auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Polo: Motor blijft overkoken / fan slaat niet aan

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

Bij mijn oude Polootje bleek mijn koppakking lek te zijn. Deze zelf vervangen, meteen nieuwe distririem en waterpomp gemonteerd.

Motor loopt weer probleemloos, echter gaat ie naar verloop van tijd koken (temp.meter dash geeft 95 graden aan). Dit gebeurt bij stilstand. De fan slaat NIET aan. Eerst verdacht ik de thermostaat, deze gaat echter netjes open, getest in een pannetje kokend water en beide slangen vanaf radiateur worden warm. Het probleem zit dus echt in de radiateurfan. Al een nieuwe fansensor van de sloop gehaald, echter zonder resultaat. Aan de fan zelf ligt het niet, indien ik de kabels brug, loopt de fan prima, zowel op beide standen.

Hopelijk heeft iemand hier idee, het enige wat ik nu nog kan bedenken is dat de sensor van sloop ook defect is.

Hopelijk heeft iemand hier een idee wat verder een oorzaak zou kunnen zijn??

Geplaatst door

MatthijsR (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Matthijs

Heel makkelijk te testen..trek de stekker van de thermoschakelaar af ( dat ding wat je op de sloop gehaald hebt ) en verbind de contacten eens door..draait hij dan wel ? is de thermoschakelaar defect..draait hij niet,dan is of de motor kapot ( ventilator ) of het zit in de kabels..

Je zegt dat hij gaat koken,dat is niet bij 95 graden!dan zou de ventilator net wel of net niet beginnen te draaien.

Hoe is het tijdens het rijden ? blijft de temperatuur dan wel mooi in het midden staan ? word de kachel binnen ook warm ? en de slangen van de radiator niet hard van de druk ?

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

waarschijnlijk is je deksel van thermostaathuis kapot kijk maar eens goed binnen in waar het pinnetjes van de thermostaat in valt

harnak 0

15 jaar

Dank voor snelle reacties, had ik niet verwacht!


Stefan: contacten bruggen reeds gedaan, fan loopt prima. Fan moet gaan draaien bij 92 graden, ook al laat ik de auto een tijdje overkoken (lees halve minuut), fan gaat niet draaien. Bij rijden blijft ie in het midden staan, kachel wordt warm, niks aan de hand, je merkt niks aan de auto. Zelfs al sta je een tijdje bij een stoplicht, niks aan de hand. Als je de auto een tijdje stationair laat draaien, dan gaattie koken.

Harnak: pinnetjes waar thermostaat in valt? Ik heb er nog niet ingekeken, maar het lijkt dat ie nergens in kan vallen. Ik dacht dat je de thermostaat er gewoon in duwt en het geheel weer vastmaakt?

Kun je me eens uitleggen wat er hier aan stuk kan zijn? (het zou btw super zijn als een nieuw huis dit op zou lossen!)

Wat ik zelf net had bedacht: radiator is verstopt, dus geen koeling meer --> koken.

MatthijsR 0

15 jaar

als je het oude model hebt en geen kunststof huis waar je thermostaat invalt gaat mijn idee niet op is namelijk veel voorkomend met de kunststof behuizeng breekt eerst een stukje af en dan kan de thermostaat zich niet meer afzetten om open te gaan.

harnak 0

15 jaar

Hm, ik heb wel het kunststof huis, desalniettemin kan de thermostaat er maar op 1 manier in. Thermostaat gaat ook wel open. Op een gegeven moment wordt nl. ook de onderste slang warm. Als de thermostaat opengaat, dan zie je het ook aan de temperatuurmeter. Deze zakt heel iets terug indien deze opengaat.

2 opties die overblijven: radiator verstopt of cilinderkop scheurtje.

MatthijsR 0

15 jaar

je praat net over je fan die niet meer draait waardoor deze kookt. hoe kom je dan ineens bij je verstopte radiateur?
al zou deze verstopt zitten, als je dit maakt, draait je fan nog niet.

Het is maar een idee

Heeren Auto 0
badge

15 jaar

[quote=Heeren Auto]hoe kom je dan ineens bij je verstopte radiateur?[/quote]
Hoe kwam jij toen bij een veerpootlager.... [url=http://img4.imageshack.us/my.php?image=f...][img]http://img4.imageshack.us/img4/3442/foru...[/img][/url]

P. Kelder 0
badge

15 jaar

Indien de fan draait met doorverbinden lijkt me het probleem in de thermoschakelaar of de kabels daarvan te zitten..je kan de thermoschakelaar ook even eruit halen en in kokend water leggen en even met een multiemeter meten of deze nog schakeld.

de 2 optie's die je opnoemde kun je van het lijstje schrappen want daar zul je het niet moeten zoeken..

Als de radiator verstopt zou zitten,zou de doorstroming ook maar minimaal zijn,en zal de temp onder het rijden dus ook op blijven lopen,en dat doet hij niet,als de kop gescheurt zou zijn,zou je ook nog wel andere symptomen erbij hebben..

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Is koelsysteem voldoende ontlucht?
Geen luchtbellen in systeem?

Jan4927 0

15 jaar

Heeren Auto: Indien je radiator geen doorstroming meer heeft zou het zo kunnen zijn dat er geen water meer langs je thermoschakelaar zou kunnen gaan en dus de radiator niet meer aanspringt...zo onlogisch vind ik het niet. Indien je rijdt gaat er ook rijwind langs je blok, dit kan voldoende zijn om het blok koel genoeg te houden. Is maar een ideetje hoor...


Stefan: Kabels aan de schakelaar zijn het niet, vanaf de stekker doorverbonden et voila ding draait. In een waterkoker leggen en meten is wel een goeie tip, moet ik even uitzoeken hoe ik dat met een multimeter kan meten.

Jan: systeem is helemaal ontlucht.

Heb nog een Golf 2 staan met dezelfde motor en dus radiateur, bouw de radiateur deze week even over, kijken hoe het dan gaat.

Ieg bedankt voor de tips!

MatthijsR 0

15 jaar

Wordt de radiateur wel heet als de thermostaat open staat?
Hoe heb je ontlucht?

Denman 0

15 jaar

voel eens of de rad aan de onderkant waar de thermoschakeling zit ook warm is,want bij verstopte rad blijft het koud.
Wordt de kachel goed warm??
spoel het systeem een keer goed door en kijk wat ie doet zonder thermostaat...
Ik heb vaker een verstopte rad meegemaakt..

gr.Bis50

bis50 0

15 jaar

Denman: systeem geheel ontlucht, dmv kraantje bij kachel (kachel laten blazen) en dop van expansievat een tijd eraf laten.

bis50: slangen worden wel warm, echter blijven de slangen zacht. Ook zonder thermostaat. Dezelfde motor heb ik in een Golf 2 liggen, slangen in deze auto worden hard na verloop van tijd. Heb een andere radiator geprobeerd (van een VW 1.6), ook dan drukt ie water uit expansievat, fan slaat nog steeds NIET aan.

Er moet echt iets zijn met de kop (Scheurtje oid), iets anders kan ik me nu niet bedenken. Beetje jammer dat ik de kop heb laten vlakken....en nieuwe pakking heb gemonteerd. Morgen nog een andere thermoschakelaar (de 3e die ik dus ga proberen) aansluiten, hopelijk slaat de fan dan wel aan. Op zich zou de fan aan moeten slaan bij de temp. die de motor bereikt indien ie water eruitdrukt. Maar het lijkt alsof de waterdruk te laag is.

MatthijsR 0

15 jaar

Waarom volg je de raad van Stefan niet op?.
Die fan gaat niet draaien, dat is het probleem, niet je cilinderkop.

primera p11 0

15 jaar

is de dop wel goed ?
en je moet even kijken of het slangetje van de radiateur naar het expansietankje wel door stroomt
(slangetje los bij expansietank, auto laten lopen beetje gas geven en dan moet er koelvloeistof uit het slangetje komen)
als die nl verstopt zit krijg je de zelfde symptonen

gr. E.Tempel

Ernst Tempel 0
badge

15 jaar

primera p11: fan gaat nooit draaien, nu al meerdere sensoren verder....nogmaals, indien ik de stekker brug draait de fan, de fan an sich is prima.
Voordat ie de temp. bereikt dat de fan moet aanslaan, drukt ie al de vloeistof via expansievat omhoog..

Ernst: slangetje loopt goed door. Komt vloeistof uit. Als je gas geeft pompt ie meer door, zoals het hoort.

Ik vermoed toch echt dat er een scheurtje in de kop zit, of de pakking sluit niet goed.

Mocht iemand nog een briljante suggestie hebben, ik hoor het graag, ondertussen word ik een beetje flauw van dit barrel. (de fik erin, is ook een mooie oplossing haha)

MatthijsR 0

15 jaar

[quote=MatthijsR]primera p11: fan gaat nooit draaien, nu al meerdere sensoren verder....nogmaals, indien ik de stekker brug draait de fan, de fan an sich is prima.
Voordat ie de temp. bereikt dat de fan moet aanslaan, drukt ie al de vloeistof via expansievat omhoog..

Ernst: slangetje loopt goed door. Komt vloeistof uit. Als je gas geeft pompt ie meer door, zoals het hoort.

Ik vermoed toch echt dat er een scheurtje in de kop zit, of de pakking sluit niet goed.

Mocht iemand nog een briljante suggestie hebben, ik hoor het graag, ondertussen word ik een beetje flauw van dit barrel. (de fik erin, is ook een mooie oplossing haha)[/quote]
Als je een lekke koppakking hebt,dan worden de slangen ook keihard,dus dat zal het niet zijn.
Je zegt dat de bedrading goed is,dat als je hem doorverbind op de schakelaar dat hij gaat draaien,dus dat deel is goed,maar is het deel vanaf de schakelaar naar relais en voeding/massa wel goed? Ga dat maar eens controleren/meten.

ricky 10
badge

15 jaar

koppaking niet goed gemont.tekst boven???
is maar een bedenking grtjs

Ok, zit nu een goed werkende thermoschakelaar (4e die ik nu gemonteerd heb!) in, dwz fan slaat aan bij 95 graden. Dat is dus opgelost. Auto rijdt ook prima, je merkt er niets aan.

Echter, na 25 minuten rijden (deels snelweg, deels stad), wordt de temp. van vloeistof 100 graden en komt de vloeistof in het expansievat omhoog. Fan gaat draaien en peil daalt weer. Ik begrijp dat de temp kan oplopen, maar niet bij dit soort ritjes, waar je redelijk door kunt rijden. Soms wordt de vloeistof eruit gedrukt, echter minimaal. Thermostaat werkt prima, beide slangen worden warm/heet (ook getest in pannetje water), slangen blijven wel zacht.

Reeds vervangen: waterpomp, thermoschakelaar, koppakking (juiste wijze gemonteerd) en getest met andere (nieuwe) radiator.

Of er blijft een luchtbel in het systeem zitten (lijkt me stug, systeem is nl. goed ontlucht), of er is een leiding ergens verstopt of er zit een scheurtje in kop/koppakking nog steeds lek. Zit overigens geen sludge in dop en komt geen witte rook uit uitlaat. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat er uitlaatgassen in het koelsysteem komen, maar niets wijst hierop, borrelt niet in expansievat.

Mocht iemand nog iets kunnen bedenken waar ik niet aan gedacht heb, ik hoor het graag!

MatthijsR 0

15 jaar

Matthijs

Hoe is het tankje of de dop die erop hoort ? ( op het expansievat )

Is deze ook al eens verwisseld ?

Aangezien je slangen niet hard van de druk worden ? dan denk ik ook niet aan een kapotte koppakking of kop.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Dop is niet verwisseld, moet ook niet uitmaken. Als dop eraf is drukt ie ook vloeistof omhoog.

MatthijsR 0

15 jaar

het maakt wel degelijk een verschil met of zonder dop !!!

Probeer eens een andere dop..

Waarom druk hij de koelvloeistof er dan uit denk je,als hij geen druk op bouwt ????

Overdrukventiel of ring in dop kapot ?

stefan84 0

15 jaar

Hmm heb je een punt Stefan. Dankje.

Waar kan ik het overdrukventiel vinden?

Maar een niet goed werkende dop/ventiel staat toch los van de temperatuur lijkt me, of zeg ik nu iets heel doms?

MatthijsR 0

15 jaar

Link doet het niet...

MatthijsR 0

15 jaar

Hier doet de link het wel (klikken, niet kopieren).

Of even googlen op snelkookpan.

Het idee is gewoon dat koelvloeistof onder druk een hoger kookpunt heeft. Dus zonder dop of kapot overdrukventiel kan zorgen voor kokende motor boven 100 graden.

Denman 0

15 jaar

deze melding krijg ik:

You don't have permission to access /Kracht en beweging/Snelkookpan/snelkookpan.htm on this server.

Maar snap je punt.

Weet zo niet waar het ventiel zit.

MatthijsR 0

15 jaar

Dat zit in de dop zelf..

Kun je ook niet los krijgen,maar een nieuwe dop kopen..kost maar een paar euro.

stefan84 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.