Volkswagen Golf III: Motor klinkt niet lekker, is het een lager/distributieriem/Dynam

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 liter / 55kWh

Sinds gisteravond, bij thuiskomst van een ritje van zo'n honderd kilometer, klinkt de motor van deze Golf III niet meer zo fijn. Er is een rammel/ratel in het geluid gekomen. Het lijkt alsof het geluid uit de buurt van de distributieriem of dynamo komt.

De motor van deze Golf III heeft ondertussen 256K gelopen. De distributieriem heeft nog zo'n 15K te gaan. Oliepeil is op orde (het verbruik lijkt ondertussen wel opgelopen te zijn tot 1L/1000km). We rijden regelmatig in de auto. Bougies, bougie-kabels en verdelerkap zijn zo'n 5K geleden vervangen.

Ik heb er weinig verstand van en heb geen werkplaats tot mijn beschikking.Ik vind dat het mechanisch klinkt, lsof er een lager versleten is oid. Maar misschien heb ik het mis. Wie heeft er een slimme tip om te ontdekken wat het geluid veroorzaakt?

Kijk dit filmpje om te horen hoe het klinkt:
[yt]http://www.youtube.com/watch?v=J61-NKGWV...[/yt]

lykle

Geplaatst door lykle (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Hans4040 (330) PRO, 12 jaar geleden

Link
werkt niet.

mvg,
Moderator.

maarten123 (0) PRO, 12 jaar geleden

Hoi,Lykle,
Collega van mij heeft dit ook ooit gehad daar bleek na vervangen van het motor blok geluid nog aanwezig.
Daarop heeft hij olie filter opengesneden en bekeken GEEN slijpsel in filter
Hij had zelf diagnose gesteld en niet eerst de v snaar verwijderd en daarna motor laten lopen.
Als hij dit eerst had gedaan dan had hij oorzaak van geluid al meteen gevonden:Stuurbekrachtigingspomp defect.
Het geluid wat hij had leek eerst op een drijfstanglager wat er uit zou liggen.
Ik kan je geluid nu niet horen omdat dit wat hans al aangeeft niet werkt.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Gr Maarten

lykle (0), 12 jaar geleden

Hans, Maarten, dank voor de reacties. Ik probeer de link naar het filmpje te corrigeren, maar dat lijkt niet te werken. Probeer het daarom maar even door de url hier te plakken: http://www.youtube.com/watch?v=J61-NKGWV...

Ik vind de suggestie van de stuurbekrachtigingspomp geen gekke, vond de laatste maanden namelijk al dat een en ander wel erg luidruchtig werd wanneer ik het stuur maximaal gedraaid had (bij inparkeren), maar hoorde verder geen bijzonderheden bij stationair draaien.

Dus de suggestie is om de distributieriem er af te halen, dan de motor te starten en te horen of het geluid er nog steeds is. Want dan zou het de stuurbekrachtigingspomp moeten zijn?

harnak (0), 12 jaar geleden

als je de distributie riem er af haalt en start heb je zeker een probleem maarten heeft het over de multieriem. en ik heb je filmpje gezien en ik zou er niet meer mee rijden tot er een diognose is gesteld klinkt niet goed.

lykle (0), 12 jaar geleden

@harnak, dank. Zoals gezegd, ik heb er niet veel ervaring mee ;-) Ik had al bedacht dat ik er niet meer mee ging rijden.

maarten123 (0) PRO, 12 jaar geleden

NEEEE absoluut niet de distributieriem losnemen en starten dan gaat het helemaal fout!!!!!!!! ALLEEN de multiriem/v snaar waar de dynamo en stuurbekrachtigingspomp evt aircopomp mee wordt aangedreven loshalen dan kort laten lopen en luisteren of geluid nu over is.
Als het weg is moet je probleem in dit gedeelte van het systeem gaan zoeken.
Is het geluid er dan nog dan zit het probleem ergens achter de kappen van de distributieriem en moet je het probleem daar gaan zoeken misschien een lager van een looprol distributie of evt waterpomp??????
GR Maarten

lykle (0), 12 jaar geleden

@Maarten, helder! Toch fijn dat ik het eerst vraag en niet gelijk doe ;-) Ik zal de multi-riem vanmiddag losnemen en luisteren. Ik hou jullie op de hoogte.

lykle (0), 12 jaar geleden

Een korte update: ik heb de multiriem nog niet losgekregen, omdat ik nog niet doorheb hoe ik de spanning er afhaal om hem soepel los te nemen. Deze handleiding is geweldig, maar mijn ABU-motor heeft nog net een poulie extra, en ik kan zo zonder brug er van onderaf niet goed genoeg bij om te zien of de dynamo degene is waarmee je de multieriem op spanning zet of niet.

Wel heb ik nog even gekeken naar het peil van de stuurbekrachtigingsolie: die staat te laag. de olie raakt nog net de tip van de in de dop aangebrachte peilstok. Kan een te laag oliepeil in de stuurbekrachtiging dit soort herrie veroorzaken, doordat de pomp dan beschadigd raakt, bijvoorbeeld?

lykle (0), 12 jaar geleden

ow, en toen ik schreef "deze handleiding", bedoelde ik deze: http://vw-nz.freehostingcloud.com/images...

lykle (0), 12 jaar geleden

Een update en de afronding! Na het wegnemen van de multiriem was snel duidelijk dat de dynamo de bron van al het kabaal was. Die is nu vervangen en de motor loopt weer zonder noemenswaardige herrie.

Dank voor alle snelle tips!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.