Volkswagen Golf III: moeilijk schakelen wanneer koud

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1z

Heb recent een golf 1.9TDI'95 gekocht met 270dkm(motortype 1z).

Nu merk ik dat de auto sochtens moeilik schalelt, vanmorgen duurde het zelfs een paar km voordat ik hem uberhaubt in de 5e versnelling kreeg gezet.
Ik hoop dat dit probleem is op te lossen door de olie vd bak eens te verversen, of vreest iemand erger?

Mijn vragen concreet:
- gaan er bij iemand alarmsignalen af na dit verhaal? (is het waarschijnlijk meer dan olie?)
- hoe en waar kan ik het oliepeil van de bak bekijken?
- hoe en waar kan ik aftappen en bijvullen?
- welke olie moet ik hiervoor gebruiken? (ik lees wel eens van een dunnere olie om het probleem te verhelpen?)

Hoop dat iemand antwoorden voor mij heeft.
alvast bedankt.
mvg Kees

hkees

Geplaatst door hkees (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Als je hem al niet in z'n 5e versnelling krijgt dan ligt het niet aan de olie in de bak.De bak schakeld inderdaad zwaarder als de olie koud is,maar als het zo erg is als jij zegt dan zou ik het zoeken in het schakelmechaniek,dus de bediening vanaf de pook naar de bak.Spuit eens alle bewegende/draaiende delen in met bijvoorbeeld wd-40.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Volgens mij kun je eventueel de kabel op de bak nog wat afstellen, staat de pook mooi in het midden als hij vrij staat ? Hoe gaan de rest van de versnellingen ?

Schakeld hij beter met de motor uit of maakt dat geen verschil ?

Als ze allemaal stroef in de versnelling gaan, kan het ook in de koppeling zitten, anders het bedieningsmechanisme controleren en zonodig afstellen, helpt dat niks, kun je eventueel na de olie kijken cq vernieuwen maar ik ben bang dat dit net zoals Richard al zei, totaal niks zal helpen..

Gr Stefan

stijnvw (0), 14 jaar geleden

heb ongeveer hetzelfde probleem, maar bij mij schakeld hij beter als de motor uit is

hkees (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor uw reacties!

Ik ga eens aan de slag met een busje wd40 dit weekend.

maar ik denk dat het inderdaad aan de kabel op de bak kan liggen:

Vanmorgen kreeg ik hem toen ik achteruit de oprit afreed daarna niet meer uit zijn achteruit,
ik dacht ik wacht even tot hij wat warmer wordt en probeer het zo nog eens.
in zijn achteruit met de koppeling volledig ingedrukt gaf ik wat gas bij om het proces te versnellen;
mijn auto reed langzaam achteruit!
m.a.w. mijn koppeling grijpt constant wat aan(slipt) denk ik, dit verklaard mijns inziens waarom alle versnellingen lastig gaan. of is er misschien meer aan de hand?

Die kabel afstellen, kan ik dit zelf zonder brug? ik heb geen twee linkerhanden maar heb mij nog nooit met dit gedeelte van een auto bemoeid.

ps. mijn pook staat in zijn vrij netjes in het midden.

mvg en bedankt!
Kees

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Kees,

Zo te horen hoef je even niks te smeren of af te stellen, je probleem zit in de koppeling / drukgroep, en is gewoon versleten, omdat de boel niet meer goed vrij komt, krijg je hem moeilijk in de achteruit en in de eerste versnelling + dat hij al wilt gaan rijden als je de koppeling nog ingedrukt hebt.

De koppeling zal ook wel meteen aangrijpen ? Hangt het pedaal nog normaal of hangt deze wat omlaag ?

Denk dus zoals gezegd dat dit een gevalletje koppeling word.

Gr Stefan

hkees (0), 14 jaar geleden

ik vond vandaag op de weg terug naar huis het koppelingspedaal inderdaad wat laag hangen. ik dacht: ik zal hem eens van de bodem rapen!, hij kwam nog een decimeter omhoog(ik ben dan ook geen professional:s). hij schakelt nu als een zonnetje en ook het pedaal komt gewoon helemaal omhoog na iedere koppelactie(misschien dan een beetje gare kabel, dat die stropt). hij schakelt alleen nog af en toe iets minder enthousiast in zijn eerste versnelling(wat ik al bij aanschaf geconstateerd had) .
ik ben benieuwd naar morgenvroeg..

anders wordt het eerst kabel checken, smeren maar waarschijnlijk gevalletje koppeling(koppeling toch ook een duur grapje geloof ik).

bedankt weer!

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Kees,

Naar een koppelingskabel kun je lang zoeken, die zul je niet vinden, als het goed is werkt het hydraulisch..

Nu je zegt dat het pedaal ook op de bodem lag, kan ook de koppelingscilinder lekken, daarvoor hoef je niet eens remvloeistof te verliezen, controleer dit niveau eens..

De cilinder sneuvelt meestal bij de bak, mocht dit het probleem zijn, ben je snel en goedkoop geholpen.

Gr Stefan

hkees (0), 14 jaar geleden

ik hoop dat morgenvroeg een wereld van verschil zal zijn vergeleken met vanmorgen. de 16e staat op de planning de distributieriem en krukaspoelie te vervangen(riem is gewoon aan de beurt en poelie lijkt een beetje uit balans te zijn, garage vond het niet zo boeiend: ik eigenlijk wel) . ik zal dan meteen even naar die cilinder laten kijken(ik neem aan dat ik daar zelf niet uit zou komen).

wat ik voornamelijk probeer te vermijden is dat ik nu distributie en die krukaspoelie doe, en dat kort daarop blijkt dat de hele bak aan de beurt is; dan had ik net zo goed een andere golf kunnen zoeken.

dank wederom!

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Het gebeurt vroeg of laat bij elke auto kees, dat is gewoon slijtage en soms een beetje pech hebben..

De koppelingscilinder zit vooraan op de bak, die zie je zo zitten en er is goed bij te komen, dus hij is ook zo vervangen, dat kost natuurlijk een stukje minder dan een nieuwe koppeling, omdat anders de bak erachter weg moet.

Hou ons even op de hoogte..

Als je de garage naar je koppeling laat kijken, vertel dan ook gelijk even dat het pedaal half stok hing.

Gr Stefan

hkees (0), 14 jaar geleden

Is die koppelingcilinder gewoon de slave/nemer dan? heb ooit bij een a6 '95 de gever vervangen, dat ging me aardig af, werd er wel behoorlijk claustro van!

bedankt stefan, en dit wordt gewoon een verhaal met begin en eind.

gr.

hkees (0), 14 jaar geleden

hij schakelde vanmorgen alsof er nooit iets aan de hand is geweest. zo nu en dan de 1e versnelling wat moeizamer.

dan kijken we er de 16e een keer naar en hopen dat die krukaspoelie het houdt tot die tijd.

groeten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.