Volkswagen Passat: Motor 10 sec. na starten op 3 cilinders

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 20V APT

Goedemiddag,

Sinds een paar weken heb ik last van een onregelmatig lopende motor. De koude start is goed, maar na ongeveer 10 seconden doen nog maar 3 van de vier cilinders mee. Dit voel je duidelijk tijdens het rijden. Trekt slecht en trilt tijdens accelereren. Rond 2000 toeren is het trillen het sterkst. Als de motor warmer wordt, wordt het trillen minder, maar hij blijft nog onregelmatig lopen.
Vorige week is de gasklep bij het inlaatspruitstuk vervangen en de motor geflusht (langdurig).
De bougies zijn ong. 20000 km geleden vervangen, evenals de LMM. De motor liep toen ook al beroerd (maar nog niet op 3 cilinders) en hielp toen ook niets. Het probleem is nog niet weg.
De garage denkt aan de oliepomp die teveel druk zou geven. Hierdoor zou een klep worden opengedrukt, waardoor de cilinder geen compressie meer heeft.
Bij uitlezen komt alleen de lambdasensor naar voren, maar die is nagemeten en werkt. Volgens de (volgens mij zeer deskundige) monteur doet de lambdasonde ook niets bij een koude motor en kan deze het probleem niet veroorzaken.
Het probleem doet zich voor op benzine en op LPG.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Zie jullie reacties met belangstelling tegemoet!
Groet, Marcel.

Kortes

Geplaatst door Kortes (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Weet je de exacte foutcode nog, leifst compleet met nummer?
Is de oliedruk gemeten?

Kortes (0), 14 jaar geleden

Nee , helaas weet ik de foutcode niet. Het enige wat ik gezien heb op het uitleesapparaat is Lamdasensor, een storing in de cruise control (klopt wel, werkt niet) en een storing van een tankontluchtingsklep. Volgens mij hebben ze de oliedruk niet gemeten. Ze hebben wel de ontsteking gecontroleerd en dat lijkt in orde. Volgens de monteurs is het echt een compressieprobleem, maar voordat ik van alles ga laten vervangen wat geen oplossing biedt, wil ik eerst zoveel mogelijk informatie inwinnen. Na het flushen van de motor, heeft 'ie wel meer vermogen als hij warm is, dus dat heeft wel iets verbetering gebracht.

Harald4118 (0), 14 jaar geleden

Vermits je op gas rijdt : hoeveel km heeft de wagen en is de compressie al gemeten ?

Merk en type LPG-installatie.

Kortes (0), 14 jaar geleden

Goedemiddag,

De Passat heeft 185000 km gelopen, vanaf het begin op LPG gereden. De compressie is (nog) niet gemeten; de totale rekening van de garage incl. APK en een paar nieuwe banden vond ik al weer hoog genoeg. Zo'n gasklep bij het inlaatspruitstuk kost ook 166,50 ex!
Merk installatie is een Necam G3 installatie van de tweede generatie (dus met verdamper en stappenmotor).
mvg, M.

Kortes (0), 14 jaar geleden

Na ongeveer 80 pagina's doorgeworsteld te hebben, denk ik dat het aan de temperatuursensor kan liggen. De temp. meter komt vaak niet op 90 graden of loopt weer terug, en als dat ook onregelmatig draaien kan veroorzaken...
Nu is mijn vraag: wie weet waar de sensor zit op mijn motor, kan ik hem zelf vervangen (kan wel een beetje sleutelen) en wat kost het dingetje ongeveer? (eigenlijk 3 vragen dus).
Alvast bedankt!
groet, Marcel.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Als de temp terug zakt kan dat aan de thermostaat liggen,of aan de sensor die je meter op het dashbord aanstuurt,maar zelf denk ik niet dat je het hierin moet zoeken.

Ook al zou de thermostaat niet goed meer werken,dat zou niet verklaren dat hij vrolijk op 3 cilinders gaat lopen.

Prijzen kun je ook opzoeken op : www.partsbase.nl

Gr Stefan

Kortes (0), 14 jaar geleden

Stefan, bedankt voor de reactie. Heb even gewacht met reageren, want de motor leek het iets beter te gaan doen, maar het is nu weer erg slecht. Zou het dan toch aan de oliepomp kunnen liggen (te veel druk)? Eigenlijk ben ik helemaal klaar met de auto, maar ik wil eerst die storing eruit hebben voordat ik hem inruil (voor een diesel!). Vind het ook zowat om een auto aan te bieden die beroerd rijdt.
gr, Marcel.

audivw (0) PRO, 14 jaar geleden

loopt hij niet op twee brandstoffen? eventueel te cotroleren door bij het overschakelen op gas de stekker op de gas afsluiter los te trekken, overigens kan de spoel op de afsluiter ook zodanig slecht zijn dat deze onvoldoende druk door laat voor de injectoren,
brandstof filter controleren en eventueel de juiste bougie's/ bedoeld voor een passat op gas vervangen.
verdamper, indien mogelijk aftappen!

succes met je zoek tocht,

Kortes (0), 14 jaar geleden

Mark, bedankt voor de reactie, maar ik heb het anders opgelost. Zag op Autotrack een TDI staan (Passat), ben naar het bedrijf gereden en de eigenaar verteld wat er mis is met de LPG auto, maar dat ik eigenlijk ook wel weer diesel wil gaan rijden. Dat heb ik voordat ik de LPG auto kocht ook dik 16 jaar gedaan, en dat beviel goed.
Ik ga nu de LPG Passat maandag inruilen voor de TDI, dus ik hoef niet meer verder te zoeken!
Vriendelijke groet,
Marcel.

audivw (0) PRO, 14 jaar geleden

zo kan het ook, succes met de TDI.
groet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.