auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Kever: moter olie en olie filter vervangen

Bouwjaar: 1982, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 mexico

hallo,
vw kever 1.2l mexico 1982, ik wil en olie beurt geven
olie en de oliefilter maar ik heb gekeken onder kant maar ik zie geen oliefilter en olie aflaat stop
wie kan mij zeggen waar ik moet gaan zoeken.

Geplaatst door

gert3659 (545)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

er zit midden onder een rond deksel
daarin zit ook je filter

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

jerry,
ja dat heb ik wel gezien en daar wordt ook de olie aflaten zeker,
de olie filter moet je bij dealer gaan halen ergens anders is dat niet te verkrijgen kan dat

gert3659 545

16 jaar

olie is gewoon olie is overal te verkrijgen (bij voorbeeld Automaterialenzaak)
bij de dealer ben je iets duurder uit

Tiguan 0
badge

16 jaar

olie gewoon 10 w 40
en idd filter effe bij dealer halen
denk dat ze m moeten bestellen

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Om de olie af te tappen dien je de boutjes van het ronde deksel los te draaien. Daarna de hele deksel verwijderen.
Dan kan het oliefilter er uit. Dit is in de vorm van een stalen zeef, zoals een koffie- of theezeef. Deze zeef moet uitgespoeld worden. Dat is alles. Nadien weer gewoon monteren.
Om dit totaal goed te doen, heb je 2 nieuwe pakkingen nodig. Nadien oppassen dat je de boutjes niet te hard aantrekt om doldraaien te voorkomen.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

mensen bedankt voor jullie informatie
en jullie snelle reacties dat ga ik zo doen,
en hoeveel liter olie zou ik daar in moeten doen?????

gert3659 545

16 jaar

Oei, da's lang geleden......Begin met 2,5 liter en dan even peilen.....misschien 3 ..........?

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

2.5 liter moet er in.

D

CO-Gehalt 3,0±1,0 Vol. %
Vergaser: PICT
Zündanlage: kontaktgesteuert
Sichtprüfung
Unterdruckschläuche angeschlossen
Kurbelgehäuse-Entlüftung angeschlossen
Abgasanlage muß dicht sein
Prüf- und Einstellbedingungen
Schlauch für Kurbelgehäuseentlüftung abgezogen und so verlegt,
daß nur Frischluft angesaugt werden kann.
Elektrische Verbraucher ausgeschaltet.
Luftklappe voll geöffnet.
Hinweise
Leerlaufdrehzahl und CO-Gehalt durch wechselweises Verdrehen der
Einstellschrauben auf den jeweiligen Sollwert einstellen.
Arbeitsabläufe und Einstellschrauben ▸ Instandhaltung
genau genommen bzw. Reparaturleitfaden

Prüfwerte für Abgasuntersuchung
Motoröltemperatur mind. 60 °C
Leerlaufdrehzahl
Motor-Nr.
▸ D 1 347 142 750 . . . 900/min
D 1 347 143 ▸ 800 . . . 950/min
Zündzeitpunkt
Unterdruckschlauch ab
Motor-Nr.
▸ D 0 675 000
D 1 268 062 ▸
Prüfwert 5,5 . . . 9,5° vor OT
Motor-Nr.
▸ D 0 675 001 . . . D 1 268 061
Prüfwert 0±2°
CO-Gehalt im Leerlauf
Motor-Nr.
▸ D 1 347 142 2,0 . . . 4,0 Vol. %
D 1 347 143 ▸ 1,0 . . . 3,0 Vol. %
Schließwinkel 42 . . . 58°; 47 . . . 64 %
Strichcodes für Abgasuntersuchung

Motor-Nr. ▸ D 0 675 000

Motor-Nr. D 0 675 001 . . . D 1 268 061

Motor-Nr. D 1 268 062 . . . D 1 347 142

Motor-Nr. D 1 347 143 ▸

Motorölfüllmengen
Motorölfüllmenge 2,5 l

--------------------------------------------------------------------------------

Zündkerzen
Hersteller-
Bezeichnungen W 7 AC, 14-7 AU, L-86 C
Elektrodenabstand 0,6 . . . 0,8 mm
Anzugsdrehmoment 20 Nm
Wechselintervall 15 000 km

--------------------------------------------------------------------------------

Prüf- und Einstellwerte für Reparatur
Motoröltemperatur mind. 60 °C

--------------------------------------------------------------------------------

Leerlaufdrehzahl
Motor-Nr. ▸ D 1 347 142 825±75/min
Motor-Nr. D 1 347 143 ▸ 875±75/min

--------------------------------------------------------------------------------

Schließwinkel
Verschleißwert 42 . . . 58°; 47 . . . 64 %
Einstellwert 47±3°; 53±3 %

--------------------------------------------------------------------------------

Zündzeitpunkt
Unterdruckschlauch ab
Motor-Nr. ▸ D 0 675 000
Motor-Nr. D 1 268 062 ▸
Prüfwert 5,5 . . . 9,5° vor OT
Einstellwert 7,5±1° vor OT
Motor-Nr. D 0 675 001 . . . D 1 268 061
Prüfwert 0±2°
Einstellwert 0±1°

CO-Gehalt
Motor-Nr. ▸ D 1 347 142 3,0±1,0 Vol. %
Motor-Nr. D 1 347 143 ▸ 2,0±1,0 Vol. %

--------------------------------------------------------------------------------

[quote=CARS&MOTORS]olie gewoon 10 w 40
en idd filter effe bij dealer halen
denk dat ze m moeten bestellen[/quote]
graag minerale 15w40; of 20w40 t wordt nog een beetje warm bij een kever.... 10w40 halfsyntheet is te dun; dan houd ie van de zomer geen oliedruk!!

audia4 0
badge

16 jaar

10 w 40 kan je ook als gewone olie kopen

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

[quote=CARS&MOTORS]10 w 40 kan je ook als gewone olie kopen[/quote]
Gooi jij er lekker 10w40 in; de rest van keverrijdend nederland heeft het zeker mis.........

audia4 0
badge

16 jaar

hoef je niet direct te bijten
ik schrijf alleen dat je 10 w ook als gewone minerale olie kan krijgen
dat t tegen woordig veel een hallf syntheet is ok
en als je geen olie druk over houd dan heb je toch ergens een gigantisch slijt probleem
vroeger hadden we niet zoveel olie keus en toen werd er nog weleens een krukas revisie gedaan bij een te lage olie druk
maar ja
tegen woordig doe je r dikke stroop in
das goedkper en scheelt weer sleutelen
maar ik herhaal alleen dat 10 w ook als gewone olie te koop is

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Ik bijt niet hoor, ik wil de topicstarter alleen even behoeden voor het in elkaar draaien van een keverblok op te dunne olie.

Het is een motor ontwikkeld net na de oorlog, met bewerkingstoleranties van wat toendertijd mogelijk was. Oftewel, alles is standaard nieuw al ruimer. Ook is de olie thermisch veel hoger belast dan bij een waterkoker. VW heeft ook nooit 10w40 voorgeschreven; vroegah moest je met monograde aan de gang en dus in zomer en winterperiode andere viscositeit.

Dit is een mex kever, als je dat blok openreerd zul je ervaren dat ze het in mexico niet zo krap namen met de toleranties. Duitse blokken zitten op dat gebied van de 1e tot de laatste stukken beter in elkaar.

Met de opkomst van mulitgrade is de olie voorgeschreven die ik opgaf. Houd je je daaraan krijg je met olie geen problemen. En in een keverblok is olietemperatuur van 140 graden in de zomer geen uitzondering......

Oftewel, het heeft niets te maken met dikke stroop toepassen omdat er sprake van is dat een blok rot is....

audia4 0
badge

16 jaar

slijtage wil niet zeggen rot

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Beetle of stel zelf een nieuwe vraag.