VW T4, 2001, motor ACV (met MSG), km 684.000 (jawel, echt waar).
Probleem 1: Slecht starten, vooral bij temperaturen boven 0 graden C.
Auto is naar garage gegaan voor onderhoud en APK. Heeft daarna ca. 1-2 mnd stilgestaan.
Bijzonder slecht starten. Garage heeft, zo blijkt achteraf, gloeibougies vervangen maar dat was niet de oplossing.
Daarna werd aangezogen lucht vermoed. Banjobouten vervangen enz., ook zonder resultaat.
Bij een buitentemperatuur van minus 10 gaat het, met meerdere keren voorgloeien, nog wel enigzins.
Bij hogere temperaturen (boven nul) is het ronduit een drama.
Telefonisch kontakt gehad met de garage (want zowel de auto als ikzelf zijn nu in ander land
met weinig VW-bussen en weinig diesel-VW-ervaring, anders hadden zij het graag voor me mogen oplossen... ).
Kreeg nu te horen dat er boven 0 graden niet meer voorgegloeid wordt bij deze motoren.
De motor zou wel eens in mindere staat kunnen verkeren vanwege de hoge km-stand.
Voorgesteld wordt om te experimenteren met, buiten de besturing om, wat (langer) voor te gloeien.
Daar heb ik in eerste instantie een provisorische voorziening voor getroffen en, inderdaad, een wereld van verschil!
Met wat extra voorgloeien start de motor weer zoals het zou moeten. Probleem opgelost, hoewel natuurlijk niet de oorzaak aangepakt.
Probleem 2: Motor houdt er onderweg mee op.
Dit gebeurde toen ik 's nachts terug kwam uit de nachtdienst.
Na ongeveer 5 a 10 km eerst even inhouden (niet boven de 2000 rpm) en daarna is het helemaal afgelopen.
Auto naar huis laten slepen door een collega. Enkele proefjes genomen.
Wartels losgedraaid nabij de verstuivers, maar er lekt geen olie uit de leiding bij startpogingen.
De motor krijgt dus geen brandstof.
Er zit een elektromagnetisch bediend brandstofklepje op de inspuitpomp.
Gecontroleerd, dat daar werkelijk 12 V op staat als dat moet, je hoort duidelijk 'klik' bij het aan- en uitzetten, dus dat lijkt in orde.
Aanzuigleiding van de pomp losgemaakt (ik neem aan, dat dat de leiding het dichtst bij het elektromagnetische klepje is)
en geprobeerd om de pomp, via een kort slangetje, uit een klein reservoir iets te laten oppompen.
Maar er gebeurt niets.
Nu weet ik het niet meer. Is het de pomp of een defecte sensor ergens?
Want bij mijn eerdere experimenten rond Probleem 1 bleek bijvoorbeeld, dat de motor weliswaar bij gedemonteerde intercooler wel,
maar bij losgenomen luchtdruk/temperatuursensor beslist niet wilde lopen!
Ik heb totaal geen ervaring met, en kennis van, OBD.
Daarom OBD-lezer gekocht. Deze geeft de volgende meldingen:
a. 18062 - Please Check DTC Memory of Instrument Cluster: P 1654
b. 17564 - Manifold Pressure Sensor (G71): Open / Short to Ground.
c. 17569 - Manifold Temp Sensor (G72): Open or Short to Plus: P1161
d. 18027 - Glow Plug Relay (J52): Open or Short to Ground: P1619
e. 17656 - Injection Start Regulation: Control Deviation: P1248
f. 00562 - Sensor for Oil Level / temperature (G266)
Nu is het zo dat ik tijdens het foutzoeken voor Probleem 1 diverse connectors heb losgenomen, dit verklaart m.i. de meldingen b, c en d.
En wat f betreft, is het al langer zo dat het olieniveaulampje vaak ten onrechte waarschuwde voor een te laag olieniveau. Dus dat is niets nieuws en waarschijnlijk ook niet verontrustend.
Maar wat de andere mededelingen betreft: Ik weet het gewoon niet!
Is het een defecte sensor of is het de inspuitpomp?
(Ik ben er overigens in het geheel niet van overtuigd, dat Probleem 1 iets met Probleem 2 te maken heeft, maar voor de volledigheid hier toch maar even vermeld...)
Wie o wie heeft een suggestie?
Bert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Verduidelijking:
Nu ik het nalees blijkt, dat ik het niet duidelijk genoeg omschreven heb.
Na ongeveer 5 a 10 km hield de motor eerst even enkele seconden in,
dat wil zeggen hij kwam toen even niet boven de, schat ik, 2000 toeren, , voordat hij afsloeg.
Het is dus niet zo dat de motor gedurende 5 a 10 km niet boven de 2000 toeren uit kwam.
ik vermoed dat er een probleem in de brandstofpomp zit.(in het aanzuiggedeelte) je kunt eens proberen een externe opvoerpomp te monteren om te proberen wat ie dan doet.
Misschien een domme vraag,maar draait de brandstofpomp wel mee tanden van de riem af?
Het heeft even geduurd, want ik heb hier, anders dan eerder in Nederland, geen werkplaats of hefbrug ter beschikking.
En gisteren sneeuwde het nog, dus zolang maar even een andere auto gebruikt.
Vandaag aan de linkerzijde van de motor de afdekkap van de tandriem gedemonteerd voor inspectie, ik dacht namelijk dat dat de distributieriem was.
De riem lag erg los op de riemschijven.
Bij nadere bestudering is het niet de nokkenastandriem maar
de aandrijfriem van de pomp.
Nou blijken de tanden plaatselijk van de riem af te zijn (onder het nokkenastandwiel), dus Jaker slaat de spijker op zijn kop!
De vraag is alleen: Hoe kan dat nou?
De pomp zit NIET muurvast maar is met de hand te verdraaien.
Zal proberen een riem (of de vervanging ervan) te regelen en dan hier de voortgang melden.
Mogelijkerwijs is de brandstofpomp riem niet mee vervangen bij distributie riem vervanging,wat ongetwijfeld gezien de km stand wel eens gebeurd zal zijn,
Riem met spanpoelies besteld (Conitnental CT 914 K1) en gemonteerd.
En nu loopt hij weer!
Hedren, bedankt voor jullie inbreng.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar