Rijdend op de autoweg stopt de motor er plotseling mee. Zonder enige voorwaarschuwing, dus niet eerst stotteren o.i.d.
De wegenwacht was er snel en had ook snel een diagnose: de injectiepomp. Ik denk dat het klopt, maar wil het zelf nog even verder nakijken voordat hij naar de dealer gaat. Wie kent het probleem en heeft suggesties?
Als er een soort van ether in de inlaat gespoten wordt, begint hij te stotteren, maar slaat niet geheel aan. => motor krijgt dus geen brandstof.
Relay 109 is okay want er is spanning op de LMM.
Brandstofpomp lijkt te werken, geen bellen in de slangen.
Als een hogedruk leiding deels wordt losgedraaid, lekt er geen diesel. Dus er komt geen diesel uit de inspuitpomp.
Stopklep is tijdelijk permament open gezet door de stift te verwijderen, maar dat hielp niets.
Als de motor geprobeerd wordt te starten, lijkt de inspuitpump een beetje te tikken. Of dit normaal is, of op een probleem duidt, weet ik niet.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wordt doseur N146 aangestuurd door de ECU?Dit gaat doormiddel van een duty-cycle(blokspanning).
Lijkt inderdaad wel op een pomp probleem,maar je kan dit beter maar ff nakijken.Zelf heb ik er nog geen pomp probleem gehad die jij hebt,maar het kan natuurlijk altijd.
Als je spanning hebt op je luchtmassameter dan is inderdaad volgens het schema de voedingrelais 109 in orde.
Ben benieuwd wat de echte boosdoender is.Laat het dus ff weten als je wat wijzer bent geworden.
Ik zal N146 nog eens nameten (na de kerst). Ik heb een osciloscoop, dus dat moet snel te zien zijn. Waarschijnlijk is deze okay. De wegenwacht had een meter bij zich welke hij boven op de pomp hield. De meter pikte een magnetisch veld op en de conclusie was dat er wel sturing was. Slimme truuk overigens.
Ik was onder de indruk van hoe snel de wegenwachter een diagnose kon stellen welke waarschijnlijk de juiste is.
Kan ik iets openschroeven aan de pomp, zonder hem te hoeven verwijderen? Als hij toch stuk is, kan ik er een blik in werpen, en misschien iets meer begrijpen van het probleem.
20 jaar
Ik moet zeggen dat ik ook wel onder de indruk ben van de wegenwachter.Als het echt de pomp is heeft een zeer snelle diagnose gesteld.
Met die meter truc heb ik ook nog nooit van gehoord,maar kan zeker weleens helpen.
Alleen bij deze pomp is de truk niet waterdicht om het maar zo te zeggen.Bovinin de pomp bevindt zich een postiesensor van de doseur N146.Deze is uitgevoerd met twee inductieve opnemers die dus ook voor zo magnetisch veld zorgen.
Als de ECU een toerental signaal krijgt dan wordt pas doseur N146 aangestuurt.Weet dus niet hoe hij heeft gemeten,maar ik zal het zekere van het onzekere nemen en dus even nameten.
Je hebt een scoop...,das mooi.Hiermee kan je hem dus goed controleren.
Een tijdje geleden had ik ook een VW diesel die het niet meer deed.Bleek heel lullig dat water aftapkraan defect was.Hij lekte hierdoor brandstof weg uit het filter.Je zag wel dat de pomp nog brandstof aanzoog,maar niet genoeg dus.
Ik rook het echt niet zo gauw,ik wil hiermee alleen maar ff zeggen dat je dit misschien toch nog ff kan controleren.Een pomp is een duur geintje en ik vraag me af wat er dan precies kapot is.
Uit elkaar halen zal ik zelf niet aan beginnen,maar dat moet je zelf weten.
Succes...ben benieuwd naar de oorzaker!
Nee,die truc met die meter ken ik ook niet!!Maar al doende leert men.Je moet natuurlijk wel eerst zeker weten dat de pomp stuk is alvorens je hem vervangt.
Wat je nog wel even kunt controleren is of aan de stop klep ook metaal deeltjes zitten als je die er uit haalt,is dit het geval dan is de pomp zeker defect.
Ik heb dit zelf 2 maal mee gemaakt.
Ik wist dat die "Truc" bestond, alleen vraag ik me af hoe ze zo zeker kunnen zeggen dat dat veld van die pomp af komt. Onder een motorkap zit zoveel wat een magnetisch veld opwekt bij een draaiende motor. Pompen, dynamo, zelfs alle kabels die er lopen wekken een veld op als er wat stroom door loopt...
20 jaar
Ik heb wel vertrouwen in die truc. Ik heb inmiddels alles zover ik zelf kan nagekeken en denk dat inderdaad de inspuitpomp stuk is. Dat de truc werkt, komt omdat N146 gestuurd wordt met veel stroom, het zijn pulsen van meer dan 10 amp. Andere electrische zaken kunnen ook veel stroom trekken, maar omdat deze veel verder weg zitten van waar je de meter houdt, is het veld van andere zaken te gering.
Wat ik gezien heb:
Stopklep N109 wordt goed aangestuurd, je hoort hem openen en heeft geen metaaldeeltjes.
G81 brandstoftemperatuursensor 4200 ohm, komt overeen met 10 graden Celsius. Er staat 4V op pin 7. Lijkt in orde.
Doseur N146, 0.8 ohm, op pin 6 staat een puls breedte signaal tijdens starten. Lijkt in orde.
Regelschuif G149 5.6ohm (pin 1,2) en 5.5ohm (pin 2,3). Ik meet signalen op de pinnen: pin 2=2.4V, pin 1 sinusvormig signaal 10kHz 1V piek-piek, pin 3 sinusvormig signaal 1V piek-piek 10kHz. Ik weet niet wat ik daar moet verwachten, maar denk dat het klopt.
Magneetklep N108 14.5 ohm, pin 9 heeft een puls breedte signaal.
Relais 109 nog even opnieuw gesoldeerd (ik heb de beruchte zwarte), maar had al gemeten dat hij okay is.
De pomp zuigt wel diesel aan via het filter, maar uit de hogedruk leidingen komt geen diesel.
Ik ben bang dat hier inderdaad een mechanisch probleem in de pomp zit.
Heb bij de dealer geinformeerd: dik 1000 euro exclusief arbeidsloon voor een ruilonderdeel!! Wie weet of dit inderdaad een redelijke prijs is, ik vind het verschrikkelijk duur.
Kan ik nog iets anders nakijken voordat ik hem naar de garage breng?
20 jaar
Volgens mij moet dat met veel minder geld en iets meer moeite zelf ook te doen zijn...
Ga naar de sloop, neem een auto die loss is van achter of zo, en die pomp zal het waarschijnlijk nog prima doen.
20 jaar
De pomp is gerepareerd. Ik heb de auto naar een dieselservice bedrijf gebracht. Deze konden eerder met de auto aan de slag dan de VW dealer.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar