Volkswagen Transporter: moter maak hooh fluitend geluid

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Diesel, Motorcode: aab 5 cilinder

ik heb een westfalia camper.... haal hem net uit de winterstalling en hij maakt nu een heel hoog fluitend sissend geluid.
lijkt in eerste instantie op een vsnaar geluid maar ik heb de riem van de dynamo en stuur bekrachtiging eraf gehaald.
het lijkt in de buurt van het vliegwiel waar de snaren van dynamo en stuurbekrachtiging over lopen.
het geluid blijft ...ik ben er mee gaan rijden maar hij komt maar niet boven de 70 km\h.
hij heeft nu 230.000 op de teller .
heb de olievuldop eraf gedraaid om te kijken of er over of onder druk is maar als ik hem er los opleg bljift hij mooi liggen.

heeft iemand tips waar ik het moet gaan zoeken.
alvast bedankt.

math1

Geplaatst door math1 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

hcaluwe (0), 15 jaar geleden

[quote=math1]ik heb een westfalia camper.... haal hem net uit de winterstalling en hij maakt nu een heel hoog fluitend sissend geluid.
lijkt in eerste instantie op een vsnaar geluid maar ik heb de riem van de dynamo en stuur bekrachtiging eraf gehaald.
het lijkt in de buurt van het vliegwiel waar de snaren van dynamo en stuurbekrachtiging over lopen.
het geluid blijft ...ik ben er mee gaan rijden maar hij komt maar niet boven de 70 km\h.
hij heeft nu 230.000 op de teller .
heb de olievuldop eraf gedraaid om te kijken of er over of onder druk is maar als ik hem er los opleg bljift hij mooi liggen.

heeft iemand tips waar ik het moet gaan zoeken.
alvast bedankt.[/quote]
Kijk al je slangen is na , mogelijk is er een lekkage?

Groet Hans

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

kan goed zijn dat er een omloop/spanrol vastzit van de distributieriem. gr john

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=johndoornbosch]kan goed zijn dat er een omloop/spanrol vastzit van de distributieriem. gr john[/quote]
komt meer voor, en neem dit heel serieus, deze motoren breken nog wel eens een riem..... resultaat is nokkenas in 5 stukken, kleppen en komstoters aan gort.

ofwel, geen meter meer mee rijden voordat je weet wat er aan de hand is.

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

oftewel total loss

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

aab motor
heeft nokkenas tandwiel
krukas tandwiel en waterpomp/spanrol
en aan de achterzijde en riem voor brandstof pomp
zit je uitlaat wel vast
luchtfilter niet dicht(muizen nest)
waterpomp defect
blok bevroren geweest en gescheurd
inlaat slang los/gescheurd

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]aab motor
heeft nokkenas tandwiel
krukas tandwiel en waterpomp/spanrol
en aan de achterzijde en riem voor brandstof pomp
zit je uitlaat wel vast
luchtfilter niet dicht(muizen nest)
waterpomp defect
blok bevroren geweest en gescheurd
inlaat slang los/gescheurd[/quote]
AAB heeft 2 tandriemen, een van de krukas via de waterpomp naar de nokkenas, met spanrol, en een voor de brandstofpomp aan de andere kant. de eerste breekt wel eens (vaak). Niets tandwielen, dat hebben ze pas bij de T5 uitgevonden......

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=johndoornbosch]oftewel total loss[/quote]
een camper is niet zomaar total los, interieur in goede staat is meer waard dan de lege bus......

math1 (0), 15 jaar geleden

6000 km geleden is de distributie riem met spanrol en waterpomp geheel vervangen door een garage.
ik doe dit om de 60.000km juist om bovenstaande problemen te voorkomen er is niks vervelender als je op vakantie problemen krijgt.
ik rij er jaarlijks zo'n 3000 km mee.
zou dit nu al zo snel stuk kunnen zijn ???



Allen alvast bedankt voor de reacties.

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=math1]6000 km geleden is de distributie riem met spanrol en waterpomp geheel vervangen door een garage.
ik doe dit om de 60.000km juist om bovenstaande problemen te voorkomen er is niks vervelender als je op vakantie problemen krijgt.
ik rij er jaarlijks zo'n 3000 km mee.
zou dit nu al zo snel stuk kunnen zijn ???



Allen alvast bedankt voor de reacties.[/quote]
kap van de distributie af trekken en controleren, dan weet je genoeg.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.