Hallo iedereen,
Ik heb een VW lupo 1.4 16v (benzine) uit 1999.
Bij de APK keuring bleek dat de CO uitstoot, bij stationair, te hoog is.
Als de motor op toeren is, dan is de CO uitstoot perfect.
De volgende dingen heb ik al gecontroleerd:
-De auto is uitgelezen en gaf geen fouten aan.
(meteen heb ik de gasklep schoongemaakt en opnieuw
ingeleerd)
-de lambda sensor vervangen. (Dit was het ook niet)
De waarde blijft aan de lage kant bij het stationair lopen,
moet rond de 1 liggen, maar deze schommelt rond de 0,8
geloof ik)
-De leidingen van motor gecontroleerd of er ergens
een lek in was. (Dit was het ook niet. Dus de leidingen
die het systeem onder vacuüm houden)
Het kan niet de katalysator zijn, want anders was de de CO uitstoot
ook te hoog als de motor op toeren draait, dit is dus niet het geval.
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, zodat ik dit probleem
kan oplossen. En als er nog extra info
vereist is, dan zal ik deze zo snel mogelijk erop plaatsen.
Iedereen alvast bedankt!
mvg,
Matej
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de lambdasonde rond de 0,8 volt blijft hangen dan is je mengsel te rijk. Deze moet schommelen tussen ongeveer 0,2 en 0,8 volt.
Kan zijn dat er valse lucht is ergens in de inlaat of een sensor die verkeerd aan geeft.
Mogelijk een te hoge benzinedruk of lekkende injectoren.
Heeft deze een Luchtmassa meter of een map sensor.
Bedankt voor je snelle respons,
Ik heb me laten vertellen dat de lambda waarde juist omhoog moet gaan. Want als ik gas geef dan zakt mijn lambda waarde en als de auto naar zijn stationair toerental terug keert dan moet de lambda waarde eigenlijk stijgen en rond de 1 blijven. Ik ben ben bij een bosch service geweest.
De inlaat heb ik nagelopen en deze was in orde, geen lekken.
Hoe kan ik de benzinedruk, de lekkende injectoren of de foutieve sensorwaarde controleren?
Zijn deze niet als een foutmelding af te lezen? Want toen hij was uitgelezen waren er geen fouten
in het systeem.
Ik heb in ieder geval geen luchtmassameter, dat weet ik wel. Ik zal navragen wat er precies in zit.
Mvg,
Matej
14 jaar
Als je het lamdagetal bedoelt dat op een CO-meter wordt getoond is 0,8 ook veel en veel te rijk.
Toevallig komt 0,8 overeen met het voltage dat de lambdasonde afgeeft bij een rijk mengsel.
Op dat moment wordt het mengsel dus niet (of niet voldoende) meer geregeld.
Met zo'n afwijking had ik wel foutcodes verwacht. Waar hebben ze mee uitgelezen?
En zonder foutcode was de lambdasonde waarschijnlijk niet defect.
Sensoren kun je (laten) testen door uitlezen door iemand met de juiste software - bijvoorbeeld VCDS (of vag-com).
Lekkende injector(s) kun je zien door uit te bouwen en de brandstofpomp te laten lopen.
Brandstofdruk heb je een analoge meter voor nodig.
Wat stelde men bij de Bosch service voor? En hebben ze daar niet meteen naar de sensoren gekeken?
Ik weet niet met welk apparaat ze hebben uitgelezen, maar deze man is me door meerdere man aangeraden om de auto te laten uitlezen, hij doet veel met volkswagen namelijk. Hij weet ook niet wat het is, hij heeft me nu gezegd dat de injectoren misschien vervuild zijn en niet goed sluiten. Hij heeft me ook een reinigingsmiddel ervoor bij de benzine gegooid. Ik heb dit twee maanden terug zelf gedaan met een middeltje van Heuts, maar hij zei dat dat kwalitatief een mindere reiniger is en maar eens met die van hem moest proberen.
Er is nog 1 ding wat ik appart vind, maar toenstraks niet vermeld heb. De bosch service is heel dicht bij mij in de buurt en ik laat de auto ergens anders APK keuren, omdat ik dit al jaren doe hier. Bij bosch kan ik even snel langs om de auto aan de meetapparatuur te hangen, kijken of alles goed is. Ik ben vanmorgen naar bosch toe gegaan (nadat het water op temperatuur was) om de metingen te doen en alles was perfect in orde, heb de auto zeker tien minuten eraan laten liggen, met het gas spelen en alles bleef prima in orde.
Nu rij ik een kilometer of 15 naar de garage waar ik de auto laat APK keuren en de waarde van de CO is weer veel te hoog (rond de 8%), weer terug naar bosch en ook weer een te hoge waarde nu. Ik weet niet of dit ergens mee te maken heeft.
Ik zal wel navragen wat voor apparatuur hij gebruikt, maar volgens mij is het wel gewoon degelijke apparatuur (is een hele kast met allemaal soorten kabels eraan, dus geen laptop zoals ik ze al wel eens heb gezien)
Hij heeft de auto alleen uitgelezen, hij is niet alle sensoren langsgegaan.
Ik zal ook vragen welke software hij gebruikt.
Bedankt!
mvg,
Matej
14 jaar
ps. Nog een vraagje.
Welke sensoren zouden er nagelopen moeten worden dan?
bedankt!
mvg,
Matej
14 jaar
Map-sensor, koelwater temperatuur, inlaat lucht temperatuur en lambdasonde. Uiteindelijk (maar zeer zelden) kan het de ecu zelf zijn.
Een mogelijke oorzaak is een lek in de uitlaat dicht bij de lambdasonde, alleen kan ik dan niet verklaren waarom op het ene moment het CO goed is en even later niet meer. Andere mogelijkheid is een kortsluiting in de bedrading van de lambdasonde.
Door bewegen kan die komen en weer weggaan. Dat is te controleren door aan de bedrading te rommelen.
Om iets meer te kunnen zeggen zijn alle waardes van de 4-gas meting van belang. Dus CO, CO2, HC, O2 en lambdagetal.
Schrijf die de volgende meting eens op en plaats ze dan.
Zit je gasklephuis niet helemaal verstopt toevallig?????
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Lupo of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar