Mijn moeder d'r lupo loopt ineens op 3 cillinders. Ze rijd er voornamelijk mee in de stad en heel af en toe eens een dagje naar duitsland om daar een dagje te winkelen. De auto heeft nu iets van 50dkm gelopen, dus nog zo goed als nieuw. De motor loopt gewoon nog en loopt niet warm, en heb ik de olievuldop er af gehaald en zie geen smurrie of zo, en ook de oliepeilstok is nog keurig schoon. Vorige week heb ik er wel een literje olie bij moeten gooien,
maar dat was dan ook de eerste keer in de 5 jaar dat ze hem bezit. De auto heeft toen ze hem kocht een beurtje gehad, en heb ik dat nog eens gedaan, maar dat is wel een flinke poos geleden omdat ze er erg lang over doet om
de benodigde kilometers te maken tot de volgende beurt.
Nu las ik elders iets over een lupo met ongeveer hetzelfde probleem, en die had een kapote lamdasonde, en die werd toen vervangen en ging het even goed, maar na een tijdje was het probleem weer terug.
Ik weet niet hoe het afliep, maar ik vraag me af of het niet aan de katalisator kan liggen, want raakt die niet vervuilt als je hoofdzakelijk alleen maar stadsritjes maakt, waarbij de auto nooit eens behoorlijk op temperatuur komt?
Ik heb er geen verstand van dus gok ik maar wat, maar zou een lamdasonde dan niet kapot kunnen gaan door een defecte katalisator? Daarnaast is ze wel begin deze week weer toevalig een dagje naar duitsland geweest, dus heeft de auto weer een fatsoenlijk ritje gemaakt.
Anyway, als ik het probleem elders moet gaan zoeken, dan hoor ik dat ook graag. Maandag ga ik in ieder geval eens beginnen met de auto uit te laten lezen, want het motorlampje brand ook, en zonder uitlezen is er geen beginnen aan meer tegenwoordig, dus dat lijkt mij het verstandigste om mee te beginnen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nou ik ga eerder uit van een bougie ; bougie kabel of verstuiver die dit veroorzaakt.
groetjes jan.
wat voor motor is dit. 16 klepper met op elke cylinder een penbobine?
Je probleem in combinatie met brandend lampje motormanagement lijkt verdacht veel op een kapotte penbobine. Opsporen en het motortje loopt weer als een zonnetje.
Niks geen moeilijk gedoe met lambdasondes , katalysator enzovoorts.
Koop voor een paar tientjes nieuwe bobine en proberen maar
; een voor een vervangen.
willem
13 jaar
Zo ver ik weet is het geen 16 klepper, en is hij ook niet echt snel, dus zal het wel een normale 1.4 mpi zijn. M´n moeder is dan ook bijna 70, dus die hoeft geen bloedsnel karretje.
13 jaar
Het was een kapotte bougiekabel. De monteur heeft hem doorgemeten, en het ohmage was goed, maar desondanks geen ontsteking. nu effe een noodkabeltje erop en morgen een nieuwe bij de dealer, want origineel is gewoon de beste optie voor dit soort gevoelige dingen. Naar verwachting ben ik 35 euro voor het kabeltje kwijt , en dan maar hopen dat die niet alleen per set van alle 4 te krijgen zijn. Dan nog 80 euro voor de monteur, dus stiekum toch nog een duur kabeltje.
13 jaar
nou toch mooi dat het alleen een bougiekabel is.
groetjes jan.
Een dag later was het euvel weer terug, dus heb ik ook maar de 3 andere bougiekabels besteld, en vandaag even er op gezet, en lijkt het erop dat het probleem echt voorbij is, maar m'n moeder heeft dus wel 2 dagen
moeten doorrijden met die stotterende auto voordat ik de kabels binnen had, en vertelde ze dat er een lampje ging branden op het dashbord, dat volgens het boekje met de uitlaatgassen te maken had en dat wellicht door
een overslaande ontsteking zou kunnen komen, dus rest nog de vraag of de katalisator nu niks te lijden heeft gehad?
13 jaar
Lampje kan om honderden redenen aangaan, maar in dit geval denk ik dat de computer zag dat er misfires waren (geen vonk).
Katalysator heeft misschien wel iets geleden, maar als het lampje nu uit is, dan mag je hopen dat deze nog niet kapot is.
Volgende keer auto laten staan met zo'n stotter.
Wil je zekerheid, dan moet je de foutcodes nog een keer laten uitlezen.
ja ik vernieuw liever gelijk alle kabels ze heben dan toch al der beste tijd gehad als er een door geslagen is.
groetjes jan.
[quote=oldford]Lampje kan om honderden redenen aangaan, maar in dit geval denk ik dat de computer zag dat er misfires waren (geen vonk).
Katalysator heeft misschien wel iets geleden, maar als het lampje nu uit is, dan mag je hopen dat deze nog niet kapot is.
Volgende keer auto laten staan met zo'n stotter.
Wil je zekerheid, dan moet je de foutcodes nog een keer laten uitlezen.[/quote]
Ze heeft vandaag een stukje gereden en ging er geen lampje meer branden, en rijd hij weer als van ouds, dus denk ik dat het probleem nu wel opgelost is, en de katalisator verder
niks geleden heeft.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Lupo of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar