Volkswagen 0: Magneetklep airco

Bouwjaar: 2007

Techneuten,

Betreft VW Bora 1.9 TDI 81 Kw/AHF motor bouwjaar 2000

Gisteren een beurtje uitgevoerd aan de Bora. Bij het demonteren van de luchtgeleideplaat onder de motor viel mij bijkant een stalen schijf van ongeveer 12 cm op het hoofd welke na enig zoeken van de aircopomop af is gebroken. Zat met 3 nageltjes vast aan een flensje, welke weer met een bout op de aircopomp vast zit. Magneetklep dus.
Na hier even naar hebben zitten turen bedacht ik dat ik dat zelf wel weer kan vastzetten met een paar nagels, maar op een iets later tijdstip.

Eenmaal thuis en nog eens nadenken over het probleem drongen zich drie vragen op, te weten:

1. Komt dit vaker spontaan voor of moet ik de oorzaak zoeken in een vastgelopen aircopomp en dat de drie nageltjes fungeren als beveiliging voor de riem.
2. Zal het lukken de moer van de flens los te draaien. M.a.w. kan ik de as blokkeren.
3. Als repareren niet kan of lukt, Is dit onderdeel los te koop of zit ik gelijk aan een hele unit.

Bij voorbaar dank,

Willy

Hylander4640

Geplaatst door Hylander4640 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Hans4040 (330) PRO, 17 jaar geleden

probeer of je de compressor met de hand kunt draaien.
Als dit kan is hij niet vastgelopen.
Waarschijnlijk heeft er een steentje of iets dergelijks tussen gezeten waardoor de plaat afbrak.
Het losdraaien van de centrale bout kan je proberen met ingebouwde compressor ;
laat de riem er om heen zitten en doe met 2 man, 1 houdt de poelie vast en de ander draaid de bout los.
dan de riem verwijderen en de poelie afnemen.
De magneet poelie is los te koop.
Lukt dit allemaal niet dan moet de compressor van de auto af voor reparatie.
Dat kun je zelf niet , want het systeem moet eerst leeggehaald worden door een airco specialist en na de reparatie weer gevuld worden.
Succes,

mvg,
Hans.

Hylander4640 (0), 17 jaar geleden

Duurde even voordat ik tijd had.
Compressor was te draaien en de moer ging eenvoudig los!! Magneetplaat vervangen en het geheel werkt weer.

Was weer een topper!

Bedankt Hans 4040 voor de duidelijke uitleg.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen 0 of stel zelf een nieuwe vraag.