Volkswagen Golf: motor loop op 3 cylinders

Bouwjaar: 1987

hallo,

We hebben in de golf een andere motor ingezet deze motor heeft altijd goed gelopen! nu die in de andere auto ligt loop deze stationair goed maar als hij vermogen moet gaan leveren gaat hij op 3 cylinders lopen.

na een stuk rijden en opnieuw starten gaat hij eerst op 2 cyl lopen daarna op 3 daarna op 4 en loop hij stationair goed maar bij leveren van vermogen gaat het weeer mis en loopt hij weer op 3 cyl

ik ben ten einde raad wie kan mij helpen?

Groet, henk

Henk4384

Geplaatst door Henk4384 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Paulus8636 (0) PRO, 18 jaar geleden

Is het een carburateur of injectiemotor?
Algemeen: Bougies versleten? Bougiekabels versleten? Verdelerkap versleten? Kortom, zie de hele ontsteking goed na. Is de spanning aan de pluskant van de bobine voldoende? ongeveer 12V niet veel minder? Contactslot wil nog wel eens wat verlies geven.

Succes,
Paul

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

Voor of na augustus 1987, is het ernaa dan kan het een probleem met vastzittende hydraulische klepstoters zijn. Compressie meten, koud en warm.....

Henk4384 (0), 18 jaar geleden

het is een 1.8 gt4 injectie onsteking is allemaal ok

Alex218 (0) PRO, 18 jaar geleden

1.8 GT4.. da's toch met K/Ke jetronic injectie nog? Brandstofverdeler wel ok??

Brandstof opbrengsten van de verstuivers meten is in zo'n systeem erg makkelijk. En je weet ook of de verstuivers goed zijn

Henk4384 (0), 18 jaar geleden

zou je mij ook kunnen vertellen hoe ik de brandstof opbrengs kan meten en hoe ik kan kijken of de verstuivers nog goed zijn?

Alex218 (0) PRO, 18 jaar geleden

ja dat kan (bij een K jetronic!!)

luchtslang op de luchtweger loshalen. Kijk eerst eens of de luchtwegerschijf normaal vrij op en neer bewegen kan en niet in de trechter aanloopt. Beweging moet soepel gaan. Zo niet dan is de brandstof verdeler verdacht en de warmdraairegelaar (voorop het blok naast peilstok)

Brandstofopbrengst is stap 2; eerst van de pomp aan de verdeler. Er maatbeker pakken of iets met een meetbare inhoud. minstens 2 liter. Toevoerslag van brandstofverdeler loshalen (PAS OP< BENZINE ONDER DRUK) en in maatbeker hangen. Op relaiskast pootjes doorverbinden van benzinepomp en contact aan. Pomp gaat werken en via de slang krijg je brandstof in de maatbeker. Na 1 minuut moet dat minimaal 0.75 liter zijn (uit mijn hoofd); meer is dus altijd goed. Is dat ok, terugmonteren, met nieuwe ringen. Zo niet, pomp/filter/leidingen nalopen.

Dan stap 2; iets listiger. de verstuivers. Alle 4 loswippen uit zitting (wees slim en spuit ze in met teflon oid om de broze plastic zittingen heel te houden). Leidingen eraan laten zitten.

Nu moet je eigenlijk van een VW/Audi dealer de originele maatbekers lenen of zelf iets maken waarin je de 4 verstuivers kan hangen. Maak het doorzichtig (al zijn het maar 4 glaasjes naast elkaar)

de verstuivers hang je elk in een glas, laat de pomp weer draaien en tilt eerst de luchtwegerklep iets omhoog voor een minuut. zodra je dit doet gaat de brandstof die gepompt wordt richting de verstuivers. Na een minuut laat je de klep los en kijk je of de verstuivers nadruppelen. OOk kijk je of de verschillen qua opbrengst in deellast (wat je nu gesimuleerd hebt) groot zijn. Zie dat in verhouding met wat er in het glas zit. Verschillen doen ze altijd wel, maar laat het niet teveel zijn

Herhaal dezelfde test met lege glaasjes nu, maar til de luchtwegerklep 1 minuut helemaal maximaal op (Vollast). OOk nu na de minuut kijken of ze druppelen en wat de verschillen zijn.

Merk je nu na deze verstuivertest dat er 1 of meerdere echt veel achterblijvenen zit daar in ieder geval iets niet goed. Je kan nog proberen de verstuivers dan op een andere leiding te zetten en de test herhalen. Zo zie je of het in de brandstofregelaar mis zit of in de verstuiver/leiding combinatie.

Verstuivers kan je ultrasoon laten reinigen bij een dieselpompenboer of soms bij automaterialenzaken. Branstofverdeler niet zelf aan beginnen. weggooien en andere complete regelen is dan het devies of laten reviseren (DUUR!!)

Het is allemaal wat werk, maar wel leuk om te doen en is een prima test om te zien hoe het werkt/of het werkt. Snap je er nou niks van, dan zijn er VW Audi werkplaatshandboeken die dit uitvoerig beschrijven met de juiste hoeveelheden etc erbij.

en dan nu huishoudelijke teksten;
Bij het werken aan het brandstofsysteem dient de nodige voorzichtigheid betracht te worden. Het systeem staat onder druk. Vervang alle pakkingringen die zijn losgehaald. Raadpleeg bij twijfel altijd een professioneel persoon.

Henk4384 (0), 18 jaar geleden

hoe kan je de verstuivers er uit wippen ik heb dit nog nooit gedaan met de rest redt ik mij wel.

alvast bedankt

Alex218 (0) PRO, 18 jaar geleden

verstuivers eruit.

AL wat ik aangeef geldt dus alleen voor het K-Jetronic systeem! Ze zitten in een hard plastic zitting in de kop gemonteerd. Op de verstuiver zit een rubberen o-ring die je in die zitting moet klikken. Eruithalen moet dus andersom maar wel met beleid!

Rubber inspuiten met siliconen of teflon, even laten inwerken, en dan kan je dmv 2 lange platte schroevendraaiers de verstuiver eruit wippen. De schroevendraaiers kan je dan bijv onder de wartel van de brandstofleiding zetten. Zet de schroevendraaiers zo op de verstuiver dat je deze er zo recht mogelijk naar boven uitwipt. Zet je ze zo neer dat de verstuiver schuinzit maak je het jezelf wat ingewikkelder en loop je kans op het beschadigen van die zittingen.

Die zittingen zijn overigens redelijk goed vervangbaar als de injectoren eruit zijn (grote inbusmaat en schroeven maar) maar probeer gewoon om alles heel te houden.

Terugplaatsen van de verstuivers; plastic zitting goed schoonmaken evenals de rubber ring (bij twijfel; vernieuwen!). Licht invetten en tot aan het rubber op de juiste zitting leggen. Met de twee schroevendraaiers elk aan een kant op de wartel van de leiding kan je de verstuiver gelijkmatig naar beneden in de zitting drukken. doe dit totdat je voelt of ziet dat het rubber helemaal in de zitting zit opgesloten.

Als ik jou zo lees is het slim als je even je licht opsteekt bij een lokale held of dealer die je dit eens kan laten zien. Misschien ligt er bij de revisieboer zo'n kop waaraan je het allemaal ff goed bekijken kan.

Ben benieuwd naar je bevindingen. Of het de oplossing is weet ik niet, maar inzicht geeft het wel.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.