close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Lupo: Lupo 1.0 hoog in stationair toerental

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0 ALL 1999

Hoi,

Onze lupo loopt verder prima alleen het stationair toerental blijft hoog (2000 tpm) na enig onderhoud.
De distributieriem en multiriem zijn vervangen. Nieuwe olie.
De temperatuursensor voor de meter op het dashboard is vervangen, geeft weer 70gr aan.
Gasklephuis gereinigd.
Gasklephuis opnieuw ingeleerd (meerdere keren), helpt niet.
Nieuwe gasklephuis uit voorraad garage, maakt geen verschil.

Het toerental loopt na een minuut op de oprit wel wat terug naar 1000/900, maar als je dan later weer weg rijd is het zo weer 1800/2000.

iemand nog een tip van de dag?

gr Ted

Geplaatst door

dupl-u-5743-5dd147cfccebf+Laguna (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Toch een probleem met de gasklep.
Eerst leerwaardes wissen VOORDAT je de gasklep in basis gaat zetten.
Staat er geen storing in??

Ricky,

ricky 10
badge

17 jaar

Ik neem aan dat de leerwaardes eerst gewist zijn door de garage.
Ik kan het zelf wel proberen met de VAG-COM, iemand een idee of je met Vag-com van Priemus ook leerwaardes kunt of moet wissen?

het in basis zetten staat keurig beschreven op de site van Priemus, maar niet het wissen van de leerwaardes.

01 10 00

Geduld is een schone zaak.

Ik heb 1000 kilometer gereden met de lupo en het "probleem" is helemaal weg. Gasklephuizen hebben gewoon tijd nodig.
na een week werd het eigenlijk al beter (250km per week) na 4 weken probleem opgelost.

Duidelijk de leerwaarden niet gewist dus. Als je de leerwaarden niet wist krijg je meestal verhoogd stationair. Na verloop van tijd gaat dit inderdaad weg, aangezien hij de nieuwe situatie "leert".

Als je de leerwaarden wist zoals boven geschreven (01->10->00) dan begint hij meteen te leren en draait hij meteen goed.

Temperatuur moet trouwens mooi op 90 komen, anders scheelt er nog iets met de thermostaat...

Rosse 0

16 jaar

Alleen als ik de Lupo 1.0 op de staart trap komt hij op 90. met de defecte sensor bleef hij ijskoud, nu geeft hij iets aan, en dat is al heel wat.

Mijn vriendin heeft een lupo 1.0. Draaide vroeger ook rond de 70 naargelang de snelheid. Nieuwe thermostaat en hij staat meteen op 90 en komt er niet meer van weg.

Rosse 0

16 jaar

Is de termostaat dan niet het zelfde als de sensor? Blijkbaar niet.
Waar zit de termostaat? heb je een nummer? kijk ik even op Hbase

De sensor meet de temperatuur (voor je meter, maar ook voor je ECU). Je thermostaat z'n taak is de motor zo snel mogelijk te laten opwarmen, en daarna de temperatuur constant te houden. Het is dus inderdaad niet hetzelfde :-)

Rosse 0

16 jaar

Nieuwe thermostaat gekocht, water er afgehaald, wat slangen weggehaalt.

weet iemand waar de thermostaat moet zitten?

[quote=Laguna]Nieuwe thermostaat gekocht, water er afgehaald, wat slangen weggehaalt.

weet iemand waar de thermostaat moet zitten?[/quote]
Is als het goed is het complete waterhuis,zijkant cylinderkop,thermostaat niet los te vervangen d8 ik.
p.s. waarom eerst alles loshalen en dan pas kijken???

ricky 10
badge

16 jaar

Volgens Hbase.nl losse thermostaat verkrijgbaar voor ALL motor, ik heb hem ook liggen.
Halen jullie ook nooit eens iets uit elkaar om te kijken?

Het is bij de Lupo 1.0 met motorcode AHT dat de thermostaat niet los te vervangen is, daar is het idd met compleet huis (maar het is bij dit type dan ook het huis waar meestal een stuk afbreekt waardoor de thermostaat blijft openstaan).

Bij de ALL is hij wel te vervangen. Hier is een schema:

http://www.roelz.be/info/koelsysteem_all...

Rosse 0

16 jaar

Bedankt Rosse,

Thermostaat gevonden. De O-Ring, die er bijgeleverd zit, ook.

Temperatuur loopt nu mooi op tot 90 graden. Probleem opgelost.

ik heb het thermostaat huis met nieuwe thermostaat vervangen en heb nog steeds 2 problemen

probleem 1 volgas geven bij warme motor pakt hem niet direct tenzij ik rustig of sloom optrek en hij verbruikt warm zeer veel brandstof

probleem 2 heb hem achter de kast gehad en het blijkt dat als mijn motor warm is en de temperatuur meter aangeeft dat hij 90 graden is of 70 maakt niet uit dan geeft de computer aan dat het -31 graden is dus ik denk dat dat probleem 1 ook zal oplossen als ik weet wat probleem 2 is oftewel mijn computer krijgt de verkeerde gegevens van de motor waardoor ik een verkeerde verbranding krijg en daarom houd hij in als hij warm is en zuipt hij als een alcoholist bij koude motor geen problemen.

rarara wat kan dat zijn mijn auto is een lupo van 1999 1.0

jodecy 0

16 jaar

dan verdenk ik toch de tempsensor

-31, dan vermoed ik ook dat er een foutcode in de computer zit. Dit is namelijk de waarde indien de temsensor is afgekoppeld. Kijk dus de tempsensor en de kabels naar de tempsensor na.

Rosse 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Lupo of stel zelf een nieuwe vraag.