Bij koude start schokt de motor heftig, loopt onrustig. Dit duurt ongeveer 30-40 seconden totdat het toertal terugvalt van ongeveer 1200 toeren naar 800 toeren. Nadat de 'choke' eraf is loopt de motor rustiger. Ook tijdens het rijden merk je dat hij af en toe ligt schokt.
Onlangs zijn bij mijn VW Golf 1.4 tsi de nokkenasversteller, 1 bobine, alle bougies en alle verstuivers vervangen.
Helaas heeft dit niet tot een oplossing geleidt. Volgens de dealer zijn er geen foutmeldingen.
Heeft iemand ervaringen hiermee of nog belangrijker, is er een oplossing bekend. Ik heb zelf het idee dat het een kwaal is van deze motoren (BMY) en dat VW hier niets aan wil/kan doen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat geschok/onrustige tijdens die "choke" fase en dat je het dan ook duidelijker uit de uitlaat hoort is opzich normaal maar daarna mag hij stationair niet voelbaal schokken en hij mag ook niet schokken bij een laag toerental (2000toeren) en dan bij veel gas geven, is opzich niet goed om te doen maar als hij dan gaat schokken en je voelt hem stationair schokken dan grote kans dat er een zuiger stuk is.(komt vaker voor).
Wanneer zijn die bougie's vervangen? Want er gaan nu andere type bougie's in sinds een jaar of 2 denk ik.
Ik zou eens een compressietest laten doen EN een lektest. Ze moeten allemaal rond de 12-13 bar zijn, is het onder de 10-11 dan grote kans op scheur in zuiger OF de kleppen zijn zwaar vervuild met koolaanslag waardoor deze niet meer volledig afdichten.
Laat ook controleren of de software van de motorcomputer wel up to date is.
Hoi Ricky, bedankt voor je antwoord. De garage heeft compressie gemeten en zeggen dat het goed is. Nadat de "choke" eraf is en ik geef gas of laat het gas los dan schokt hij nauwelijks.
Ik zou nog wel graag van je horen waarom dit schokken normaal is. Geldt dit alleen voor de VW Golf 1.4tsi of geldt dit in het algemeen. Verder heb ik vroeger hier nooit last van gehad. Kan het vervuiling zijn? Helpt een additief mogelijk.
12 jaar
Zelf denk ik dat het constructief is maar aan de andere kant hebben ze het niet allemaal en daar komt bij dat ik de meeste niet koud start omdat de klant hem die ochtend heeft gebracht en bij veel mensen valt dit niet op.
Maar je zegt dat hij tijdens rijden ook wel eens schokt en dat is weer niet goed dus vandaar dat ik ook aan de bougie's dacht (deze zijn weer gewijzigd).
Vervuiling kan ook zeker, ik heb ze vaker gehad met de brokken kool aan de klepsteel en een toevoeging werkt dan niet echt meer.
Als eerste zou ik toch de softwarestand en het onderdeelnummer van de bougie's laten controleren.
Zoals ik reeds in een eerder bericht vermelde zijn alle verstuivers, bougies en nu ook alle bobines vervangen. Ik heb wel het idee dat het rijden veel beter geworden is. Probleem dat echter blijft is het hevig schokken van de motor bij koude start. Na verloop van tijd gaat zelfs het motor management lampje branden. Nadta de 'choke'eraf gaat loopt de motor een stuk rustiger en gaat het motor management lampje ook uit.
12 jaar
Aanvulling: Sinds kort hoor ik, nadat ik het contact aanzet zonder de motor te starten, een hard piepend/zoemend geluid vanonder de motorkap.
Ik heb het idee dat het de hogedruk benzinepomp is. Is dit normaal en kan dit ook met mijn probleem te maken hebben.
12 jaar
Ik had dit ook, maar bij mijn auto was de koppakking lek. Daardoor schokken na starten, en tijdens het rijden.
12 jaar
Je zegt dat lampje gaat branden dus heb je ook een storing opgeslagen, uitlezen dus maar en het ons vertellen.
P.s. Bougie's zijn trouwens niet 2 jaar geleden gewijzigd zoals ik in mn vorige bericht schreef maar denk een maandje of 8 geleden, nummer moet eindigen op een A. Daarom vroeg ik ook aan jou wanneer ze zijn vervangen..
Die piep kan gasklephuis zijn, dat is normaal maar de pomp mag niet piepen, moet je even goed luisteren waar het precies vandaan komt maar die pompen gaan inderdaad nog wel eens stuk. laats had ik er 1 die heel lichtjes inhield maar geen foutcode's, pomp getest en is goed volgens testkast, zet er een nieuwe op en motor liep daarna goed. Maar of dat bij jou ook zo is....
Kijk anders hier, kun je zien hoezeer zo´n ding vervuild,
https://skydrive.live.com/?cid=0067a5932...
Jos.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar