close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: Motor loopt op 4 pitten / specifieke problemen motorblok / handb

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: AGZ

Betreft: Passat 2.3 V5 (3B2 - AGZ - 110kw - Benzine - bwjr 07-2000 - 300.000 km)

Heb de afgelopen week 2x een probleem met uitvallende cilinders gehad. De eerste (3e cilinder) is opgelost en de laatste (5e? cilinder) is nog aanwezig.

Het huidige probleem speelt sinds afgelopen zaterdag. De motor loopt op 4 cilinders, ontstaan bij optrekken in lage toeren met warme motor.
Het blijkt dat de bougie rechtsvoor niets doet: bij lostrekken van de bougiedoppen van de andere cilinders is het effect daarvan meteen merkbaar en bij die rechtsvoor niet.
Bij verwijderen van de bougie (was zonder krachtinspanning zo los te draaien) bleek de neus nat te zijn.
De bougie gereinigd en teruggeplaatst, zonder verbetering.
De bougiekabel van die bougie vonkt krachtig op het blok, dus daar lijkt het probleem niet te zitten.
Ben voorzichtig met het herhaald starten van de koude motor met de huidige vorst, dus maar kort getest.

Kennelijk een defecte bougie?
Ben daarom voornemens om alle bougies te vernieuwen, in de hoop dat het euvel hiermee verholpen is.
Volgens de boordcomputer staat de volgende beurt over 2000 km gepland.
Overigens loopt de motor mooi en gelijkmatig rond (als ze alle vijf meedoen) en is er geen rammel van de distributieketting waarneembaar.

Ik zou graag over de volgende informatie willen beschikken:
1. Is dit een op zichzelf staande storing (defecte bougie) of kan deze storing voortvloeien uit een ander (nog) niet opgemerkt mankement?
2. Kan ik op een of andere manier over afbeeldingen van het motorblok (of liever nog een digitaal handboek) beschikken?
Ik lees namelijk hier over allerlei problemen en oplossingen of te controleren onderdelen, waarvan ik geen idee heb waar ik ze exact kan vinden.
3. Welke specifieke problemen zijn bekend van dit type motor (zodat ik daar extra op kan letten)?

Aanvullende informatie:
De auto heb ik in 2000 nieuw gekocht en na 150.000 km aan mijn broer verkocht.
Nu heb ik hem weer van hem terug, min of meer als hobby object. De specifieke onderhoudsgeschiedenis van de laatste 4 jaar is mij nog niet bekend. Wel is de auto tussentijds altijd door een gerenommeerde (niet VAG-)garage onderhouden.
Zelf heb ik het onderhoud altijd via de VW-dealer laten doen.

Vorige week viel ook opeens de 3e cilinder uit. Dit bleek het gevolg van een gescheurde aansluittuit op de bobine, waardoor de contacten gecorrodeerd waren. Na reinigen werkte de boel weer perfect en heb dit euvel gerepareerd met elastisch blijvende kit, zodat er geen vocht meer bij kan. Ik zie geen verband van deze storing met de huidige.

Nou, een heel en hopelijk volledig genoeg verhaal en ik hoop dat jullie mij kunnen en willen helpen!

Geplaatst door

NoppieV5 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb de sneeuwbui maar even getrotseerd en de bougie van de 5e cilinder (rechts voor) vervangen, maar de stotterende/sputterende loop blijft.
Als ik met draaiende motor de bougie, in de bougiekabel, met het motorblok massa laat maken, vonkt de bougie niet!
Wel slaan er vonken over van de schroefdraad van de bougie naar de massa.
Heb de contacten in de kabel zekerheidshalve schoongemaakt, zonder resultaatverbetering tot gevolg.
Dus toch een defect in de bougiekabel?

De bougiekabeldop was aan de buitenzijde smerig door vettige zooi. Die heb ik al eerder, na het ontstaan van de storing, met een doek en daarna met wat wasbenzine gereinigd.
Kan door de vervuiling het functioneren van de kabel ook benadeeld zijn?

Wat is de beste oplossing?

NoppieV5 0

13 jaar

Even een aanvulling.
Heb de bougiekabels eens goed geïnspecteerd. Ondanks de kou, voelen ze soepel aan en vertonen geen enkele vorm van uitdrogen, barsten of verharding, zowel in de rubbers als in de isolatie. Ze zien er redelijk nieuw uit.
Wat me opviel bij het testen van de vonkoverslag van de bougie is dat ik de kabel kon blijven vasthouden, ondanks de schokken die ie gaf.

Zou het niet zomaar kunnen zijn dat het euvel aan de bobine ligt en hoe kan ik dat testen (anders dan door elektrocutie......)?

NoppieV5 0

13 jaar

bougiekabels mag je van dit type niet bij draaiende motor los halen, kans op beschadiging van bobine, vermogenseindtrap en zelfs de ecu.

audia4 0
badge

13 jaar

Bedankt voor de tip, Audia4.
Hoop dat de schade niet groter is geworden dan die al was.....
Ga in ieder geval de bobine vernieuwen en dan maar hopen dat de storing is opgelost.

Is het nodig om na vervangen van de bobine nog zaken te resetten of zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?
Alvast bedankt voor reacties!

NoppieV5 0

13 jaar

Als je overtuigd bent van ontstekingsproblemen:

eerst zeker weten wat er stuk is. immitatiebobine's zijn goed zolang ze van beru zijn.(heel toevallig maakt die ze ook voor vw), de rest is chinascrap.
Hetzelfde geld voor de vermogenseindtrap, staat bij dit type naast de abs pomp in een steun. Gaat net zo vaak stuk als de bobineblok.

Kabels ach, het is eentonig, het knappe spul komt ook van die fabrikant. Er is een zooitje vullis ook tekoop. Kun je rustig uitproberen, vele zijn je voorgegaan en kopen daarna echt spul voor een veel te hoge prijs.

Daarom, eerst goede diagnose, zonder scoop niet te doen. (zeker niet met testlampjes enz gaan klooien, help je met een beetje pech de ecu mee omzeep)
Volgende volgorde: Uitsturing van de ECU controleren, daarna uitsturing van de eindtrap controleren, dat allemaal OK, dan bobineblok wegflikkeren. Als de kabels de eerste nog zijn kun je daar ook rustig afscheid van nemen, dat is na 11 jaar echt wel over.



Ik twijvel of je een ontstekingsprobleem hebt, zou eerst de compressie eens meten (lpg motor met behoorlijk km achter de kiezen) Tevens de kettingtiming controleren; is deze ooit al vervangen en hoe lang terug?? Dan komt op 4 cilinders stationair lopen ook nog wel eens voor als de luchtmassameter slecht is.....
succes

audia4 0
badge

13 jaar

@Audia4: weer bedankt voor je reactie, maar die roept weer nieuwe vragen / opmerkingen op, zoals:

De bobine en kabels heb ik gezien van Beru en Bosch. Die laatste is scrap?
De bougiekabels zijn circa 3 jaar terug allemaal vervangen.
De motor heeft altijd op benzine gelopen, heeft niets met LPG van doen.
Hoe controleer je de kettingtiming? De ketting is bij 180.000 km vervangen. Zit er nu dus 120.000 op.
Toen de motor op 5 pitten liep, liep ie gelijkmatig en rustig en de ketting hoorde je niet.
Omdat de uitval van de E-cilinder gelijk liep met het optrekken in lage toeren, heb ik ook gedacht aan het eventuele verspringen van de ketting.
Maar dat moet je dan toch horen, ook als de motor op 4 pitten loopt?
Als de lmm slecht is, heeft dat ook invloed op de vonk die gegeven wordt?

Ben benieuwd naar de antwoorden.
Bedankt!

NoppieV5 0

13 jaar

bosch is ook goed,

lpg, sorry, er loopt nog ergens een topic, die wel lpg heeft, in mijn hoofd zijn ze geklutst nu.

kettingtiming, klepdeksel moet er af, heb je een speciaal lineaal bij nodig om het goed te checken. 120.000 km zou nog niet aan de ketting mogen liggen. Ketting hoef je niet te horen maar kan wel uitgerekt zijn of een stukkende of versleten geleider. Ketting verspringt niet snel.

lmm heeft geen invloed op vonken, maar dat is met het oog ook slecht te zien.

audia4 0
badge

13 jaar

Ik ga maar eens iemand zoeken die een VAGCOM heeft en een scoop en liefst V5-ervaring.
Wordt vervolgd.

NoppieV5 0

13 jaar

vag-com is mooi, als je weet wat je moet met de getallen die er uitkomen.....

diagnose stellen is lastig, maar een goede diagnose bespaard geld. Onderdelen voor deze motoren zijn helaas flink aan de prijs.

audia4 0
badge

13 jaar

Zal nog eens navraag doen naar recent vervangen onderdelen en onderhoud.
Kan zo op voorhand ook zaken sneller uitsluiten (ook al weet je het nooit zeker).
Bedankt voor de support zover.

NoppieV5 0

13 jaar

lmm moet origineel zijn, of ruildeel van vw dealer. Ook al staat in de folder van diverse fabrikanten die er zijn dat hun lmm geschikt is voor dit motortype geld:

je zou de eerste zijn die een vw benzineblok optimaal lopend krijgt met een andere dan af fabriek ingebouwde luchtmassameter.

karakterestiek van instrument is zeer belangrijk en steekt krap.

audia4 0
badge

13 jaar

Dat probleem is mij bekend. Ga vooral voor gerenommeerde merken en voor sensoren e.d. altijd de originelen.
Bij twijfel kan ik altijd nog hier de mening en ervaringen polsen.
Fijn dat je met me meedenkt, Audia4!

NoppieV5 0

13 jaar

Reactie op je problemen: meld je eens aan op vwpassat nl; daar zit wat meer in....
mijn 2.3L V5 Variant , 110kW/150 Pk, type: 3b5, Motor: AGZ, bj. Jan.2000
(met VAG/COM + kabelaansl.)

Die ( dubbele)Bobine van de AGZ is de beste in z'n soort. Nog geen problemen over gehoord, dus lijkt me in eerste instantie uitgesloten.
Op de vwpassat site staat een lijst met veel voorkomende problemen per type Passat.

Mijn advies voorlopig:
- Bougies allemaal vervangen
- Bougiekabels zijn vervangen door de "VW-origenele" 3 jaar terug?
- Bougievonk niet meer checken, door lostrekken van kabels.....Ik zal eens checken of dit wel WERKELIJK schade toebrengt aan de bobine /eindtrap zoals gesuggereerd werd . ( die van mij is er nooit stuk door gegaan i.i.g. , maar zoals gezegd 'zoeken we eens grondig uit' )
ps. LMM ( luchtmassameter) Indien deze een fout signaal geeft of een meting , die te ver uit range ligt, schakelt ( volgens de uitgebreide beschriving van VW) de computer automatisch over op een "standaardwaarde" m.a.w. dit kan niet de oorzaak zijn voor problemen. Heel even na starten is dit merkbaar maar wordt direct door computer gecorrigeerd. ( natuurlijk rijd de motor ietsje duurder met een kapotte LMM....). De stekker van dat meetinstument LMM kun je overigens als test WEL zonder problemen lostrekken ( kun je zelf constateren dat de wagen 'niet' anders rijd).

ik kom niet zo vaak meer op dit forum,dus sorry voor de late reactie,
gr, Erwin

ErwinK2938 0

13 jaar

Even heel iets anders:

Even uitgaande van de stelling dat je die bougie/vonk niet goed hebt getest / hebt kunnen testen.

En ervan uitgaand dat je motor 'af en toe' op 4 poten loopt......

en ervan uitgaand dat het benzinefilter WERKELIJK is vernieuwd ( en niet alleen op de rekening van de d(ST)ealer heeft gestaan)

.....dan zou ik adviseren om je benzinetank leeg te rijden ( nieuw benzinefilter te plaatsen) en er twee volle tanken SHELL V-power mee leeg te rijden:

dat vinden je injectortjes fijn......

gr, Erwin

ps. handleidingen ed via vwpassat nl
ik ben daar zelfs donor geworden :)

ErwinK2938 0

13 jaar

Hoi Erwin,
Het passatforum ken ik en daar is het probleem ook door mij vermeld. De reacties vallen echter tot nu toe tegen.
De kabels zijn toen vervangen door originele (Bosch). De motor loopt niet af en toe maar constant op 4 pitten.

Vreemd vind ik dat toen de B-cilinder uitviel vanwege een gecorrodeerde aansluiting op de bobine, de motor onregelmatiger op 4 pitten liep dan nu met de E-cilinder het geval is.
Misschien dat dit aan de plaats van de cilinder in het ontstekingsproces ligt?

Vreemd vind ik ook dat het plaatsen van een nieuwe bougie in de E-cilinder geen verandering gaf.
Dan zou mijns inziens het euvel vooral gezocht moeten worden (op basis van de informatie die ik nu heb verkregen) in of de bobine of de ontstekingsversterker.
Omdat de bobinebehuizing tekenen van uitdroging van de aansluitpunten vertoont en van de B-cilinder vochtinwerking zichtbaar was, verdenk ik deze van wellicht meer inwendige schade door vocht.

Je begrijpt dat ik niet met de auto op vier pitten ga rijden. Eerst zal de boel weer goed moeten functioneren.

Bedankt voor je tips en ben erg benieuwd naar de resultaten van je uitzoekwerk. Bedankt voor de moeite!

NoppieV5 0

13 jaar

Even ter aanvulling: ik hanteer de benoeming van de cilinders, zoals die op de bobine staat aangegeven:

cilinders gezien vanuit voorzijde auto _ - _ - _ staan voor E A D B C.

NoppieV5 0

13 jaar

U schrijft dat bougie 5 in de bougiekabel niet vonkt, maar dat er wel vonken overspringen van de schroefdraad van de bougie naar het motorblok?

Dan zou ik als eerste een nieuwe bougie proberen! Bougies met kortsluiting ben ik al eens tegen gekomen.

Gr.
Paul

Paulus8636 0
badge

13 jaar

@ erwin,

de reden dat die bobines bij de eerste beste jaarlijkse vochtaanval van moeder natuur in backorder bij de dealer belanden is dat het natuurlijk een perfect produkt is..... Dingen zijn niet slecht te noemen trouwens, maar aan alles komt een eind, zo ook aan deze bobineblokken na een jaar of 10. Het is geen dubbele bobine. het is een module met daarin 5 bobine's (onstekingsspoelen)

Reden dat je ze niet los mag halen; de bobine laad zich dan op tot gevaarlijk hoge spanningen; Hij kan immers niet meer door de bougie overslaan. Uiteindelijk slaat hij wel een keertje door. De interne isolatieweerstand lijkt het wel, maar is namelijk voor hoogspanning niet oneindig. Als hij toevallig de primaire kant in slaat heb je bingo, gaat je ECU niet fijn vinden..... Geld overigens voor alle ontstekingen van dit type.

Voordat een luchtmassameter bij deze wagen een storing veroorzaakt is hij zo dood als wat. Tussen perfect werken en het sterfbed zit helaas nog een hele range met zijn specifieke ellende. Praktijk is een aardige leermeester, maar wacht jij rustig af totdat de lmm storing geeft. Je zit dan al 2 jaar met een auto die rijd als een kameel.

Loshalen luchtmassameter, geweldig!!!!, daarna rijd hij weer redelijk, soms zelfs beter dan met een aangesloten defect exemplaar. Hij gaat op veilige standaardwaarden draaien, met als gevolg een forse vermogensbeperking, niet lekker oppakken in alle toerengebieden en een behoorlijk hoog brandstofgebruik. Echt bedoeld om met een brandend motormanagementlampje de eerste beste garage te halen. Niet bedoeld voor diagnose.


Dus, nog ffe terug naar school.......

audia4 0
badge

13 jaar

Terug naar school is het voor mij te laat voor. Wat die verkeerde opmerking van die dubbelebobine van betreft: oké je hebt gelijk : 5 ...en 'ergens nog een externe 'versterker'!!( mijn Elsawin/Etka heb ik even niet meer op m'n comp staan....ook een slecht geheugen...2 trapsbobine? ik spit dit wel uit het weekend als die proggies weer op mijn comp staan). Loshalen en goed aan massa leggen, zodat hij 100% kan ontladen is dus wel in orde, lijkt me.
Ook heb je gelijk als je praat over kamelengedrag als de LMM niet 100% functioneerd:
LMM loshalen om te diagnostiseren is eenvoudig en WEL toepasbaar dus.
Overigens gaat mijn V5 dan nog steeds als een raket, dus van slecht oppaken en fors vermogensverlies is geen sprake( bij mijn AGZ althans).
Overigens heb ik Noppie op 'de andere site' aangegeven dat die bobine ( of de versterker ) inderdaad weleens dè boosdoener zou kunnen zijn; ook al omdat het probleem zich schijnt te hebben verplaatst naar een andere cilinder.

ErwinK2938 0

13 jaar

Even een update.
Het probleem is opgelost, de motor draait weer goed op alle pitten, alleen bij gas los wil ie nog wel eens ietsje schokken.

Wat heb ik gedaan:
1. De bobine vernieuwd (gaf wel een betere loop, maar nog steeds iets schokkerig)
2. De bougiekabels vernieuwd (geen verbetering)
3. Een vacuümslang vernieuwd, die afgetakt is vanaf de vacuümbuis naar de remservo en loopt naar een klep die aan de aanzuigbuis zit naar het gasklephuis (weet niet precies hoe e.e.a. heet en waarvoor het dient). De motor liep daarna eigenlijk weer lekker.
4. Filters vernieuwd van lucht, olie en brandstof.
5. Brandstofsysteem gecleaned door de garage met een of ander duur spul uit een spuitbus, gespoten in een vacuümaansluiting voor de gasklep.
5. Olie vernieuwd.
6. Slangen e.d. zo goed mogelijk visueel geïnspecteerd. Geen bijzonderheden zo aangetroffen (behalve het eerder genoemde slangetje).

Uit de eerder genoemde dikke aanzuigbuis van filter- naar gasklephuis loopt van onderaf nog een slangetje dat erg gemakkelijk eruit kan worden getrokken.
Heb niet kunnen zien waar dat slangetje heen voert.
Dacht eerst dat het een soort ventielaansluiting was i.v.m. gemakkelijk loshalen, maar nu heb ik gehoord dat het in de rubberbuis vast behoort te zitten.
Iemand een idee of deze aansluiting ook invloed heeft op het lopen van de motor bij gas loslaten of anderszins?
Is met wat kit eenvoudig vast te zetten, lijkt mij.

Als de weersomstandigheden wat droger zijn, zal ik het vacuümsysteem nog eens beter testen.

Bij de oliewissel bleek de aftapplug erg los te zitten, t.g.v. een deels kapotte schroefdraad. Daardoor olie onderaan het carter en in(?) en rond de oliesensor.
Die geeft sinds een paar dagen in het display, bij contact aanzetten, de melding: Öllsensor. Werkplatzstatte en een 3-4 keer geel knipperend oliekannetje.
Is die sensor nog te redden van de inwerking van de olie, of gewoon een kwestie van vernieuwen?
Doe dat dan wel bij een volgende beurt. Neem aan dat het geen kwaad kan, als je het oliepeil maar goed bewaakt. Als het anders is, hoor het graag van jullie!

De tank is bijna leeg, dus ben ik benieuwd welke 'wonderen' V-power nog kan verrichten.

Zal binnenkort ook eens met vag-com aan de slag gaan, als ik het werkend heb gekregen op mijn laptop.

Jullie tips en raad verneem ik natuurlijk graag.

Bedankt alvast.

NoppieV5 0

13 jaar

Weer even een update.
De motor heeft het zo'n 7.000 km goed gedaan.
Gemiddeld verbruik bij veelal de wettelijke maximum snelheden volgend (met een max. van 100 km/u op de snelweg) 7.5:100 (1:13,3).
De olieplug en -sensor zijn inmiddels op kosten van de garage gerepareerd en vervangen.

Vorige week ging ie, gloeiende de gloeiende, opeens weer schokken tijdens constant rijden op de cc en dat verschijnsel bleek blijvend.
Om te starten moest langer gestart worden en na een paar dagen pakte de motor niet op bij gas geven na het starten (toerental liep dan terug en motor liep onregelmatig).
Bij gas geven pakte hij wel op als er voldoende toeren gemaakt werden, om daarna weer regelmatig en met voldoende toeren te blijven draaien.
Tussendoor weer teveel schokken tijdens het rijden en slecht optrekken.

Wat nu gedaan:
1. Reinigingsmiddel aan brandstof toegevoegd (je weet immers maar nooit).
2. Bougies gecontroleerd. Hebben allemaal een mooie koffiebruine neus.
3. Gasklephuis verwijderd en inwendig schoongemaakt (aanslag rond de klep en op de klepranden.
4. De unit met luchtinlaat bovenop het blok losgemaakt en alle vacuüm slangen daaronder gecontroleerd. De plasticslangen bleken allemaal goed, de rubberen slangen allemaal vernieuwd.
5. De vacuümklep, die afgetakt zit van de brede aanzuigbuis die naar het gasklephuis loopt, vervangen (membraam bleek sterk vervuild en vervormd)
6. Temperatuur- en luchtmassameter met een zacht doekje en fluwelen handje zeer voorzichtig gereinigd.

De gasklep is niet opnieuw gekalibreerd en ook de ecu is niet gereset of uitgelezen.

Bij het demonteren van het gasklephuis was het noodzakelijk de twee koelvloeistofslangetjes los te halen, waardoor de T-stukjes spontaan afbraken waarmee die slangen zijn afgetakt (kunststof broos geworden).
De aansluiting van de koelslang op de cilinderkop bleek ook wat te lekken en in het expansievat zat op sommige plekken bovenin als zachte zeep aanvoelende aanslag, dus:

1. Slangenset (VAG-set) vernieuwd. De set bleek gelukkig alle te vervangen componenten te bezitten.
2. Expansievat schoongemaakt.
3. Via de cilinderkop het koelsysteem met leidingwater doorgespoeld. Daarbij bleek ook de bovenste dunne slang van het expansievat lek te zijn (staat nu in back order). Deze provisorisch gerepareerd met verlijmende krimpkous.
4. Koelvloeistof vernieuwd (originele rode VAG).

Na alles weer gemonteerd en gevuld te hebben gestart.
De motor sloeg niet aan en plofte wat.
Bij doorstarten begon hij onregelmatig te lopen en met gas geven reageerde hij pas goed als ie boven de 2.000 tpm kwam. Daaronder horten en stoten en teruglopend toerental bij gas geven.
Na opnieuw starten sloeg ie gewoon aan en liep goed stationair. Rijden deed ie ook goed en het schokken bleek nagenoeg verdwenen. Alleen bij vol gas geven even een schokje en rond de 2.000 tpm een schokje. Verder vloeiend. Bij optrekken vanuit stilstand geen grote terugval in toeren en bij gedoseerd gas geven goed optrekken.

De koude start blijkt nu een probleem. Na starten dreigt de motor af te slaan. Bij gas geven loopt het toerental juist terug. Bij gas los neemt het toerental met horten en stoten toe. Met zodanig gas geven dat de motor in toeren toeneemt en net niet terugvalt, pakt ie uiteindelijk op en loopt boven de 2.000 tpm als een speer. Daaronder zolang ie koud is, onregelmatig lopen en bij gas geven inhouden en terugval in toeren.
Zodra de motor warm is, loopt ie zoals hiervoor omschreven na opnieuw starten.
Het stationaire toerental blijft in eerste instantie hoger (1.150 tpm) om pas na enige tijd terug te lopen tot de standaard 850 tpm.
Omdat de gerepareerde slang nog iets lekt, niet meer dan 15 km gereden per rit.

Nu heb ik de volgende vragen:
1. Heeft de slechte koude start te maken met het niet kalibreren van de gasklep of niet resetten van de ecu?
2. Is er een andere oorzaak die hier specifiek voor is en hoe deze te diagnosticeren en op te lossen?

Graag weer jullie hulp en alvast bedankt daarvoor!
Grtz, NoppieV5

NoppieV5 0

13 jaar

Vandaag via via maar eens de boel uit laten lezen met VAG-apparatuur.
De auto gaat steeds rotter lopen. Koude start is een ramp, maar als er eenmaal toeren zijn gemaakt en er wat warmte is, dan liep ie redelijk gelijkmatig.
Er is 2x uitgelezen. 1x de aangegeven storingen en na reset van de meldingen en in basisstand zetten van de gasklep de 2e x.
Er kwamen 3 storingen in beide gevallen naar voren, namelijk:
- 00561 mengsel aanpassing - statisch
- 00525 lambdasonde G39 (is dat die voor of na de katalysator?) - sporadisch
- 00553 lmm onderbreking / kortsluiting massa - statisch
Saillant detail: nadat de gasklep was gekalibreerd liep de motor helemaal niet meer bij starten.
Pas met vol gas geven kwam er langzaam leven in en dan nog met beperkte toeren en onregelmatig lopen.
Nu loopt de motor echt vreselijk rot. Niet meer af en toe stotterend maar echt met horten en stoten, slecht op gas reageren, niet of met schokken en stoten tergend langzaam accelereren, enz.
Fijn als je met zo'n barrel in een file terecht komt, zoals ik dus.
Verbruik ook razend hoog, omdat je steeds volgas moet rijden om met veel moeite wat snelheid te maken.
Kortom: een ramp om mee te rijden!
Motor bleek ook erg warm bij thuiskomst (na 30 min), ondanks dat de watertemperatuurmeter keurig 90º aangaf.
Er kwam zelfs een soort rook vanaf de achterkant, zonder dat er iets van een lekkage was te vinden.
Ik denk en hoop vooral(!) dat die verband hield met de nieuwe koelslang, waarbij tussen de zilverkleurige isolatie en de slang zelf bij de montage koelvloeistof was gelopen en eventueel met rommel op de slang en isolatie zelf vanuit nieuwigheid.

Volgens de monteur kunnen de storingen met de lmm en lambdasonde te maken hebben met kabelbreuken.
Met de lmm zou dat kunnen. Die stekker heb ik immers los gehad.
De stekker van de lamdasonde voor de katalysator (bruine stekker die onder het expansievat van de koelvloeistof tegen het schutbord zit) ben ik nooit aan geweest.
Het rommelen aan de individuele draden gaf geen merkbaar resultaat in het lopen van de motor, maar dat zegt waarschijnlijk niet veel.
De storingen kunnen natuurlijk ook met elkaar verband houden.

Wie heeft met deze foutmeldingen ervaringen en kan me helpen bij het zoeken van de oplossing?
Graag jullie hulp!
Alvast bedankt.

NoppieV5 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.