Volkswagen Polo: Motor probleem

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Bby/bca, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Hallo,

Ik heb sinds kort een polo 9n 1.4i 16v uit 2002.
Hier is een andere motor in gekomen maar standaard moet dit een bby motor zijn, maar ligt nu een bca motor in.
Ook 1.4i 16v.
Deze loopt hoog stationair en heeft storingscode p0342 ( nokkenas sensor) deze is ook vervangen maar storing blijft.
Kan dit ook te maken hebben met het inleren van vanalles??
Ik geloof dat dit niet meer is gebeurt na het verplaatsen van de motor.
Kan ik dit inleren oom via de accuklemmen doen bij deze auto??

Het is een goedkoop autootje vanwege woon/werk, op maandag heen en op vrijdag weer naar huis. Dus een low budget auto en dit wil ik ook graag zo houden. Wil er ook wel iets voor uitgeven, maar moet geen gekkenwerk worden.

lenny29

Geplaatst door lenny29 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

34 Reacties

lenny29 (0), 4 jaar geleden

Update,
Ik heb afgelopen weekend de auto aan de computer gehad, alle storingen gewist en alles ingeleerd. Auto loopt heel mooi nu.
De storing van de nokkenas sensor blijft nog steeds staan, dus wilde eigenlijk de bekabeling gaan testen. Maarrr...
Wou vandaag eerst nieuwe apk er op zetten en kreeg te horen dat de CO veelste hoog was.
Helaas!!
Weet iemand of de katalysator van een polo op een golf past??
Niet betreft de maten, maar tot betrekkingen voor het werken dus!

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Als het CO veel te hoog is zoals je zegt, dan is het niet de katalysator.

Wat zijn de waardes van die 4-gas metingen? Dus CO, CO2, HC, O2 en lambda getal.
Heb je toevallig van het weekend op de computer naar de lambda signalen gekeken?
Zo ja, wat waren deze?

lenny29 (0), 4 jaar geleden

Nee niet direct naar de waarde gekeken, er zat wel een storingscode in van de 1ste lambdasonde maar die bleef na het wissen weg.
Ik ben zelf niet bij het keuren geweest, maar weet dat ze met koude motor, warme motor en veel gas geven dezelfde waarde hadden. Daardoor verdenk ik de katalysator.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Ik zou eerst maar eens onderzoeken waarom de 1e lambdasonde een melding gaf en welke melding dat was.
Misschien deed de sonde gewoon zijn werk en rapporteerde een te rijk mengsel.

lenny29 (0), 4 jaar geleden

Ik ben er inmiddels achter dat het motorblok zelf bca is, en ecu, gasklephuis en diverse sensors allemaal bby is.
Behalve de lambdasonde.
Zou het mogelijk kunnen zijn dat deze wel bca moet zijn??
Ik zie met opzoeken dat de lambdasonde van een golf met bca motor een andere heeft dan polo met bby motor.
Of word dit met ecu geregeld dmv juiste code van het gasklephuis (brandstoftoevoer)??

lenny29 (0), 4 jaar geleden

Vandaag weer aan de pc gestaan....
Lambdasonde vervangen en weer een andere nokkenas sensor er op gezet.
Storing p1180 staat er in en p0342 blijft er in. Alle kabels door gemeten maar mag allemaal niet baten.
Ben ten einde raad nu!!
Weet iemand nog een oplossing?
Tevens blijft het airbag lampje ook continue branden, met de pc is niet in het systeem te komen.... nog zoiets vaags!
Graag met spoed hulp gevraagd!!

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

P1180 Breedband lambda-sensor 1, cilinderrij 1, pompstroom kortsluiting naar plus
Dat kan een probleem met de bedrading zijn of de breedband lambda sensor is defect
De bovengenoemde storing kan wel eens het hoge Co veroorzaken.

Is het signaal van de nokkenassensor al eens met een scope bekeken?.

lenny29 (0), 4 jaar geleden

Ik weet wat de storing is... en alle kabels zijn doorgemeten en in orde.

lenny29 (0), 4 jaar geleden

Vanmorgen de lambdasondes vervangen en zonder positief resultaat helaas.
Na overleg met monteurs is het misschien een optie om de nokkenassen te vervangen. Oftewel een andere deksel inclusief.
Dit omdat ook de storing er in blijft zitten.
Weet iemand of hiet een "how to" van is?

JdeP (5), 4 jaar geleden

[quote=lenny29]Hallo,
Ik heb sinds kort een polo 9n 1.4i 16v uit 2002.
Hier is een andere motor in gekomen maar standaard moet dit een bby motor zijn, maar ligt nu een bca motor in.
Ook 1.4i 16v.
[/quote]

Ik dacht dat de BBY en BCA verschillende type motorcomputers gebruiken,misschien geeft hij daarom een foutcode?


Succes

lenny29 (0), 4 jaar geleden

@JdeP, ik ben daar zelf ook n beetje bang voor.
Ik ga morgen de nokkenassen vervangen en mocht dat ook niet baten, dan ben ik van plan om toch maar een bby motor terug te plastsen.

Ik plaats hier de uitkomst dan wel.

lenny29 (0), 4 jaar geleden

Alles heeft niets gebaat... helaas.

Heb nu nog wel de temperatuur voor en na de katalysator laten meten en kwam uit dat de temperatuur voor de katalysator lager was dan na de katalysator..... blijkbaar is deze dus wel naar de knoppe.

Dusss... die gaan we alsnog vervangen binnenkort.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Je schreef: "kwam uit dat de temperatuur voor de katalysator lager was dan na de katalysator"
Dat is nu juist een teken dat er iets chemisch (oxydatie) gebeurt in de katalysator.
Bij Oxydatie (in de wandelgangen noem je dat brand) krijg je nu eenmaal hoge temperaturen.
Ik zou naar die "expert" niet meer luisteren.

Er is een manier om te bewijzen of de katalysator wel of niet goed werkt.
En dat is proefrijden met aangesloten uitleesapparatuur en dan bij een constante snelheid van zo'n 80 tot 100 kn/uur loggen.
Zie: https://www.picoauto.com/library/case-st...

lenny29 (0), 4 jaar geleden

Gewoon een andere katalysator proberen en dan weet ik het sneller.
Ik zie het nog als laatste hoop..... door het vervangen van alle sensors en dergelijke heeft het inmiddels meer gekost als dat de auto waard is.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Hoezo zou je het sneller weten met een andere katalysator?
Als het CO dusdanig hoog is (en het lambda getal niet ongeveer 1) dat de kat zijn werk niet (volledig) kan doen, weet je ook met een andere kat nog steeds niet of jouw kat nu wel of niet defect is.

Ik heb het al eens eerdere gevraagd: Wat zijn de waardes van de 4-gas metingen? Dus CO, CO2, HC, O2 en lambda getal.

lenny29 (0), 4 jaar geleden

Ik heb het al eens eerder gezegt: ik ben niet bij het keuren. Dus heb geen flauw idee.
Maar heb er vandaag een andere katalysator op gezet, ik weet nog niks maar stinkt nog behoorlijk naar benzine achter de auto.
Vrijdag weet ik meer en zal vragen of ze me een foto willen sturen van de waardes.

lenny29 (0), 4 jaar geleden

Wienig resultaat dus....
co was 7 en hc was 10.
De rest klopte wel. 🤷‍♂️

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Met een Co van 7% KAN de katalysator zijn werk ook niet doen. Daar is te weinig zuurstof voor aanwezig in de uitlaatgassen.
Alleen, ik vindt de Hc wel wat erg laag bij een Co van 7%.
Wat was de hoeveelheid Co2 en O2? Wat was het lambda getal?

Met een Co van 7% zou ik ook foutcodes verwachten in de motorcomputer met betrekking tot het mengsel.
En die heb je tot nu toe niet genoemd.

lenny29 (0), 4 jaar geleden

Dat is ook een beetje het rare... de geeft alleen storing van de nokkenas sensor. P0342
Verder helemaal niks. Niet met zo'n goedkoop kastje en ook niet met een professioneel ding.

Ik ga nu op een of andere manier toch maar iets doen om deze storing nog weg te krijgen...
Wat en hoe laat ik wel aan de dealer over, ik heb naar mijn weten (en opzoeken) alles gecontroleerd.

Deze waarde heb ik doorgekregen, andere waardens klopte wel zeiden ze tege mij, dus weet zo niet wat ze aan moeten geven.

Ik laat snel wel weer van me horen.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Zonder de exacte waardes van de 4-gas meting is en blijft het raden.
En dan komt daar bij dat ik ernstige twijvels heb over de waardes die je wel hebt door gekregen.
Op zijn minst kloppen bij een Co van 7% de Co2 waarde en het lambda getal niet.
Voor de APK is de Co2 waarde niet van belang, maar voor diagnose wel.
Als de meting bij stationair toerental was, dan zijn er voor de APK geen eisen aan het lambda getal.
Maar om dan maar te roepen dat die waardes klopten, vindt ik wel heel erg dom.
Ik zou daar in ieder geval nooit meer terug komen.,

lenny29 (0), 4 jaar geleden

Tsja, ik werk daar... 🤦‍♂️
Dus daar kom ik niet onderuit....
Alleen zit ik in de transport, en dat gebeurt in onze werkplaats. Zij kunnen dat voor mij meten om keuringsklaar te maken. Verder niks. 😂

lenny29 (0), 4 jaar geleden

Kan het niet zijn dat de egr zn werk niet meer doet?
De auto blijft stationair ook een beetje schommelen, vooral bij stroomverbruik (ventilator aan of airco aan)

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Hoezo kom je daar niet onderuit?
Ga naar een APK station en vraag of ze de 4-gas meting willen doen in jouw bijzijn en maak foto's of een filmpje.

Bovendien, echt collegiaal stellen ze zich ook niet op in de werkplaats.
Je hebt ze toch om foto's gevraagd omdat je alle gegevens nodig had?

lenny29 (0), 4 jaar geleden

Ze doen dat om mij te helpen... ik ben zelf de hele week van huis.
Die foto had wel gemogen ja, heb ik ze ook wel gezegd.
Ik ben bij een apk station geweest, 1ste x zeide ze al gelijk dat er voor dat probleem kans was om vanalles te vervangen en zou me een vermogen gaan kosten, dus wil eerst zelf iets doen.

Maar goed, ik ben hier om zelf een oplossing te vinden omdat ik ook graag een hobby heb. En niet om mijn collega's of werkplek af te kraken omdat ze vrijwillig willen helpen.

lenny29 (0), 4 jaar geleden

Zonet een nieuwe egr klep er op gezet en ook weer zonder resultaat.
Merkte ook dat de auto met 2000 (gas vast houden) begon te schokken.
Misschien kan dit komen omdat ie nu eerst ingeleerd moet worden.

Was er nu zelf bij met de 4gas meting en heb foto's gemaakt.

lenny29 (0), 4 jaar geleden

Heb nu ook gesproken met ervaren vw monteurs en krijg ook te horen dat ik eerst moet zorgen dat de nokkenas storing er uit moet. Ik heb nu alles doorgemeten tot in de ecu.
Ben bang dat het aan de ecu zelf ligt.
Weet iemand een adres om deze door te meten of heeft iemand een andere die ik zou kunnen proberen?
Dan zou ik in ieder geval alvast een stapje verder zijn.

Punt (35) PRO, 4 jaar geleden

Als je de waardes van de uitlaatgas bekijkt zijn er bijzonderheden !!

Bij beide metingen is er een overschot aan zuurstof terwijl er een hoog gehalte CO aanwezig is . Een HC van 5520 ppm zegt dat minstens EEN cilinder niet mee doet.

Bij een motor die mechanisch in orde is kan dit niet samen gaan .

Ik denk aan niet goed afsluitende verstuivers en/of aan beschadigde kleppen .

Bij een compressie meting is het vaak nog niet te zien maar op toeren sluit een klep die een tikje heeft gehad niet meer af . ( ervaring)

Om de verstuivers te testen haal de rail uit de bevestiging en doe een startpoging . Let er op dat je geen brandje maakt en let op het sproeibeeld .

Succes.

lenny29 (0), 4 jaar geleden

Bedankt voor je reactie.

Okeej, zou dat ook een optie kunnen zijn dat ik diezelfde storing blijf houden?
Ik weet namelijk 100% zeker dat de riem goed op timing staat,
De bougies zien er ook wel prima uit, mooi verkleurd, dus ook een goede verbranding zou ik zeggen.

Zou een slechte bobine ook kunnen?

Punt (35) PRO, 4 jaar geleden

Niet EEN bougie nat?? Zoek d.m.v. een thermometer welke uitlaatpoort minder warm wordt.

Verbranding uitval is zeker. Leen van iemand een of indien van toepassing meerdere bobines.

Vr. Groet.

lenny29 (0), 4 jaar geleden

Nee, helemaal niet nat of gekke kleur.
Heb er zonet 4 nieuwe in gezet, en bobines had ik nog 2 goede liggen, die heb ik ook wat afgewisseld.
Maar geen verschil.... tenminste ik kan hier niet zelf meten, maar ruik de verse benzinedamp.

De compressie en temperatuur zou ik nog kunnen meten aankomende week.

Punt (35) PRO, 4 jaar geleden

Dat is heel goed mogelijk . Volgens mij kan je de uitlaatgassen als een vlammenwerper aan steken. LOL.

We horen er vast wel meer van.

Succes.

lenny29 (0), 4 jaar geleden

Vandaag alles gecontroleerd wat betreft temperatuur, cilinderdruk en inspuiting.
Op alle 4 de cilinders is het hetzelfde.....
Dus hier ligt het ook niet aan.

lenny29 (0), 4 jaar geleden

Ik heb nu de sensor een beetje gekanteld en nou blijft de storing weg.
Dus als ik het goed heb zal de nokkenas 1 á 2 mm verkeerd staan... hoe kan ik deze zo minimaal verzetten??

De benzine reuk uit de uitlaat lijkt ook minder te zijn, maar ik laat maandag ff controleren.

lenny29 (0), 4 jaar geleden

Afgelopen weekend de distributie riem zo kunnen zetten dat ie goed bij de sensor loopt,
Nu staat ie anders dan hoe hij moet staan in de blokkering.
De reden hoe dit kan....???? Geen idee, ik verwacht dat er een afgevlakte kop of zo op is gekomen.
Maar al met al zijn alle storingen weg, loopt ie mooi stil en de co waardes zijn ook goed.
Hiermee kan deze topic dicht.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.