auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf III: Moeilijke koude start

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 8v 116pk 2E

Hierbij heb ik weer een ander probleem gekregen met de auto ,

Op de eerste dag van dit koude weer begon het al gelijk op te zetten..Ik heb er een filmpje van gemaakt hoe die dus soms in de ochtend start!

Als de auto heeft gereden en je bijvoorbeeld 4 uur later instapt start die gelijk, maar na een nachtje of een dag stilstaan start die dus zoals in het filmpje..

[yt]http://www.youtube.com/watch?v=mOoKR4haa...[/yt]

Hij is nu wat beter rond gaan draaien met een nieuwe 1,3kw startmotor erop(ruildeel).. maar alsnog slaat die moeilijk aan+ ook 1 keer vandaag gehad dat je een korte onderbreking hoort net ofdat het blok vasthangt en weer los komt :/

Aan de auto is al een hele lijst vervangen :

Luchtmassameter(nieuwe orgineel ruildeel)
Lambda-sonde(nieuwe orginele)
Ontstekingtoren(nieuwe orginele ruildeel)
Andere injectorrails
Ecu
Tempsensor vervangen, twijfelachtig omdat onder het rijden 70 aangeeft ook al duurt het pas voordat de fan aanslaat dat die echt op de 90 komt met stationair draaien!

Nieuwe thermostaat,
Waterpomp
Distri-riem/spanrol
Nieuwe bougies , ook dus een rotor en verdeelkap ivm andere toren..
Gasklephuis gereinigd incl nieuwe pakking ertussen
Zo ook nieuwe pakking tussen inlaat en uitlaat spruitstukken.

Etc , etc , etc
Als er iemand bekend is .. of een vermoeden ervan heeft wat het zou kunnen weten..

Het doorstarten dat ik kan blijven doen is omdat het een nieuwe 100ah 800A accu is..
Gaat hier dus om een 2E 2.0 8v 116pk 1993 blok

Geplaatst door

coilt (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Roy,

Zelf denk ik aan een aantal mogelijke oorzaken,

1) Ontsteking ( tijdstip ) staat verkeerd
2) Distributieriem timing
3) Contactblokje achterop contact slot

Die laatste kun je misschien even makkelijk testen, zet de auto op contact, haal het dunne kabeltje van de startmotor los en zet hier de accuspanning op, gewoon met een kabeltje bv, dus op de dunne ( geschakelde + ) van startmotor en op + accu, start hij nu nog steeds zo 'vreemd' ? Ow ja, wel eerst even 'vrij' zetten anders doet het auwa aan de voeten.

Als de motor loopt kun je ook eens de sleutel richting startstand draaien, slaat hij dan af ?

Anders eens het tijdstip van ontsteking controleren.

Gr Stefan

stefan84 0

13 jaar

Zoals Stefan, denk ik aan de ontsteking die niet juist staat, misschien een bougiekabel verkeerd gestoken?

Dat was ik nog vergeten te vermelden..

De distri-riem heb ik al gecheckt , en zo ook andere monteurs en staat precies op zen tekens...
De ontsteking heb ik zelf ook afgesteld met de lamp , dit op het vliegwiel en staat precies goed totdat je 1 keer gas geeft en blijft die weer verlopen en gooit em weer achteruit :s

De bougie kabels zitten goed gestoken , 1342 met de klok mee..

Der zit trouwens ook een andere stationair idle , pingelsensor etc op..
het gekke is ook dat die soms hoog stationair loopt , en weer afzakt(geen valse lucht)
Als ik dan de stekker van de ''sigaar'' aftrek loopt die vloeiend 1000 toeren en ontsteking blijft netjes op 1 punt..

Zou dit verband kunnen hebben met elkaar?
Van de startmotor zal ik eens proberen te doen , als de motor draait en dan naar start stand?:O
Uhm dan hoor je me startmotor heel hard meelopen met het blok en een gek geluid maken :P

ps , de ontsteking staat eigenlijk netjes wat hij tuft gewoon alstiej 800 toeren loopt bijvoorbeeld gewoon door zonder schokken erin of wat dan ook..

Hij heeft toen verkeerd gestaan en dat kon toen dus niet, daarom heb ik zelf een lamp aangeschaft en ook vag-com heb ik zelf,
Alleen de ecu geeft maar een gekke waarde van ontsteking op die ik niet vertrouw..

Met de klok mee is voorontsteking in de ecu terwijl dit naontsteking is :s

coilt 0

13 jaar

Roy,

Met de klok mee is NA ontsteking, geloof maar de waarde die Vagcom je weergeeft.

Met de sleutel richting de start stand draaien bedoel ik nadat de motor is gestart, je kunt hem dan maar een paar mm bewegen en niet helemaal verder draaien, dus de startmotor draait dan niet mee.

Dat de ontsteking verloopt, zal komen omdat het toerental ook veranderd, dat is normaal.

Als het goed is word de ontsteking aangedreven door het tandwiel van de distributie, staat dat tandwiel ook op het merkteken ? Anders, zet de motor op BDP, haal de verdeelkap eraf, het midden van de rotor moet dan precies in lijn liggen met het streepje ( kerfje ) op het ontstekingshuis, dan is het 0 punt.

Zou daar eens mee beginnen, zodat we er zeker van zijn dat de ontsteking 100% goed staat.

Het moeilijk starten lijkt er wel op of dat de ontsteking veel te vroeg staat.

Als je de ontsteking vroeger zet en dan gas geeft, dan moet hij feller op het gas reageren, zet je hem later, dan reageerd hij veel trager.

stefan84 0

13 jaar

Met de klok mee is na-ontsteking ja dat klopt .. maar als ik dat doe dan gaat die in vagcom noujuist in de + oplopen :s

Dus vag-com noujuist niet geloven :P

Over de ontsteking weet ik zeker dat deze goed staat , nokkenas op zen pijl met het blokje op tandwiel,
Krukas met streepje op de pijl. en dan wijst rotor op cilinder 1,

Kijkgat in het bak zie je em op zen kerfje staan , 1 rondje draaien totdat die op het andere kerfje staat.. en dan is het 6graden vbdp..

Dit heb ik ook zo gedaan , toen de fijnafstelling = motor stationair draaien en met de lamp op je vliegwiel kijken met cilinder1 ;)
Zo afgesteld dat die precies de kerf en pijl in de bak gelijk staan = 6graden vbdp..

Daar twijfel ik met geen mogelijkheid aan omdat ook dat 3 tot meer personen hebben bekeken!
Ik denk dat het ergens anders in zit want draai ik em met de klok mee omdat je zou denken teveel voorontsteking hoor je em vloeiender lopen , maar echt TOTAAL geen vermogen omdat die veel telaat ontsteekt

6graden vbdp zetten loopt die wat moeilijker stationair als de choke uitslaat maar trekt wel gewoon normaal op :)

coilt 0

13 jaar

Als je hem op Bdp hebt staan, staat het hart van de rotor dan ongeveer in lijn met het kerfje op het ontstekingshuis ?

stefan84 0

13 jaar

ja dat was de instelling van goedzetten..toen een heel rondje gedraait via krukas totdat het vorige kerfje in kijkgat van de bak tevoorschijn kwam en gelijk stond met de pijl in de bak..
Toen stond de rotor "iets" voor het kerfje op ontstekinstoren wat dus 6graden vbdp staat..

Ok nagekeken met de lamp erop en stond precies goed,zo ook iets voor de pijl op de distrikap met streepje op de krukaspoulie ;)

Dus die staat precies op tijd..

coilt 0

13 jaar

Nou het starten is veel beter geworden .. nu alleen nog het hele grote probleem

koude motor loopt die netjes stationair , zodra die warm is dan begint het gezeik.
Hij loopt even goed netjes en plots begint die uit zen eigen toeren op te bouwen..

Tot zelfs 1600 toeren gemiddeld , en net zelfs 1 keer 2200 toeren :O
Auto uitzetten en weer starten is hulpmiddel en loopt die weer effe netjes 900 toeren ofzo , en na 10 seconden begint die weer overnieuw met opbouwen :s

Rara wat kan dit nog zijn,kan de tempsensor dit veroorzaken ook al lees ik uit de ecu gewoon 90 graden?
De lambda is ook nieuw orgineel . luchtmassameter orgineel etc en ikzelf kom er echt geheel niet meer uit

coilt 0

13 jaar

Als je een water temperatuur bij warme motor van 90 graden uitleest dan is die sensor goed en niet het probleem.
Kun je zien wat voor signaal de lambdasonde geeft?
Uitlaat is volledig lekvrij? Vooral het 1e gedeelte waar de lambda sonde in zit.

oldford 0
badge

13 jaar

Je kan ook eens kijken welke temp hij weergeeft als het toerental zo hoog oploopt, dus zonder hem eerst weer uit te zetten.

stefan84 0

13 jaar

De lambda-sonde zit direct in het spaghetti spruitstuk , en op de kop lekt die niet voor de lambda..hij gaf een waarde van 0.87 aan in vag-com en fluctureert niet ofzo

Hij begint pas in toeren gek te doen als de koude start-ventiel ermee stopt ofzo , dus laat maar zeggen de choke uit gaat..
Dus met koude motor loopt die super 1000 toeren rond , en daarna zakt die naar de 850 bijvoorbeeld .. maar bouwt gelijk op naar de 1000 terug

En dan gaat die weer gek doen met 1200 , 1600, dan weer 1000 effe rijden en zakt niet lager als de 1600 weer ofzo..
Rijden en afremmen op de motor blijft die dus op de 1600 doortuffen zonder gas , maar je kan em wel afremmen tot de 900 ofzo , koppeling in en bouwt weer terug op?

coilt 0

13 jaar

Wat staat er bv in de meetwaardeblokken bij de lambda, dus stationair / deellast en vollast ?

stefan84 0

13 jaar

de 0.87 blijft gewoon volgens mij hetzelfde , hier heb ik me niet helemaal op gefocust..
Ik weet alleen wel dat de bin bits gewoon goed reageerde

Dus bijvoorbeeld stationair 100100 ofzo , iets gas 100010 ofzo , en vollast was het weer wat anders(dit als voorbeelden genomen)
Omdat de stekker in zon lekker hoekje zit heb ik nog niet kunnen meten hoe die in voltage reageert op de stekker-aansluiting

Het is alleen wel erger geworden na een verstelbare druk regelaar gemonteerd te hebben(zo lijkt het),
Hierop zie ik wel dat de druk heel erg veel schommelt onder normaal stationair graaien , bouwt die toeren op blijft die gewoon zeg maar zonder vacuum op 1 punt zitten

coilt 0

13 jaar

Waarom monteer je een verstelbare benzinedruk regelaar ????? Zet de druk eens omlaag, zo rond de 3 a 3,5 bar, nu zal ook je hele probleem verholpen zijn.

Met die regelaar bereik je niks op een standaard motor..

stefan84 0

13 jaar

3 / 3,5 bar ?
Een pomp van de golf 3 2.0 2E is een 3 bar pomp :P, de druk is normaal 2,5 bar. bij gas geven 3 bar..
Hoe die nou staat is eigenlijk precies hetzelfde , wil ik em lager zetten voel je em klokken in de retourleiding dat die niet genoeg retour kan doen ofzo..

Ik zal em demonteren om te kijken ofdat die dan beter stationair blijft(ervoor deed die ook weleens opbouwen maar niet zoals nu zo erg)

Ps. een standaard motor versta jij onder?
Aan me blok is tot nu toe gedaan :

Gechipt
Spaghetti spruitstuk
Kop gevlakt en ''iets'' meer compressie gekregen
279graden nokkenas is onderweg , begin van de week binnen

Dus ik zou het nu nog gewoon zo afkunnen .. toekomst plan alstiej goed gaat lopen zal worden turbo-blok maken of webers monteren en alle elektronica eraf ;)

coilt 0

13 jaar

Ik zou met die nokkenas even wachten, want dan moet je een nieuwe custom chip laten maken voor je computer.
En dat gaat niet echt lekker als er nog een fout ergens zit.

Lambda waarde van 0.87 geeft aan dat de motor VEEL te rijk staat, of dat de lambdasonde verkeerd aangeeft (defect/kortsluiting).
Begin eens met de standaard benzine druk regelaar teurg te zetten.
Een keer een testje met de standaard chip (alleen stationair) kan ook geen kwaad. Ik zou er niet vol gas mee gaan rijden.

oldford 0
badge

13 jaar

De computer hoeft niet precee opnieuw gechipt te worden voor deze nokkenas hoor..
Deze computer heb ik overgekocht van een gast die ook reed met een 276graden nokkenas,spaghetti spruitstuk etc

En die liep ook gewoon goed , alleen stond de nokkenas niet precies netjes op tijd (wel gestaan maar zijn toen gaan verstellen en kregen em niet meer goed, was afgesteld door bedrijf in het begin)

De lambda 0.87 is wel erg rijk ja , ik krijg em niet lager ;)
Dus daarom zou ik ook niet weten waar iets nog niet goed in kan zitten en zal het wel zien met de apk-keuring als me katalysator etc er weer onder zit..

De drukregelaar zal ik ertussenuithalen , (ps. deze zit na de orginele hoor dus die regelt al niet alles)

coilt 0

13 jaar

Je druk en injectoren zijn groot genoeg met deze veranderingen, de regelaar zet je normaal tussen de retour in, maar haal hem eens ertussen uit en plaats hem zoals het origineel hoort te zitten. 3 Bar op dit systeem klopt, maar je hebt een verstelbare zeg je, waar staat de druk nu op afgesteld of heb je geen meter ertussen zitten ?

Dat wat je voelt in de retour zou ook niet mogen, misschien een montage fout ?

Indien je ook nog en andere nokkenas krijgt, moet de software weer opnieuw geschreven worden, ofwel worden aangepast...

Nu lees ik dat je de standaard regelaar er ook nog hebt tussen zitten, dat kan gewoon niet werken zo..

Daarbij, laat je de software niet aanpassen en je gaat een paar keer vol gas over de snelweg, loop je de kans dan de boel snel kapot loopt, je motor krijgt meer lucht, dan wil je vanzelfsprekend dat hij ook wat meer brandstof krijgt en niet te arm draait.

stefan84 0

13 jaar

de regelaar zit in de retour , Na de orginele druk regelaar..

Dus de orginele zit gewoon gemonteerd , dan loopt er een slang van injector-rails naar de verstelbare , en via hem naar retour van de tank..

Allebei worden ze op vacuum geregeld , de verstelbare stond ongeveer op 2,5 stationair en dus bij gas 3 bar druk..
Een montage fout kan niet omdat het bedrijf waar ik hem gekocht heb aangaf welke slang waarop moet met een plakbandje met pen erop geschreven ;)

Maargoed ik zal em er eens tussenuit pakken en kijken wat er dan nog gebeurt..
Dat het blok rijk loopt , tja waar kan dat nog aan liggen

Hij verzuipt niet ofzo want de bougies zijn altijd mooi netjes alle 4 de cilinder koffie-bruin gebleven en ook niet nat ofzo :)

coilt 0

13 jaar

[quote=stefan84]Je druk en injectoren zijn groot genoeg met deze veranderingen, de regelaar zet je normaal tussen de retour in, maar haal hem eens ertussen uit en plaats hem zoals het origineel hoort te zitten. 3 Bar op dit systeem klopt, maar je hebt een verstelbare zeg je, waar staat de druk nu op afgesteld of heb je geen meter ertussen zitten ?

Dat wat je voelt in de retour zou ook niet mogen, misschien een montage fout ?

Indien je ook nog en andere nokkenas krijgt, moet de software weer opnieuw geschreven worden, ofwel worden aangepast...

Nu lees ik dat je de standaard regelaar er ook nog hebt tussen zitten, dat kan gewoon niet werken zo..

Daarbij, laat je de software niet aanpassen en je gaat een paar keer vol gas over de snelweg, loop je de kans dan de boel snel kapot loopt, je motor krijgt meer lucht, dan wil je vanzelfsprekend dat hij ook wat meer brandstof krijgt en niet te arm draait.[/quote]
Waarmee krijgt de motor meer lucht , en minder brandstof = dus arm omdat de inlaatklep langer open blijft staan?
zoals net in het berichtje de bougies zijn altijd koffie bruin gebleven ,

Niet wit = arm
of zwart = te rijk , gewoon echt precies hoe het hoort..


En zoals ik nu veel lees op internet een waarde van 0.87 op de lambda is acceptabel,het zal er allemaal wel uitkomen met de apk hoe en wat..
Ook is het anders zo dat die al meer brandstof krijgt , dus met een nokkenas plaatsen van 279 graden zal het dus niet te arm wezen..

coilt 0

13 jaar

Met die andere nokkenas bedoel ik daarmee..

Maar hoe liep hij met die originele chip ? Het kan zijn dat hier ook iets niet in de haak is, of hebben ze die op jou motor afstemd ?

Je kunt ook eens na een rit kijken wat de kleur van de bougie's is, dus als de motor lekker warm is dan zoek je een rustige weg op en accelereer je eens volgas de eerst paar versnellingen, trap de koppeling in en zet de motor af, en draai de de bougie er eens uit.

Kan alleen je geluid / gevoel in de benzine slang niet thuis brengen.

Maar over die Lambda, die 0,87, waar staat dat ? In welk meetwaardeblok ? Kun je gelijk even kijken wel labelfile nummer er links boven in de hoek staat.

stefan84 0

13 jaar

De chip is bestemd voor puur alleen de 2E motor met bijvoorbeeld een D computer,
Deze is dus afgestemd gewoon voor een standaard 2E , in het begin liep die daar ook gewoon op met die gare injector waardoor het zoeken was .. toen bouwde die niet in toeren op ofzo,

Gister heb ik de orginele computer eraan gedaan en vloog zelfs sneller hoger in toeren :o dusja daar ligt het ook niet aan..

Het gevoel in de retourslang ''kan'' ik wel een beetje thuis brengen omdat ik em omlaag draaide en toen begon de wijzer te flippen van 0 naar 2 bar ofzo..
En toen was het elke keer klok klok klok, draaide ik em omhoog naar 3 bar was het weer weg

Ik heb em er nu tussenuit maar nog niet getest , over de bougies ..
Dit controleer ik altijd gewoon met warm rijden , effe flink trappen totaan de schuur

aangekomen = motor uit en bougie eruit draaien, en waren mooi bruin elke keer..
Het punt is ook nog steeds dat die van ontstekingstijdstip steeds op en neer vliegt,

Contact aan = 5 graden vbdp , start je word die 6 en dan plots -3 /-7 / 0 etc dus dat snapk ook nog niet helemaal :/

De lambda zoals ik nu uit het log uitmaak is uit groep 6 vak 2,
Het is echt zo on overzichtelijk die logs omdat excel em niet lekker herstelt in rijen maar gewoon achterelkaar door plakt in 1 vak..

Normaal zou de lambda niet veel doen met stationair , maar nu omdat die dus niet stationair draait voor de computer (steeds rond de 1100 toeren hangen tot 1600 toeren) zal die dus gewoon blijven meten en werken

Het enige is als ik de ''sigaar'' los trek dat die netjes rond blijft draaien , maar dan reageert die amper met bijvoorbeeld rijden koppeling oplaten=vertraging voordat de motor op zen toerental komt

coilt 0

13 jaar

Lambda nagemeten op zen pinbezetting(groene apparte vakje/draadje)

Stationair draaiend 0.01/0.03 schommeld etc
Iets gas bouwde die op naar de 0.41 ofzo die kanten (niet gekeken naar toerental) dus deel-last
Vol last ongeveer 0.87 of hoger..

Natuurlijk zonder gasgeven viel de lambda wel weg omdat die dan geen signaal hoeft te geven,maar gaf je iets gas zodat de computer em weer ging lezen begon die weer zen waardes van 0.30 / 0.50 / 0.41 etc op bepaalde toerentallen te geven

Dus dat zit dus ook wel in orde zodat ik dus eruit op kon maken

coilt 0

13 jaar

Bij warme motor zou je niet eens gas hoeven geven, hij moet dan ook mooi pendelen.

Hoeveel volt meet je op de stekker ? Dus lambda stekker los trekken en op de stekker naar de ECU meten, op de signaal kabel en massa ( meestal grijs en zwart )

Heb je eens naar dat label file nummer gekeken in Vagcom ? Dan zie je namelijk ook wat die tabellen betekenen.

Dat je geen mooi bestand in Excel krijgt komt omdat je hem even moet aanpassen, op de site van gerritspeek staat hoe dat moet.

stefan84 0

13 jaar

Nja klopt de auto was nog aan het warm worden . op den duur bleef die gewoon rond de min 0.01v etc schommelen zonder gas te geven..

Op de stekker zelf heb ik zo niet gemeten , alleen de verwarming ervan kreeg gewoon zen 12v en zen massa dus die komen ook goed uit de computer..

Label file moet ik nog even naar kijken want ben nog niet aan toegekomen om de laptop eraan te hangen,
Over het bestand in excel goed maken zal ik eens effe kijken dan op gerritspeek :)

Ik dacht vanavond wel effe rijd naar de schuur toe en bougie eruit draaien , dus effe warm rijden en stuk planken constant..
Daar aangekomen gelijk uitgezet en bougie eruit,

Tot me schrik wit :o dus te arm..
Dit is me dus nog niet voorgekomen , ik heb toen wel injector-rail een keer vervangen voor een andere omdat die van mij tikte enzo..
Deze heb ik nu terug geplaats (was ultrasoon gereinigd en getest) en effe bekijken ofdat het aan de rails ligt want met die is dat dus niet gebeurd maar gewoon mooi bruik..

Het viel me wel gelijk op dat me toeren tot nu toe ook niet opgebouwd hebben(rit gereden tot ook gewoon warm en bleef netjes 850/1000 toeren)
Ook hoor ik het blok ook meer stabieler draaien , niet meer dat hele erge steeds willen lopen op 3 cilinders..
Even afwachten nog en kijken ofdat dit scheelt..

coilt 0

13 jaar

Heeft er iemand de weerstanden die de tempsensor-luchtmassameter-klopsensor moeten geven voor me,
Kheb gezocht maar kreeg het niet te vinden in elsawin (alleen uitlees opties)

coilt 0

13 jaar

Even een logje gemaakt en daar zie je duidelijk in dat die heel freaky doet :s

[img]http://img220.imageshack.us/img220/7846/...[/img]

2 blokjes boven het vakje wat ik aan had gevinkt ook , 20 graden bij 4500 toeren ofzo is zeker veel te laat..
Hij vervroegd gewoon totaal niet goed :(

En een lambda-factor die altijd op 0.87 staat , maar het voltage werkt wel gewoon (ook al zie ik er 0.0 ok tussen staan) :o

coilt 0

13 jaar

Nog effe een keer uitgekeken deze keer , niet gestart(motor UIT dus!)

Lambda-waarde uit = 0.46V :SCRATCH:
[img]http://img18.imageshack.us/img18/4225/la...[/img]


Schommel in groep 000 (vak 2 en 8 schommelt steeds 1 waarde)
[img]http://img593.imageshack.us/img593/6743/...[/img]
[img]http://img408.imageshack.us/img408/1340/...[/img]

En hier het grootste geflip , als je intypt in regel 1 = 000 en dan go denk je ja je krijgt weer de 10 vakken..

Maar nee hoor ik kreeg dit te zien:
[img]http://img703.imageshack.us/img703/9639/...[/img]

Rpm flipt em ook gewoon(komt met motor uit op 52 te staan + welke waardes staan er in de andere 2 vakken?
[img]http://img716.imageshack.us/img716/7573/...[/img]

En ook dit :

2x temp welke = welke , want beide kloppen niet..
Het was buiten +13 graden!

[img]http://img16.imageshack.us/img16/8200/te...[/img]



Wat is er dus in dit alles aan het flippen ? :ZZZ:
Hall element niet goed , temp waardes te hoog

Nieuwe ontstekingstoren(fout hall-element maybe)
Temp sensor nieuwe blauwe
Nieuwe luchtmassameter = zit ook een tempsensor in , deze ook fout?

coilt 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.