Volkswagen Kever: moter olie en olie filter vervangen

Bouwjaar: 1982, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 mexico

hallo,
vw kever 1.2l mexico 1982, ik wil en olie beurt geven
olie en de oliefilter maar ik heb gekeken onder kant maar ik zie geen oliefilter en olie aflaat stop
wie kan mij zeggen waar ik moet gaan zoeken.

gert3659

Geplaatst door gert3659 (155) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Beetle? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

er zit midden onder een rond deksel
daarin zit ook je filter

gert3659 (155), 16 jaar geleden

jerry,
ja dat heb ik wel gezien en daar wordt ook de olie aflaten zeker,
de olie filter moet je bij dealer gaan halen ergens anders is dat niet te verkrijgen kan dat

Tiguan (0) PRO, 16 jaar geleden

olie is gewoon olie is overal te verkrijgen (bij voorbeeld Automaterialenzaak)
bij de dealer ben je iets duurder uit

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

olie gewoon 10 w 40
en idd filter effe bij dealer halen
denk dat ze m moeten bestellen

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

Om de olie af te tappen dien je de boutjes van het ronde deksel los te draaien. Daarna de hele deksel verwijderen.
Dan kan het oliefilter er uit. Dit is in de vorm van een stalen zeef, zoals een koffie- of theezeef. Deze zeef moet uitgespoeld worden. Dat is alles. Nadien weer gewoon monteren.
Om dit totaal goed te doen, heb je 2 nieuwe pakkingen nodig. Nadien oppassen dat je de boutjes niet te hard aantrekt om doldraaien te voorkomen.

Gr.

gert3659 (155), 16 jaar geleden

mensen bedankt voor jullie informatie
en jullie snelle reacties dat ga ik zo doen,
en hoeveel liter olie zou ik daar in moeten doen?????

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

Oei, da's lang geleden......Begin met 2,5 liter en dan even peilen.....misschien 3 ..........?

Gr.

arjankempeneers (0) PRO, 16 jaar geleden

2.5 liter moet er in.

johndoornbosch (0) PRO, 16 jaar geleden

D

CO-Gehalt 3,0±1,0 Vol. %
Vergaser: PICT
Zündanlage: kontaktgesteuert
Sichtprüfung
Unterdruckschläuche angeschlossen
Kurbelgehäuse-Entlüftung angeschlossen
Abgasanlage muß dicht sein
Prüf- und Einstellbedingungen
Schlauch für Kurbelgehäuseentlüftung abgezogen und so verlegt,
daß nur Frischluft angesaugt werden kann.
Elektrische Verbraucher ausgeschaltet.
Luftklappe voll geöffnet.
Hinweise
Leerlaufdrehzahl und CO-Gehalt durch wechselweises Verdrehen der
Einstellschrauben auf den jeweiligen Sollwert einstellen.
Arbeitsabläufe und Einstellschrauben ▸ Instandhaltung
genau genommen bzw. Reparaturleitfaden

Prüfwerte für Abgasuntersuchung
Motoröltemperatur mind. 60 °C
Leerlaufdrehzahl
Motor-Nr.
▸ D 1 347 142 750 . . . 900/min
D 1 347 143 ▸ 800 . . . 950/min
Zündzeitpunkt
Unterdruckschlauch ab
Motor-Nr.
▸ D 0 675 000
D 1 268 062 ▸
Prüfwert 5,5 . . . 9,5° vor OT
Motor-Nr.
▸ D 0 675 001 . . . D 1 268 061
Prüfwert 0±2°
CO-Gehalt im Leerlauf
Motor-Nr.
▸ D 1 347 142 2,0 . . . 4,0 Vol. %
D 1 347 143 ▸ 1,0 . . . 3,0 Vol. %
Schließwinkel 42 . . . 58°; 47 . . . 64 %
Strichcodes für Abgasuntersuchung

Motor-Nr. ▸ D 0 675 000

Motor-Nr. D 0 675 001 . . . D 1 268 061

Motor-Nr. D 1 268 062 . . . D 1 347 142

Motor-Nr. D 1 347 143 ▸

Motorölfüllmengen
Motorölfüllmenge 2,5 l

--------------------------------------------------------------------------------

Zündkerzen
Hersteller-
Bezeichnungen W 7 AC, 14-7 AU, L-86 C
Elektrodenabstand 0,6 . . . 0,8 mm
Anzugsdrehmoment 20 Nm
Wechselintervall 15 000 km

--------------------------------------------------------------------------------

Prüf- und Einstellwerte für Reparatur
Motoröltemperatur mind. 60 °C

--------------------------------------------------------------------------------

Leerlaufdrehzahl
Motor-Nr. ▸ D 1 347 142 825±75/min
Motor-Nr. D 1 347 143 ▸ 875±75/min

--------------------------------------------------------------------------------

Schließwinkel
Verschleißwert 42 . . . 58°; 47 . . . 64 %
Einstellwert 47±3°; 53±3 %

--------------------------------------------------------------------------------

Zündzeitpunkt
Unterdruckschlauch ab
Motor-Nr. ▸ D 0 675 000
Motor-Nr. D 1 268 062 ▸
Prüfwert 5,5 . . . 9,5° vor OT
Einstellwert 7,5±1° vor OT
Motor-Nr. D 0 675 001 . . . D 1 268 061
Prüfwert 0±2°
Einstellwert 0±1°

CO-Gehalt
Motor-Nr. ▸ D 1 347 142 3,0±1,0 Vol. %
Motor-Nr. D 1 347 143 ▸ 2,0±1,0 Vol. %

--------------------------------------------------------------------------------

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]olie gewoon 10 w 40
en idd filter effe bij dealer halen
denk dat ze m moeten bestellen[/quote]
graag minerale 15w40; of 20w40 t wordt nog een beetje warm bij een kever.... 10w40 halfsyntheet is te dun; dan houd ie van de zomer geen oliedruk!!

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

10 w 40 kan je ook als gewone olie kopen

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]10 w 40 kan je ook als gewone olie kopen[/quote]
Gooi jij er lekker 10w40 in; de rest van keverrijdend nederland heeft het zeker mis.........

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

hoef je niet direct te bijten
ik schrijf alleen dat je 10 w ook als gewone minerale olie kan krijgen
dat t tegen woordig veel een hallf syntheet is ok
en als je geen olie druk over houd dan heb je toch ergens een gigantisch slijt probleem
vroeger hadden we niet zoveel olie keus en toen werd er nog weleens een krukas revisie gedaan bij een te lage olie druk
maar ja
tegen woordig doe je r dikke stroop in
das goedkper en scheelt weer sleutelen
maar ik herhaal alleen dat 10 w ook als gewone olie te koop is

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik bijt niet hoor, ik wil de topicstarter alleen even behoeden voor het in elkaar draaien van een keverblok op te dunne olie.

Het is een motor ontwikkeld net na de oorlog, met bewerkingstoleranties van wat toendertijd mogelijk was. Oftewel, alles is standaard nieuw al ruimer. Ook is de olie thermisch veel hoger belast dan bij een waterkoker. VW heeft ook nooit 10w40 voorgeschreven; vroegah moest je met monograde aan de gang en dus in zomer en winterperiode andere viscositeit.

Dit is een mex kever, als je dat blok openreerd zul je ervaren dat ze het in mexico niet zo krap namen met de toleranties. Duitse blokken zitten op dat gebied van de 1e tot de laatste stukken beter in elkaar.

Met de opkomst van mulitgrade is de olie voorgeschreven die ik opgaf. Houd je je daaraan krijg je met olie geen problemen. En in een keverblok is olietemperatuur van 140 graden in de zomer geen uitzondering......

Oftewel, het heeft niets te maken met dikke stroop toepassen omdat er sprake van is dat een blok rot is....

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

slijtage wil niet zeggen rot

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Beetle of stel zelf een nieuwe vraag.