Volkswagen caddy 2: merteken en EGR klep vraagje

Bouwjaar: 1998

Ik heb een caddy 1.9d ,dus geen sdi of tdi.

Nou heb ik hier al gelezen hoe ik een distributie riem erop moet zetten.
Nou weet ik niet zeker op welk merkteken het vliegwiel moet staan. Is dat nou op de O (Bovenste dode punt) of de I (inspuit moment).
Ik denk zelf op de O Gewoon tot de 1ste zuiger boven staat.
klop dat ???

Mijn tweede vraag is: Op het uitlaatspruitstuk zit een soort pijpje met een vaccum potje er boven op,dat ook weer vast zit op het inlaatspruitstuk,is dat de EGR KLEP??
Dat ding was behoorlijk smerig,en mijn inlaatspruitstuk zat bijna compleet dicht met soort mix van roet en olie.
Zit er dan ook een vaccum potje (EGR klep) op een gewone 1.9D??

Ik moet namelijk mijn motorblok (type 1y)vervangen want die oude motor is warm gelopen.
En op die andere motor (type 1y is een jaar ouder) zit geen vaccum potje (EGR klep??) op het uitlaatspruitstuk.
Kan ik dat vaccum potje (EGR KLEP??) niet weg laten,Of krijg ik dan meer roet uit de uitlaat.

Ik moet namelijk ook nog op RDW keuring

Ik hoop dat iemand mij kan helpen......

caddy 2

Geplaatst door caddy 2 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Caddy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

carmania2000 (0) PRO, 19 jaar geleden

kun je het uitlaatspruitstuk niet gewoon overzetten ? Dan is het probleem toch opgelost.

D.K.CARS1858 (0) PRO, 19 jaar geleden

Hallo,
van mijn wagen heb ik die egr klep afgelegt door de onderdruk leiding af te leggen en bij naar de keuring gaan leg ik hem terug aan. Weet je het zijn de uitlaat gassen die terug opgezogen worden (mooie lucht he)en daarom leg ik het af zo krijgt mijn motor altijd proper lucht en ik hem nooit geen last van roet en smerige oleikoek afzetting enz.
Kurt

H&k (0), 19 jaar geleden

De EGR klep wordt heel vaak afgesloten.
Je kan beter een plaatje ertussen maken. En voor de Apk hoeft ie niet eens er tussenuit. APK meet roet. De egr zorgt voor minder nox in het uitlaatgas. Maar alleen bij stationair en deellast.
De kleppen lekken ook vaak, en dan helpt de vacuumslang losnemen niet....
Ik heb het niet zelf bedacht, maar een beetje rondspeuren op het www leert dit snel. Ik zoek zelf nog een manier om de egr bij een LT35 af te sluiten. De aansluitingen zijn wat lastiger dan bij de kleinere tdi's

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Caddy of stel zelf een nieuwe vraag.