auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Lupo: Lupo 1.4 16v hoog olie verbruik

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16V

Hallo,

Helaas heb ik 1,5 maand geleden een Volkswagen Lupo gekocht. Na een prima testrit heb ik de auto gekocht en een week later opgehaald.
Toen ik de auto ophaalde en net 50m van het terrein van het autobedrijf af was begon het olielampje te branden. Ik natuurlijk direct terug.
Volgens de verkoper zou dit komen doordat de VW servicemelding van de Lupo signaal gaf (volgens verkoper kwestie van resetten). De olie gepijld en dat bleek prima in orde. Hij zei nog wel dat het altijd goed is om de olie te vervangen. Ik dacht een Lupo wat toch een VW is met 126000 km op de teller kan vast geen serieuze problemen hebben. Ik had zojuist mijn betrouwbare Polo SDI uit '97 ingeruild...

Inmiddels ben ik erachter dat de Lupo behoorlijk wat olie verbruikt. Ongeveer 1L op 1000km.
Wat ik eraan gedaan heb is de olie laten vervangen voor BP 10W40 Visco 3000, dat op aanraden van een bovag garage.
Nu een paar weken en 1000km later begon het olielampje weer te branden en kon ik een 1L bijvullen...
Het is echt ontzettend irritant om elke keer olie bij te moeten vullen en het kost ook nog is behoorlijk wat als je verwacht zuinig te kunnen rijden.

Wat kan met de auto aan de hand zijn? Hoe is dat op te lossen?

Ik ben geen monteur en ik bezig geen enkele vaardigheid op dat gebied. Dus kun je mij erbij vertellen wat een reparatie ongeveer kost bij een garage?

Als je de Lupo wil kopen mag dat ook..

Groet,

Ronald

Geplaatst door

RKlock (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je geen garantie op motor/ bak?
Dan met verkopende partij naar ee n oplossing zoeken.

Of onafhankelijke partij diagnose laten stellen, en mankementen voorleggen aan verkopende partij.

Zal wel veel getouwtrek worden.

Succes

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Ik heb zojuist een brief op de post gedaan met een diagnose gesteld door bovag garager.globaal dan..als je een echte diagnose wil stellen moet het blok uit elkaar..kost heel wat manuren... helaas geen garantie. Tja, ik dacht wat kan er mis zijn. Goed onderhouden auto...proefrit was meer dan prima..
Zoiets merk je ook pas na een paar honderd km..

De verkoper vind het tot nu mij probleem...rare gang van zaken...neemt het probleem totaal niet serieus... en mijn oude auto voor bijna 3x de inruilwaarde te koop zetten..

RKlock 0

13 jaar

Erg spijtig voor jou. Misschien een leermoment, een volgende aankoop een ´aankoopkeuring´ laten doen door derden?! (dekra of zo)

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

[quote=RKlock]De verkoper vind het tot nu mij probleem...rare gang van zaken...neemt het probleem totaal niet serieus... en mijn oude auto voor bijna 3x de inruilwaarde te koop zetten..[/quote]
R. Klock

Ik heb begrip voor jou probleem, toch een kantekening.

Voor en tijdens de verkoop kan nauwelijks een inschatting worden gemaakt of de auto wel of geen (fors) olieverbruik in z'n mars heeft.
Dit is voor de garage die een voertuig inruilt en voor de koper daarna een enorm risico die je neemt.

Gezien een olieverbruik van 1:1000km max toelaatbaar is ben ik bang dat je niets op de garage kunt verhalen.
Ook bij een e.v.t volgende aanschaf loop je weer een zelfde risico, hier veranderd zowel de ANWB of Dekra keuring niets aan.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

inderdaad, wat paul zegt. om het eigen risico te verkleinen koop ik uitsluitend bij een bovag garage en neem ik contact op met de vorige eigenaar. adresgegevens achterhalen kan bij de rdw. daar werken niet bepaald lichtpuntjes, dus met een goede smoes geven ze die al snel af. succes met je auto en hopelijk heb je meer geluk bij een volgende aankoop!

boolean 0

13 jaar

[quote=boolean]inderdaad, wat paul zegt. om het eigen risico te verkleinen koop ik uitsluitend bij een bovag garage ![/quote]
Ook een Bovag auto geeft geen garantie dat je geen oliebuizer aan kunt treffen.
Een auto met een fors olieverbruik kun je overal wel aantreffen, niemand die dit uit kan sluiten.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

Ik zal mijn advies enigszins bijschaven: koop een auto bij een zuidelijk gelegen Bovag garage. Deze zijn doorgaans wat buigzamer en meer berust op een tevreden klant. Mijn ervaring; hoe noordelijker hoe goedkoper, hoe zuidelijker hoe vriendelijker.

Hoewel een garage je (doorgaans) niet doelbewust een oliebuizer zal verkopen, toont de garagist wel karakter als de auto terug wordt genomen wanneer dit toch het geval blijkt te zijn. Gewoonlijk zal een garage deze kosten beter kunnen dragen dan een particulier.

PS. Ik heb géén afkeer tegen onze noorderburen en wil ook niet beweren dat je daar nooit een auto vandaan moet halen.

boolean 0

13 jaar

Vraagje:hij maakt ook zeker een tikkend geluid in de ochtend? (kantelende zuigers)
Ook het verhaal van servicemelding is onzin want dan geeft hij "service" aan en gaat niet je olielampje branden, en omdat het een 1.4 16V is weet de garage al waarschijnlijk wat er aan de hand is omdat ze er vaker last van hebben (zie zoekfunctie hier op de site). Maar ik denk ook dat het lastig wordt om iets gedaan te krijgen. Als hij niet of heel weinig tikt in de ochtend (want dat doen ze bijna allemaal) dan is vervangen van de zuigerveren de oplossing.

ricky 10
badge

13 jaar

[quote=boolean]Ik zal mijn advies enigszins bijschaven: koop een auto bij een zuidelijk gelegen Bovag garage. Deze zijn doorgaans wat buigzamer en meer berust op een tevreden klant. Mijn ervaring; hoe noordelijker hoe goedkoper, hoe zuidelijker hoe vriendelijker[/quote]
En wij maar denken dat Sinterklaas uit spanje komt.... Schijnbaar geven ze in het zuiden ook een hoop kado...

P. Kelder 0
badge

13 jaar

haha, daar rust dus het probleem! noorderlingen zien het als een cadeau, terwijl het in het zuiden onder de noemer service wordt geschaard. ;)

boolean 0

13 jaar

[quote=boolean]terwijl het in het zuiden onder de noemer service wordt geschaard[/quote]
Om klachten over service te voorkomen geven ze in het noorden geen service meer ;)

Maar je begrijpt dus wel, van service kan niemand leven.... en overleven.
De kachel moet roken, ook in het zuiden.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

Het is idd stomme pech en kan beter bij een wat meer betrouwbare garage een auto kopen. Een les geleerd voor de volgende keer.
Bij een auto van meer dan 10 jaar oud heb je geen poot om op te staan.

Vanmiddag even bij een garage langs geweest. Aangezien de lupo koud vaak lastig start en blauw rook geeft zouden het de kleprubbers kunnen zijn.
De garage kon dit maken voor ongeveer 300 euro.

Zijn de kleprubbers een logische verklaring? Is dat normaal bij een lupo met 130000 km op de teller?
Ik heb er geen verstand van.

Wat kan het nog meer zijn? En wat kost het ongeveer om het te laten maken? Ik heb twee linker handen.

Bedankt!

RKlock 0

13 jaar

Heb nog nooit de kleprubbers (zijn klephoedjes) vervangen van dit type blok, olieverbruik probleem ligt aan de zuigerveren.

ricky 10
badge

13 jaar

Net wat Ricky zegt...

Ook ik heb nog nooit klepsteelrubbers van dit type motor vervangen.
Het probleem zit bij de zuigers, niet bij de klepsteelrubbers.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

Hallo,
Bij de garage hebben ze bij de kleine beurt mijn olie vervangen (uiteraard) en daar zeiden ze dat ze er 5W30 in hadden gedaan. Ik heb er altijd 10W40 in gehad, omdat ik niet beter wist, stond namelijk bij de Halfords op de lijst (weinig verstand ervan verder). Wellicht rijdt hij nu zuiniger, waarschijnlijk wel volgens de garage

Arankie 0

12 jaar

Hallo Ronald,
Je hebt niet aangegeven of je auto pluimt bij schakelen en plots van vrij hoge snelheid gas terugnemen. Als dat het euvel is heb ik 'n goedkope tip voor je en dat kun je altijd gedurende 40000 50000 km proberen. Dat is WYN's anti smoke. Zelf geprobeerd jaren mee gereden met caravan en vacantie en koude en hitte. Verbruik terug naar 1l op 6000 a 7000 km. Kosten jaren terug €10,-. De professionals zullen het er niet mee eens zijn, maar bedenk een ding... WYNS is toch niet GEK? Als je denkt 'n claim te hebben op de verkoper, stel hem dan nu meteen in gebreke. Kan ie later nooit meer zeggen... Ich habe es nicht gewusst! Als het lukt ben jij goedkoop gered en je verliest nu niets want het probleem is er al, nietwaar?
Succes en laat iets weten. Ik heb al vaker met tips gereageerd bij anderen ,maar ze laten niets weten. Jij wel hè?
Groeten,
Jo.

Jetta diesel 50

12 jaar

Heren: het betreft hier een item van ruim een half jaar geleden en de TS heeft zich de laatste 4 maanden ook niet meer gemeld.
Het probleem zal inmiddels dan ook niet meer actueel zijn.

moderator 0
badge

12 jaar

Hij zal zijn zegeningen geteld hebben en het ding een grote trap gegeven hebben en zijn verlies genomen hebben.
Auto's van 13 jaar oud bij een handelaar kopen is denken dat je een leuke deal gesloten hebt en je hebt vervolgens de hartverzakking van de vorige eigenaar gekocht.

primera p11 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Lupo of stel zelf een nieuwe vraag.