Volkswagen Corrado: Motor rookt boven bij 4000 toeren

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 G60

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn Corrado, de motor rookt zwart uit de uitlaat bij 4000 toeren of meer.

Dit zou olie kunnen zijn en kunnen inhouden dat de olieschraapveren versleten zijn en dan waarschijnlijk ook wel ingesleten op de cilinderwanden.

Ik heb zelf al op het net gevonden dat het ook de EGR klep in de luchtmassameter kan zijn, verkeerd afgesteld kan een vette verbranding opleveren.

Nou is mijn vraag zijn er nog meer dingen die dit probleem kunnen veroorzaken? Ik hoop namelijk dat het zoiets als dat laatste is en niet het eerst genoemde.

Ik zit zelf nog te denken zou het gewoon een lek in de koppakking kunnen zijn, b.v. een lek van een oliekanaal naar de cilinder?

Ik ben vanochtend direct begonnen met olie controleren en wil dit vandaag en morgen nog regelmatig herhalen om zicht te krijgen op het olie verbruik.

Heeft iemand nog andere tips hoe dit probleem op te pakken en naar de oplossing te werken?

Alvast bedankt.

Henry306

Geplaatst door Henry306 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Corrado? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Zwarte rook is meestal veel te veel brandstof.

De EGR-klep zit in ieder geval nooit ingebouwd in de luchtmassameter, dus dat is het zeker niet.
Een luchtmassameter heeft de G60 ook al niet en ik denk de voorloper de luchthoeveelheidsmeter ook niet.
G60 werkt met een G-lader en dus overdruk en heeft dus een map-sensor (druk-sensor).
Waarschijnlijk zit die ingebouwd in de motor-ecu. Daar moet dan een slangetje naar toe lopen.
Zowel het slangetje aan de buitenkant als een klein stukje slang binnen in de ecu kunnen lekken.
Maar er zijn meer sensoren die voor dit effect van veel te rijk staan kunnen zorgen.

Een idee van hoe rijk de boel staat, krijg je als je een 4-gas test laat doen.
Gewoon stationair en op toeren meten en dan alle waardes noteren en hier plaatsen (CO, CO2, HC, O2 en lambda getal).

Henry306 (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor de reactie!

Ik zal meteen de garage bellen en een afspraak maken.

Ik kom er na de afspraak op terug.

Henry306 (0), 11 jaar geleden

Maandag 2 uur wordt hij getest.

Ik plaats dan zsm alle waarden.

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

Laat ze dan meteen even de watertemperatuursensor controleren.
Stekker eraf dan moet er wat veranderen aan de uitlaatgas samenstelling , zoniet dan is de sensor niet goed en loopt de motor waarschijnlijk in een noodloop situatie.

Henry306 (0), 11 jaar geleden

Dat is een goede tip, bedankt. Dat zal ik dan ook laten doen.

Henry306 (0), 11 jaar geleden

De uitlaatgasen zijn gemeten, de monteur draaide eerst alleen een bon uit van stationair. Toen moest het nog een keer om de gegevens volledig te krijgen. Wat opvalt is dat er dag en nacht verschil zit tussen beide stationaire uitdraaien, dat de Co2 waarden veel te hoog zijn.

De waarden zijn stationair eerste poging:

CO 3,841
CO2 9,97
02 3.45
HC 742
Lambda 0.991

Tweede keer stationair

CO 2,688
CO2 12,13
02 1.89
HC 235
Lambda 0.994

Op toeren

CO 7,944
CO2 9,93
02 0.25
HC 335
Lambda 0.786

Ik heb inmiddels ook zicht op het olie verbruik, in een slordige 100KM heeft de auto een dikke liter olie verbruikt.

De monteur deed vanmiddag de mededeling de zuigerveren zijn af.

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Bij de 1e stationair meting wilde het mengsel niet echt ontbranden, bij de 2e ging dat beter. Dat is je verschil.
Op toeren (hoeveel trouwens?) is het mengsel veel en veel te rijk, maar het verbrandt bijna geheel.

Met een olieverbruik van meer dan 1 liter op 100 (honderd) kilometer is de motor versleten.
Bougies zullen dan ook wel aardig vervuilen en kunnen dan ook problemen geven.

rebel57 (0), 11 jaar geleden

De Co waarden zijn veels te hoog, maar in het licht van het olieverbruik kan dat. Compressie meten mbt de zuigerveren kan inzicht geven. Een dergelijk olieverbruik 1 op 100km is wellicht iets anders dan versleten zuigerveren

Henry306 (0), 11 jaar geleden

Hoeveel toeren heb ik niet gevraagd maar ik denk 3000 toeren.

Bedankt voor jullie adviezen, ik ga morgen de motor er uit trekken en demonteren.

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

Is je G lader niet gewoon verrot , zal niet de eerste zijn die de motorolie de inlaat ingooit.
Meet eerst eens compressie , voordat je misschien veel werk op de hals haalt.

Speedrazor (0), 11 jaar geleden

Zou inderdaad ook even je laderdruk meten (of misschien dat je al een zelf een metertje hebt ingebouwd)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Corrado of stel zelf een nieuwe vraag.