Volkswagen Golf IV: Motor gaat 4 cilinders lopen onder belasting

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: V5 AGZ

Ik heb sinds kort het volgende probleem:

Motor loopt onder belasting op 4 cilinders.
Stationair doet soms ook 1 cilinder niet mee.

Bij wegrijden merk je dat niet alle cilinders meedoen, vanaf ca 1800 -2000 RPM weer wel. Trap je het gaspedaal niet te ver in dan is er goed mee te rijden (120 - 140 km/h op snelweg is geen probleem), maar zodra het je gapspedaal verder intrapt houdt 1 cilinder er mee op en houdt de motor in (te merken aan geluid en trillingen). Koude of warme motor maakt niets uit.

De motor vertoont op LPG en benzine hetzelfde gedrag.

Luchtmassameter vervangen
Bougies zitten er zo'n 3500 km in
Distributieketting zo'n kleine 70.000 km geleden vervangen
Bougiekabels gecontroleerd (allemaal rond de 6 kOhm, geen vonken of overslag)
Bobine vertoont ook geen zichtbare overslag

VAG COM geeft geen specifieke foutmeldingen, behalve voedingsspanning motor ECU te laag; deze fout wordt echter gezet bij het afzetten van de motor niet tijdens het draaien, dus ik vermoed niet dat dit relevant is voor het beschreven probleem.

Ontstekingsmodule lijkt me niet waarschijnlijk omdat het probleem belastingsafhankelijk lijkt en niet continu 1 cilinder niet meedoet.

Ik nog van plan compressie te meten en een lektest te doen om te controleren of er een mechanisch probleem is.


Als iemand nog tips/ervaringen heeft wat ik nog kan controleren houd ik me aanbevolen.

Alvast bedankt!

PSE

Geplaatst door PSE (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

als de compressie goed is dan zal ik daarna toch beginnen met een set nieuwe bougiekabels.
deze zijn vaak toch de oorzaak van het niet mee doen bij optrekken van alle cilinders.

groetjes jan.

Audidriver73 (0) PRO, 15 jaar geleden

Heb je de auto ook tijdens rijden uitgelezen in de meetwaardeblokken? Inspuit enz ?
Komt die fout van te lage spanning ECU altijd terug of is dat maar sporadisch ?

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

zou het toch in de kabels/doppen en of de bobine zoeken het is nl zo als je vermogen gaat vragen de ontsteking ook meer moet leveren. gr john

Audidriver73 (0) PRO, 15 jaar geleden

Lijkt er wel op, heb dat vorig jaar met een ford ka gehad, daar zaten net 3000km nieuwe originele bougies in, ook bij acceleren stotteren, verder geen probleem. Bleek 1 bougie door geslagen te zijn. Ik had al nieuwe bougiekabels erop gezet en disbobine vervangen.

jan4919 (0), 15 jaar geleden

Als de luchtmassameter de oorzaak is geweest en deze is vervangen door een NIET origineel exemplaar, blijft dit nog steeds de boosdoener.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.