close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Transporter: toerental bij 100km was 3000, is nu 3400 toeren bij 100, hoe kom

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1600 turbo

Ik heb een westfalia vw bus en heb 2 vragen. 1) hoe kan het dat ik eerst bij 100 km 3000 toeren maakte en sinds de vorige vakantie bij 100 km 3400 toeren maak?. 2) kan dit kwaad voor de motor?

Geplaatst door

guus2010 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Guus het toerental wordt van de dynamo gehaald , W aansluiting.. Is daar een ander voor in de plaats gekomen?

Punt 50
badge

14 jaar

Koppeling c.q drukgroep versleten.
Op gegeven moment kom je niet meer van zijn plek ,kost extra brandstof vliegwiel is niet meer vlak als je door blijft rijden kortom vernieuwen is enige optie .

geritje 0

14 jaar

De motor kan meer toeren maken en gaat pas bij 4500 het rood in..

Wat gebeurt er nu als je 100 rijd bij dat toerental, dan de rem voorzichtig een beetje intrapt en tegelijker tijd het gas helemaal intrapt ?? Gaan de toeren dan omhoog maar blijft de snelheid gelijk ? Zo ja, dan kan het een slippende of versleten koppeling zijn..

Ook kun je eens proberen om in de 3 weg te trekken, als dan de toeren weer omhoog gaan, dus je hem door de koppeling heen trekt, weet je hoelaat het is..

stefan84 0

14 jaar

Bedankt voor de tips ik ga zo spoedig mogelijk de opgegeven testen uitvoeren en geeft de resultaten weer hier door. Toch nog een opmerking, kan het kwaad voor de motor dat hij meer toeren maakt bij 100 km (ik durf nu zelfs geen 110 te gaan rijden). groet Guus

guus2010 0

14 jaar

Guus,

Voor de motor kan het geen kwaad, hij kan en mag immers meer toeren maken, maar mocht de koppeling slippen is dat slecht voor koppeling en vliegwiel, ook zul je binnen de kortste keren met pech langs de weg staan als de koppeling blijft slippen, op een gegeven moment kom je dan helemaal niet meer van de plaats af.

Mocht je nog een rondje gaan rijden, voor de test dan eens even uit en kijk hoe de motor reageerd..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

beste stefan,

het heeft even geduurd maar ik heb de afgelopen vakantie ongeveer 3000
km met de bus gereden. De hele tijd niet meer dan 3400 toeren.
Afhankelijk van de weg, tegenwind etc bleef ik rond de 90/95/100
zitten. Zelf ben ik bang meer toeren te gaan maken om meer snelheid,
omdat het toch een auto is die al van 1986 z'n best doet. Bang ook om
hem dus teveel te belasten. De enige reparaties van het laatste jaar
is een totaal nieuwe knalpijp en nieuwe pakkingen. Ik zal de
koppeling in de gaten houden, daar is volgens mij nu niks mee!?

Bedankt voor het advies, misschien heb je een advies waar je zo'n bus
het beste heen kunt brengen voor een algemene controle. De gewone
garage is nu meer gewend een computer aan de auto te hangen en dat kan
bij deze man dus niet.

nogmaal bedankt

Guus

guus2010 0

14 jaar

Hallo Guus,

Je kan eens contact opnemen met Bas van VPC autosport in Buchten, ze doen vanalles met VW, ook de oudere Kever's en wellicht ook met oude busjes..Als je nu al 3000 km verder bent, zal het niet aan de koppeling liggen vermoed ik.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

als jij 3000 km kan rijden met een koppeling die grofweg 12% slipt en geen enorme bunzenlucht produceerd mag je bij mij appeltaart komen eten......

even simpel gedacht, de koppeling is niet gekoeld bij dit type, het koppelinghuis is zelfs geheel gesloten. de motor is 51 kw, zou er dus zon 6 kw warmte in wrijving omgezet worden. Mag van mij aannemen dat je hier geen 100 km mee ver komt.


Ik vermoed eerder dat er een elektrisch probleem in je dasboard zit. Spanningsregelaar misschien; gaan de tankmeter en temperatuurmeter ook niet toevallig aan de loop?

spanningsregelaar zit achter op de klokkenwinkel, is een halfgeleider met 3 pootjes en een schroef waarmee hij bevestigd zit. Ding is te testen, gaat 11- 14,2 volt in, komt 10 volt uit. Ongeacht of de motor draait of niet. Ding is voor enige euro's bij automateraalzaak te koop.

slechte massa zou ook nog kunnen; even de massaknoop van het dasboard loshalen en schoonmaken. Bruine draden volgen, kom je hem vanzelf tegen.

audia4 0
badge

14 jaar

bedankt Stefan en Harry, ik heb weer huiswerk en hou jullie op de hoogte, groet guus

guus2010 0

14 jaar

Ik denk ook dat je het in een metertje moet zoeken.

Is de snelheidsmeter nog juist. Vergelijk eens met een GPS.

En nog deze opmerking : de motor mag inderdaad wel meer toeren maken, maar constant aan 4000 toeren rijden met een diesel, is niet echt heel bevorderlijk voor een lange levensduur. Je hebt er dus goed aan gedaan niet te overdrijven.

Harald4118 0

14 jaar

[quote=Harald4118]Ik denk ook dat je het in een metertje moet zoeken.

Is de snelheidsmeter nog juist. Vergelijk eens met een GPS.

En nog deze opmerking : de motor mag inderdaad wel meer toeren maken, maar constant aan 4000 toeren rijden met een diesel, is niet echt heel bevorderlijk voor een lange levensduur. Je hebt er dus goed aan gedaan niet te overdrijven.[/quote]
deze blokken kunnen probleemloos continu 4000 rpm draaien... ze draaien maximaal 5200 rpm.

Is wat anders dan een TDI motor.

audia4 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.