Hallo,
Heeft iemand meer ervaring met deze motoren?
De motor lijkt maar op 4 cilinders te lopen. (De bougies waren bij normaal onderhoud afgelopen februarie vervangen)
MMS is uitgelezen => storingscode 00515 029 Hall/nokkenassensor G40 => kortsluiting naar massa. Zowel signaalspanning als voeding en massa met scoop gecontroleerd (op sensor) Deze voldoen volledig aan de normale waarden en geen massasluiting geconstateerd.
Bobines gecontroleerd met scoop. Alle 5 cilinders geen afwijking t.o.v. elkaar.
Bougies opnieuw bekeken. Ook hier is geen bijzonderheden aan te zien.
Morgen gaan we compressie meten. Misschien brengt dat meer aan het licht.
Alvast bedankt voor uw reactie.
afz. Jordy
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bobines kunnen goed zijn, is vaak een aangegeven item van storing. (onterrecht)
Gasklephuis schoonmaken en opnieuw inleren is wat je eers moet doen, daarna:
Er zit een voorversterkerblok voor de bobine's, dat zit of aan de steun van de abs pomp, of onder de inlaatbochten, aan het motorblok gemonteerd ter hoogte van het koelvloeistof expansievat.
Heb jij de uitvoering die aan de motor vast zit dan heb je kans dat deze stuk is. Signaal wat hier uitkomt doormeten. Het zijn halfgeleiders, dus goede kans dat ze koud naar behoren werken, warm niet of haperen.
Weet je gelijk waarom vw hem heeft laten verhuizen naar het pootje van het abs blok; stuk pretterige omgeving voor elektronica.
Is dit in orde, dan de kettingtiming checken, te ver versleten ketting geeft ook probleem van op 4 pitten lopen.
We hebben de compressie gemeten. Compressie is wel op alle 5 cilinders voldoende. Ok\ok reageerd elke cilinder op het los trekken van de bougiekabels.
Het viel ons op dat de compressie van de 1e, 3e en 5e cilinder even hoog waren. Ook was de compressiedruk van de 2e en 4e cilinder gelijk aan elkaar. We hebben kleppendeksel verwijderd om naar de timing van de nokkenassen te kijken. Zoals we verwachten en jij ook al zei staan de nokkenassen niet goed t.o.v. elkaar.
Is het een vaak voorkomend probleem => kettinggeleiders? En klopt het dat je de versnellingsbak moet demonteren voor de krukas op tijd te zetten?
afz. Jordy
Krukas nokkenas op tijd zetten kan met de motor en bak in de auto, de kerf aan de kopse kant van de nokkenas moet vlak liggen (zelf even een mal maken) en op het riemwiel staat een kerfje dat overeen komt met een streepje op het onderblok. Kettingwielen nokkenas zitten op een conus, er zit een 6 kant op om de bout hiervan los te maken, gebruik deze en niet het afstelgereedschap. (anders breekt er een stuk van de nokkenas af en heb je geen axiaallager meer)
Maar op tijd zetten heeft geen zin, de boel heeft af fabriek goed gestaan, de ketting is dusdanig gerekt dat de nokkenassen onderling al niet meer kloppen. Linke soep en dus ben je aan de beurt om alles van de distributie te vervangen. dus ook echt alles, incl kettingwielen. (op die van de krukas na, dat is vast en zeer hoogwaardig)
Vergeet de hydraulische spanner van de bovenketting ook niet.
Nog een leuk item, vw schrijft voor de motor hiervoor uit te bouwen, is gewoon het snelst in dit geval. Met de motor in de auto zit je vrezelijk te etteren. De bak moet zowiezo los. Check ook de koppeling, drukgroep, keerringen en massavliegwiel. Zonde als je over 20.000km de handel weer los kan slopen.
Hartelijk dank voor je reacties!!
Deze auto heeft een automaat dus de koppeling zal wel goed zijn haha.
Heb je nog tips betreffende de koppelomvormer (bijv. bij de demontage)
Hoe lang gaan die kettingen normaal eigenlijk mee?
afz. Jordy
levensduur kettingen is niets zinnigs over te zeggen, gemiddeld zijn ze bij ongeveer 1,5 tot 2 ton aan de beurt. Sommige draaien 3 ton mee........ 70.000 en breken kan ook.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar