Volkswagen Lt 35: Motor slaat af

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.8 common rail

Geachte collega monteur's

Ik heb hier een volkswagen LT met een 2.8 Common Rail motor uit 2002.

Als je normaal rijd met de auto en geeft vol gas dan slaat de motor regelmatig af bij de 2000 toeren. als de motor dan afslaat moet je de auto van het contact af zetten en start de auto weer normaal. Het probleem doet zich alleen voor wanneer je vol gas geeft en de motor onder in toeren begint te trekken.

Ik heb de auto uitgelezen met een bosch KTS, en kreeg een fout code 4441 Drukbewaking rail foutief. hierna heb ik de druksensor op de rail vervangen, maar het probleem en de foutcode bleven hetzelfde. De klant heeft 2 van deze auto's en alle 2 het zelfde probleem, dus zal het wel vaker voorkomen.

wanneer iemand dit herkent graag een reactie want ik weet niet welke richting ik op moet zoeken.

Bvd. Michel

MvdB

Geplaatst door MvdB (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen LT? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, waarschijnlijk zit er ergens weerstand in het brandstof aanvoer systeem; filter zit dicht, opvoerpomp in tank te weinig capaciteit, hogedruk pomp versleten. Haal het branstoffilter er eens uit (binnenfilter). Als er roest inzit is waarschijnlijk de hogedruk pomp defekt.

Als de motor afslaat, krijg je hem dan direkt weer aan de gang ? Bij deze motoren was er een serie waarvan de verstuivers inwendig lek raakten, waardoor de auto afsloeg.

Op de verstuivers staat aan de bovenzijde (waar de speld van het retourslangetje zit) een 5 cijferige code, welke bepalend is of de verstuivers van de serie zijn die problemen kunnen geven. Als je de codes doorgeeft kan ik voor je nazien of deze in de serie vallen.

Overigens denk ik niet dat het probleem in de verstuivers zit, omdat er een storing in het storingsgeheugen staat over de common raildruk, dus dat de storing ergens in de branstofdruk zit.

Kun je in een meetwaardenblok zien wat de branstof raildruk is op moment van de storing ?

Groet Jan227

MvdB (0) PRO, 15 jaar geleden

Hoi jan
ik zal morgen de nummers doorgeven die op de injectoren staan.
wanneer de motor uitvalt zet je gewoon even het contact uit en start de motor meteen, er is verder ook niks te merken hij start goed, trekt goed en rookt niet volgens mij zit het ook niet in de injectoren. maat ik durf het niet uit te sluiten

Bedankt,
michel

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, waarschijnlijk begint het nummer op de verstuiver met 1,2 of 3; is 5 cijferig; als je op de bovenkant van de verstuiver kijkt en de stekker aansluiting naar boven wijst, staat het 5 cijferig nummer op ongeveer 9 uur. Er staan meerdere nummers op de verstuiver.

Inderdaad denk ik ook dat het probleem niet in de verstuivers zit, maar in het brandstof opvoer systeem, loopt de auto wel regelmatig stationair ? Weet niet of je met de bosch tester meetwaardenblokken kunt uitlezen, lees de commonrail druk eens uit.

Groet Jan227

vdhurk (0) PRO, 15 jaar geleden

ik heb vorige week ook dit probleem gehad.
de motor sloeg af bij vol gas in laag toerengebied
ik ben rond gaan rijden met de testkast eraan en toen bleek dat hij ruim 200 bar verschil had tussen nominale raildruk en de gemeten raildruk en toen sloeg de motor af
bij mij gaf hij ook foutcode 4441 aan op de bosch kast

ik heb de verstuivers laten testen en toen bleek dat de onder belasting te veel lek hadden naar de retour toe.
verstuivers vervangen en toen was het probleem opgelost.

koen6346 (0), 15 jaar geleden

Retour opbrengst zowel stationail als op toeren meten.
Verstuivers komen heel vaak voor...

Koen

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, probleem al opgelost ?

Groet Jan227

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen LT of stel zelf een nieuwe vraag.