Volkswagen Golf III: met hoeveel NM wiellagers van Golf 3 vastzetten??

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi

hoi iedereen,

op hoeveel NM moet ik de wiellagers achter, van mijn Golf 3, vastzetten.

heb het al eens met de hand gedaanna vervangen van asrubbers maar dit was oftewel te vast of te los zodat de lagers kapot zijn gedaan.

Welk vet moet ik hiervoor gebruiken??

ze hadden mij gezegt kopervet te gebuiken maar anderen zeggen weer dat dit juist heel slecht is omdat het schuurt ?!?

Heb een momentsleutel gekocht dus at gaat wel ..

graag info

dan kan ik er te goei aan beginnen ;)

sorry heb dit topic 3 keer erop

Moderator kan je er 2 van verwijderen aub..... grtjs :/

opelcali

Geplaatst door opelcali (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Mausx (0), 12 jaar geleden

De moeren van de achterwiellagers moeten niet op moment. ze moeten afgesteld worden.

Alles monteren, gewoon met lagervet, inclusief wiel. stofkapje er af laten. Moer vastdraaien, gewoon vast, en dan een kwartslag los.
Daarna wiel draaien en kijken of er geen speling is (ietsje mag). Je kunt ook aan de ring voelen, met een schroevendraaier heen en weer schuiven. de ring moet met iets weerstand heen en weer te schuiven zijn.
Dus desgewenst de moer iets vaster of losser draaien. liever iets te los dan iets te vast. dan de borgring met een nieuwe splitpen monteren en het kapje er op.

En niet vergeten, de wielen natrekken met 100-110Nm. dus mag je toch nog je momentsleutel gebruiken.

opelcali (0), 12 jaar geleden

heb dit al eens met de hand gedaan eerst had ik een raar rommelend geluid dus wiel er terug af dopje eraf splitpen eruit en iets vaster gezet en nu resultaat lagers kapot na nog eens een 5 km te rijden
dus met hand vast zetten zou ik niet meer doen ik heb gelezen met 175 nm vaszetten kan dit mvg

Mausx (0), 12 jaar geleden

Als je ze op 175Nm vastzet dan verbranden ze ZEKER.

Als je een raar rommelend geluid hoort dan zijn de lagers niet goed gesmeerd of de lagers zijn kapot.

Wat ik al zei. eerst vast, en dan lossen tot je de ring met een klein beetje weerstand kun schuiven.

Martina (0), 12 jaar geleden

Hoi Mike,

Met alle respect voor de uitleg van Maurice, maar dat verhaal van de ring, gaat helaas niet altijd op.
Tot en met de ABS motor wel, maar daarna zit er in je astap een gleuf gefreesd, die het bewegen van de ring onmogelijk maakt.

Wij doen het altijd als volgt: NOOIT kopervet gebruiken. Koop gewoon een busje Kroon lagervet, smeer daar de lagerschalen mee in en leg vervolgens de binnen en buitenlagers hierin. Trommel terug, wiel erop en dan met een dopsleutel of waterpomptang vastdraaien. Dan pak je het wiel aan de onder en bovenkant vast en voel je of er speling in zit. Draai de astapmoer dusdanig vast, dat er nog maar een minimale speling te voelen is, draai ook aan het wiel om te kijken of deze goed en vrij draait. En idd als je de astapmoer op 175 NM vastzet, dan ben je binnen een paar weken zo niet dagen aan de beurt. En als je mazzel hebt, kost dit je ook nog een astap; dus nooit met momentsleutel je tapse lagers afstellen.

Groetjes Martina

opelcali (0), 12 jaar geleden

hoi ,

heb een paar telefoontjes gedaan (naar VW Garages)
idd iedereen zegt dat ik de wiellagers handvast moet zetten en dan een kwart draai terug.
een garagist zei dat ik ze met 90NM moet vastzetten dat komt ongeveer op hetzelfde.

heb dus alle 2 uitgeprobeert en dat klopte.

175NM zal idd vvvvveeeeelllll te vast geweest zijn, merci voor jullie reacties.

intussen alles terug goed met mijn autotje en rijd zonder gerommel en geruis.....

opelcali (0), 12 jaar geleden

hoi,

ik heb idd ook zo een gleuf in mijn astap daarom was ik een beetje verwondert over dat draaien met de ring .

het kopervet heb ik ook achterwege gelaten en gewoon lagervet gebruikt.

sorry,maar wat voor tip je soms op ander sites vind ..zonder woorden.

heb omwille van de gebruik van kopervet en te vast draaien dus idd nieuwe roullementen nodig en astap moeten vervangen.

door kopervet krijg je schilfers die in je lager klemmen.

dat wiellager is door de te vaste druk kapot gesprongen.

door de druk vlog de asdop weg en het vet verbrande.

Reed dus met een brandende auto rond,hihi.

sportief....dukes of hazard....

hoop dat jullie effe goed hebben kunnen lachen met mijn stommiteit.

heb er wel veel bijgeleerd ;)

dank voor reacties......

ben blij deze site te kennen en hier hulp te kunnen inhalen........


Mvg Mike

Martina (0), 12 jaar geleden

Hoi Mike,

Idd, zo leer nog eens wat, maar je had beter eerst hier even langs kunnen gaan met je vragen, hier zitten de kanjers die je altijd van goed info voorzien.
Ik heb hier ook enorm veel geleerd in loop der jaren en kan ook vandaag de dag nog steeds terecht met al mijn vragen.

Maar nog iets trouwens, 90 NM voor je achterwiellagers, lijkt mij althans ook veel te veel van het goede (of beter gezegd verkeerde).

Groetjes Martina

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.