717 bezoekers online

Volkswagen Golf IV: Motor schokt/hikt na vervangen middendemper Golf IV

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 20v

Ik heb laatst mijn middendemper van de uitlaat laten vervangen bij de VW dealer omdat de oude rot was. Na ik mijn auto had opgehaald viel me op dat de motor onregelmatig schokt/hikt bij stationair draaien. Vooral bij een warme motor. Je voelt het door de hele auto heen en als je de motor bekijkt dan zie je deze ook schokken/bewegen. Tijdens het rijden merk ik er niks van en ik heb er verder nooit last van gehad en toerental is normaal en schommelt niet. Ook maakt de middendemper meer lawaai en resoneert hij meer dan de oude wat toch wel raar is voor een nieuwe originele demper. Ik ben ermee terug gegaan en daar zijden ze dat het een vervuiling kan zijn ergens in het brandstof of ontsteking systeem. Dat is wel raar dat na vervangen van een middendemper zomaar ineens iets vervuild kan raken. De bougies+kabels brandstoffilter en LMM zijn pas geleden vervangen.

Kan het zijn dat het een productie fout is en dat de demper verstopt zit?


Alvast bedankt voor de reacties.

golf888

Geplaatst door golf888 , lid sinds 10 jaar geleden

11 Reacties

ricky PRO, 9 jaar geleden

Demper verstopt geloof ik niet, heb ik ook nog nooit meegemaakt, maar laat hem eerst even uitlezen, kan zijn dat er opeens een vacuumslang lek is geraakt of iets anders. Door alleen een demper te vervangen kan hij nooit deze klachten geven. Het kan wel zo zijn dat ze hebben gelast aan je wagen en dat de electronica nu in de war is. Ik heb dit wel eens vaker gehad terwijl ik wel een lasbeschermer gebruikte over de accu en zelfs een keer met de accupolen los dat hij daarna raar ging doen, dus eerst even laten uitlezen.

DarkEagle, 9 jaar geleden

Ik heb wel eens een verstopte einddemper mee gemaakt..

Wat Ricky zei dat er gelast aan je auto is terwijl alles nog aangesloten is.. kan ook alles door branden.

Ik zou even langs de dealer rijden en hem uitlaten lezen en je gasklep schoon laten maken.. kost iets van 75 euro maar het is een grote kans dat dit het is...

golf888, 9 jaar geleden

Bedankt voor de reacties!

Zoals ik het zie hebben ze niet gelast en zit alles verbonden met 2 verbindings stukken.
Wel zie ik dat de demper dunner en smaller is dan de oude wat ook wel raar is. Mischien zit er de verkeerde op?
Ik weet ook niet of ik zelf kan zien aan de demper, of er ergens een art. nr is laat staan het VW logo net als bij mijn einddemper.
Ze hadden ook nog gekeken of de demper ergens tegen aan hing dat is het ook niet.

Aan het gasklephuis had ik zelf ook aan zitten denken. Maar dan vind ik het wel raar dat met de oude "rotte" demper hij perfect liep
en na de vervanging deze klachten vertoont. Dan toch maar eens het gasklephuis reinigen en uit laten lezen met vagcom om dat uit te sluiten.

Ik houd jullie op de hoogte

Gr. Bart

DarkEagle, 9 jaar geleden

Even de auto op de brug en dan checken voor de art. nummer. Het kan een bosal zijn dan zoek ik het op voor je.... als de diameter dunner is dan de rest kan het zijn dat hij je uitlaat knijpt waardoor je auto ook beroerd gaat lopen. Zou toch even terug gaan ermee dan...

golf888, 9 jaar geleden

Ok bedankt.

Ik heb al wel het art nr. dat op de factuur staat: 1J0 253 209 N
Dit weekend ga ik het op de demper zelf bekijken.

De diameter van de pijp zelf lijkt het zelfde als de rest maar de demper is echt wat kleiner dan de oude.

golf888, 9 jaar geleden

Ik heb gekeken. Ik heb helaas geen brug tot beschikking. dus ik heb het maar beperkt kunnen zien.
Ik zag het vw/audi logo en de laatste vier cijfers 6833. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Gr. Bart

golf888, 9 jaar geleden

Ik ben inmiddels terug gegaan en volgens de vw dealer kan het absoluut niet aan de middendemper liggen.
Als de demper onder spanning zou staan, zou ik andere klachten hebben en het was de goeie demper. Ze adviseerde mij ook
om de gasklephuis te reinigen. Dit heb ik ook gedaan en ik zag dat er olie het gasklephuis zat en ik denk van de carterontluchting.
Ik heb alle slangen en de buis van de lucht inlaat schoon gemaakt. Na een stukje gereden te hebben leek het problem opgelost te zijn, geen schokken meer. maar helaas doet hij dat nu weer wel. Wel iets minder lijkt het maar toch.

Na lang zoeken heb ik een site gevonden van gerritspeek http://www.gerritspeek.nl/vag-com_injhoe... met daar precies het beschreven probleem wat ik ook heb. Het zou iets met de brandstof managment te maken kunnen hebben wat met de computer te calibreren is.

Dit ga ik ook proberen en laat weten hoe het is gegaan.

oldford PRO, 9 jaar geleden

Op zich een goed verhaal van Gerrit Speek, er is alleen 1 probleem: het verhaal is voor diesels.

golf888, 9 jaar geleden

Ik ben naar het bedrijf geweest, de sponsor onderaan de site van Gerrit Speek en heb mijn verhaal uitgelegd.
Het verhaal dat op de site staat geld inderdaad helaas alleen voor diesel motoren.
Toch hebben ze de auto uitgelezen om eventuele storingen te zien en het gasklephuis op de 0-stand gezet. Er zijn geen storingen gevonden, dit komt ook omdat auto's voor het jaar 2000 minder gegevens/storingen weergeven dan daarna zeiden ze.
Het lijkt wel of de motor bij stationair zichzelf constant aan het bijstellen is. En het was ook geen cilinder die overslaat. Het kan ook geen kwaad voor de motor om zo door te blijven rijden zijden ze. Het is alleen irritant telkens bij stoppen de auto voelen schudden. Het is ook bij warm weer erger dan dat het koud weer is.

Het zou veel uren kosten om deze vage kwaal te ontdekken als het überhaupt gevonden kan worden. Toch sluiten ze niet uit dat het aan de middendemper kan liggen. Maar bij de VW-dealer waar ik de demper heb laten vervangen, zeggen ze dat het absoluut niet hieraan kan liggen en dus zullen ze mij ook niet hiermee helpen.

Ik ben bang dat het een doodlopend spoor word met dit probleem.

ricky PRO, 9 jaar geleden

Film het even en zet het op Youtube dan kunnen wij het ook even horen.
Dus ik maak op uit je bericht dat er geen storing in stond/staat? (dat verhaal van voor 2000 zegt niks over de storing die erin staat, de computer zegt dan nog steeds welke storing erin staat en wat er met deze storing aan de hand zou zijn maar de mogelijkheden om de storing met de testkast op te lossen is wel verandert in de loop der tijd, dat ligt aan de slimheid van je autocomputer en de software van de testkast toendertijd).

golf888, 9 jaar geleden

Toch even een feedback

Het heeft even geduurd maar de motor schokt niet meer bij stationair.
Omdat hij wat lucht lekte bij de verbinding stukken van de uitlaat heb ik die losgehaald en opnieuw terug gezet met wat afdichtingsgum langs de randen. De middendemper hing ook niet goed in het midden. Heb de uitlaat delen iets naar buiten geschoven van de verbindingsstukken zodat de delen iets langer werden. Na de eerste start maakte de motor even een zwaar geluid maar na 20sec was het weer normaal.
De motor loopt nu netjes stationair zonder schokken. Ik weet niet hoe het komt, maar het was dus wel de uitlaat.

Het probleem is opgelost

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.