close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Transporter: Mechanisch probleem pompverstuiver

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: AXC

Hallo,

Ben bezig met een VW Transporter TDI met een AXC blok. Nokkenas en stoters zijn versleten. Van de vier pompverstuivers zijn er drie waarvan de plunjerveren (lijken op klepveren) los zitten en zo van de pompverstuivers afgehaald kunnen worden. In de veer zit een soort stalen bus met 2 lipjes die normaal de veer onder spanning op zijn plaats houden, maar bij drie van de verstuivers zijn deze lipjes afgebroken en zitten de veren dus los.

Graag wil ik weten wat hier de oorzaak van is en of het betekent dat er drie andere verstuivers in moeten.

Alvast hartelijk dank.

Geplaatst door

Taksi (0)
badge

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo, kan komen doordat de pompverstuivers los in de cil. kop hebben gezeten, waardoor ze als het ware kapot gedrukt worden, dit komt vaker voor en is min of meer geviolg van de constructie. De verstuivers hameren dan in in de cilinderkop. Dit is te zien rechts onder in het verstuivergat in de kop. Die afdruk is ook op de pompverstuiver zichtbaar.

Dat je zegt dat de nokkenas en stoters versleten zijn, zou kunnen duiden op een smerings probleem, bv verkeerde motorolie maar kan ook zijn dat de tandempomp inwendig lek is, en er diesel olie in de motorolie komt. Oliemonster nemen dus en laten onderzoeken.

In ieder geval zul je nieuwe pompverstuivers moeten monteren, maar als de kop echt ver is ingeslagen, heb je binnen niet al te lange tijd de nieuwe verstuivers weer los in de kop zitten, er zijn revisie bedrijven die de kop reviseren, door er bussen in te zetten waar de pompverstuivers in komen. Anders zit je aan een nieuwe kop.

Wat is trouwens de kilometerstand ?

Groet Jan227

Jan227 30
badge

15 jaar

Hallo Jan,

Dank voor je reactie. Het smeringsprobleem is mij niet vreemd, ik heb het afgelopen jaar meerdere nokkenassen en stoters bij diverse VW's (Touran, Passat) door smeringsperikelen moeten vervangen. Deze keer gaat het om normale slijtage. Ik werk voor een taxibedrijf, deze Transporter heeft er net 500.000 km op zitten. Heb nog even kontakt met een revisiebedrijf gehad en inderdaad kan dit gekomen zijn doordat de verstuivers los komen te zitten, of door de slijtage aan de nokkenas zelf. Gelukkig is de slijtage in de kop minimaal.

Erg zuur is het dat niemand op dit moment deze "borgbusssen" fabriceert, deze zijn dus ook niet los te krijgen en (zoals je al schreef) moeten er dan ook andere verstuivers in. Wie weet heeft iemand die ooit hiermee te maken krijgt hier ook nog wat aan.

Jan, dank voor je moeite.

Taksi 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.