Volkswagen Transporter: Motor gaat niet meer uit bij contactsleutel uit het contactslot.

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 TDI 96KW BNZ

Hallo.
Twee weken geleden een nieuwe Volkswagen transporter 2.5TDI 96KW LWB Automaat T-edition opgehaald.
Na het voertuig een poetsbeurt gegeven te hebben hebben we deze naar buiten gereden en wilde we deze afzetten maar tot onze verbazing bleef de motor bij het terug draaien van het contact en het eruit nemen van de contactsleutel gewoon doorlopen. Pas na het verwijderen van de zekering viel de motor stil. Wat opviel is dat het instrumentenpaneel contineu onder spanning bleef staan tenzij je de accupool eraf haalt. Na ongeveer 15min gewacht te hebben weer de accupool erop en meteen springt de wagen weer op contact, zonder de sleutel in het contactslot te hebben. De motor springt gewoon aan door te starten met de contactsleutel, maar uitzetten is niet meer mogelijk. Verder valt op dat de daglichtschakeling niet normaal functioneert en de centrale portiervergrendeling niet functioneert.

Voertuigstuureenheden uitgelezen met VAG-COM en daarbij valt op dat er een foutcode 00849 in het comfortstuurapparaat actueel blijft bestaan.

daarbij worden een aantal mogelijke oorzaken genoemd nl; Terminal 15 = ok maar terminal S is niet ok. , draadbreuk of kortsluiting, De onsteking/starterschakelaar (d) defect.

Heeft iemand hier al eens mee geworsteld? Ik heb namelijk geen goed schema van het contactslot, de bedrading van het s contact is daarmee lastig te controleren.
Ik moet er bij zeggen dat er een Radio en een carkit is ingebouwd en men zegt dat je daarmee de bedrading van het s contact beschadigt of los geraakt zou kunnen zijn. Dit moet ik morgen nog even controleren, maar loopt de bedrading van het s contact dan zo dichtbij de ISO connectoren van de radio?

Mijn gevoel zegt dat het lijkt alsof er een relais welke contact 15 maakt, nu in de gesloten toestand blijft staan, waardoor er spanning op het instrumentenpaneel blijft staan alleen heb ik geen idee of dit bij deze VW geschakeld wordt door een standalone relais of dat deze in verwerkt in een stuurapparaat?

Dit is het chassisnr van het voertuig wellicht kan iemand mij een schema mailen WV1ZZZ7HZ9HZ07866.

De wagen valt uiteraard nog in de fabrieksgarantie dus ik ga er uiteraard mee naar de VW dealer maar ik vond dit een interressante storing waarvan ik zelf ook wel wilde weten wat er nu aan de hand was.

In afwachting van de reacties

Groet,

Peter.
info@truckservicebergh.nl

truckservice

Geplaatst door truckservice (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Harald4118 (0), 14 jaar geleden

Deze wagen zal wel een CAN-bus hebben.

Is de storing opgetreden na het (zelf ?) inbouwen van radio of carkit ? Zo ja, dan verstoren die de werking van de CAN-bus of is er een signaaldraad van de CAN-bus overgeknipt.

sjakie30 (0) PRO, 14 jaar geleden

Eerst de radio en carkit weer verwijderen of in ieder geval spannings loos maken dan uitlezen en wissen , kijken wat er dan gebeurt.

Ary (0) PRO, 14 jaar geleden

Check de lichtschakelaar eens. Pas bij een Golf V meegemaakt dat nadat de lichtschakelaar eruit was gehaald en weer terug gemonteerd dat deze klacht optreed.
Oorzaak een ontgrendeling mechanisme in de schakelaar die blijft hangen waardoor zodra het licht aanstaat de motor blijft doorlopen nadat de sleutel eruit was.
Na de schakelaar vervangen te hebben was de klacht over.

Gr. Ary

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.