volkswagen Kever: LPG kever 1302 ('71) start soms wel maar VAAK niet

Bouwjaar: 1971, Brandstof: LPG, Motorcode: 1300 ab

Hai!

Ik heb een kever 1302 uit 1971, ben er super trots op. rijd op lpg, leuk rond rijden in dat ding, erg blij mee! Er zit een LPG installatie ingebouwd, (merk GMS, met opwarmstiften in de uitlaat) en ik heb het volgende probleem: Als de motor koud is en ik start hem met lpg, geen probleem. Als ik er mee heb gereden en parkeer hem even dan is er een grote kans dat ik hem niet meer gestart krijg!! kan doen wat ik wil, starten enzo, tot backfire aan toe een keer maar op lpg wil ie dan niet meer! ik kan dan 2 dingen doen:

(1) deze het vaakst!! ik ben niet thuis, moet weer doorrijden, krijg hem met geen mogelijkheid gestart en dan moet ik hem overschakelen op benzine (dan duurt het wel even met starten voor ie de benzine goed kan slikken) en dan kan ik ook door rijden. thuis aangekomen, laat auto nachtje staan en dan start ie weer.

(2) ik ben dan toevallig net thuis aangekomen, schuif aan bij het avondeten en denk er even niet meer over na. Ik gebruik de auto de volgende dag pas weer en hij start gewoon weer goed! (misschien heeft het met temperatuur van de motor te maken dus?)
natuurlijk wil ik gewoon met een warme motor door kunnen rijden op gas maar dat lukt dus om de een of andere vage reden niet. Heeft iemand een idee waaraan dat kan liggen? ik twijfel zelf aan de saifty-relais die de gastoevoer af moet sluiten als de motor niet draait, dus heb ik die bedrading allemaal nagelopen vanaf de bobine waar ie signaal van krijgt maar er is geen electronisch defect zover ik kan zien.

hunch: Kan het zijn dat ik de verstuiver moet laten leeg lopen? en hoe doe ik dat?? schijnt troep in te gaan zitten na heel veel kilometers las ik ergens??

iemand een suggestie? what so ever?

alvast enoooorm bedankt!

cheers,
Richard

yurbyurb

Geplaatst door yurbyurb (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Beetle? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Petje57 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik denk dat ik wel weet wat er gebeurt. Het nadeel van uitlaatstiften is dat het lpg slecht wordt opgewarmd. Dit is nodig om te voorkomen dat de verdamper/drukregelaar gaat bevriezen. Het kookpunt van lpg is ongv. bij -40 gr.
Daarom wordt de drukregelaar bij auto's met waterkoeling ook altijd op het koelsysteem aangesloten. Dat is veel effectiever om bevriezing tegen te gaan.
Als de verdamper bevriest, dichten de klepjes hierin niet meer af zodat er ongecontroleerd lpg blijft doorstromen de motor in en deze dus a.h.w. "verzuipt".
ALS dit dan gebeurt, kun je dit oplossen door de lpg-schakelaar in de neutrale stand te zetten en even door te starten met volgas. Zodra de motor aanslaat, meteen de schakelaar weer op lpg zetten.
Ik ken dit merk installatie niet maar ik vermoed dat er ook een soort van "elektrische choke" op zit als je de auto wilt gaan starten. Nadeel is dan zeker bij een koude motor wanneer deze "verzopen" is, dat de choke het steeds beroerder gaat maken om de aan te laten slaan wanneer je iedere keer opnieuw de sleutel terug draait en opnieuw probeert te starten.
Bij grotere afstanden zal de verwarming door de uitlaatstift net voldoende zijn om de drukregelaar niet te laten bevriezen.

Gr.

erik007 (0), 14 jaar geleden

http://www.keversite.nl/forum/viewtopic....

heb je hier misschien wat aan?

yurbyurb (0), 14 jaar geleden

@ Petje57

Dank voor je bericht! klinkt mij als een soort van logisch verhaal in de oren ja. Stel dat het slechte opwarmen van de LPG het probleem zou zijn, zal je dat dan vooral merken bij het starten met een warme motor? Dan heb ik namelijk meestal de start problemen. Ik weet niet of er een electrische choke op zit maar dat zal wel denk ik want zodra ik op gas wil starten dan hoor ik binnen een seconde of 2 een lichte tik in de verstuiver. alsof er iets volgezogen wordt zeg maar. Dit schijnt zo te horen is me verteld en daarbij is gezegd dat ik pas echt moet starten na het horen van die tik. Wat bedoel je met die "neutrale stand" van de LPG schakelaar? ik kan alleen switchen tussen lpg of benzine? dank voor je hulp alvast!

@erik007: thanx, ik had die site al gevonden en helemaal doorzocht op lpg issues en heb er geen oplossing gevonden.

groeten,
Richard

Petje57 (0) PRO, 14 jaar geleden

Net zoals een warme benzinemotor geen choke meer nodig heeft, is dat normaal ook niet nodig op lpg.
Met een automatische elektrische choke op lpg kan de motor ook warm "verzuipen" op gas waardoor je dus langer moet starten. Uiteraard is de afgiftehoeveelheid van de choke bepalend hoelang je moet doorstarten. Dit wordt dan geregeld door het safety-relais. Daar is niets aan te veranderen qua timing.

Dan je andere opmerking betreffende de schakelaar: "ik kan alleen switchen tussen lpg of benzine?"
Mijn vraag is dan: wat doe je als je op benzine hebt gereden en je wilt weer terug naar lpg? Hoe snel gaat dat?

Gr.

yurbyurb (0), 14 jaar geleden

hai! :-D

Ik schakel mijn kevertje alleen over op benzine als het gas op is of hij echt niet meer wil starten op lpg. Het overschakelen naar lpg gaat dan vrij langzaam maar werkt verder altijd goed. Ik schakel altijd over als ik stationair draai. De motor dropt dan in toerental, slaat bijna af, draait ie onregelmatige slagen en na een enkele minuut gaat het toerental weer omhoog, bromt ie weer als van ouds op lpg. ik doe eens in de 7-10 tankbeurten er een hele tank benzine doorheen rijden voor smering van motor, schijnt goed te zijn is me verteld.

Ik heb inderdaad dus een automatische choke. is het verstandig bij een warme motor dan maar meteen te starten i.p.v. wachten op die "tik" dat de choke zijn werk heeft gedaan (en mogelijk te veel lpg afgeeft?)

bedankt weer :-)

groeten,
Richard

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Beetle of stel zelf een nieuwe vraag.