Volkswagen Passat: motor trekt niet altijd door

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi 130 pk

Hoi,

Sinds gisterenavond heb ik het probleem dat mijn wagen niet altijd doortrekt.
Het lijkt dat ik zonder turbo aan het rijden ben.Haal met veel moeite en plankgas slechts 110 km/h op de autosnelweg. Wanneer ik het contact afzet en de auto opnieuw start trekt hij meestal terug goed. Dit probleem is plotseling opgedoken.
Nu ben ik naar de vw dealer geweest en deze zegt dat de variabele turboschoepen waarschijnlijk vast zitten door roet.
Ik vind dit raar omdat ik aan de wagen de voorbije weken niets gevoeld heb. Andere turbo plaatsen zou ongeveer 1000 euros kosrten zonder werkuren!!
Wie weet er raad op dit probleem?

passiboy

Geplaatst door passiboy (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Santa (0), 17 jaar geleden

Hebben ze de ECU wel uitgelezen?
Het zou kunnen dat je LMM stuk is maar het lijkt mij eerder toe dat je turbo in de noodloop gaat.
Is meestal de magneetklep de boosdoener van en dit is per computer uit te lezen!

De variabele turboschoepen kunnen idd door roetvorming e.d. vast gaan zitten.
Dit kan worden voorkomen door de EGR-klep af te sluiten, echter dit werkt NIET bij de PD-motoren!
Bij deze motoren is de EGR-klep slechts voor een gedeelte af te sluiten ter voorkoming van foutmeldingen.

Een ruilturbo is volgens mij vele malen goedkoper dan een nieuwe......

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[url=http://imageshack.us][img]http://img207.imageshack.us/img207/3664/...[/img][/url]

voor de schoonmaak

[url=http://imageshack.us][img]http://img220.imageshack.us/img220/9615/...[/img][/url]

na de schoonmaak

van een turbo vervangen is hier nog lang geen sprake.. het variable gedeelte (schoepen) kan gewoon weer gangbaar en schoon worden gemaakt. daarvoor zal de turbo uitelkaar moeten, opzich goed te doen indien je weet waar je meebezig bent. daarna is het probleem opgelost.

paul,

passiboy (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor de reactie op mijn probleem.
Dit is wel een enorm verschil.
Zijn er speciale dingen waarop ik moet letten als ik de turbo begin open te schroeven? (lagers, as, dichtingen, ...)
Ga ik de turbo as niet in onbalans brengen door er zelf aan te sleutelen?
Welk reinigingsproduct gebuiken en hoe aanbrengen?

Graag meer uitleg

Santa (0), 17 jaar geleden

Je kunt het natuurlijk ook door Paul laten doen...........

passiboy (0), 17 jaar geleden

Ja, maar ik zit hier in belgie en jullie in Nederland veronderstel ik.
Mijn auto heeft nu net iets te weinig power om verre afstanden te doen.

groeten

Santa (0), 17 jaar geleden

Ja, da's idd wel een heeeeel eind sturen......
Er schijnt echter ook nog een soort middel te zijn waarmee een en ander gereinigd kan worden.
Dat middel heet Abcon of zoiets.
Ik ken het zelf niet en weet dus niet of het wel of niet werkt.
Anders blijft gewoon demonteren over.
Een andere mogelijkheid is om de turbo slechts open te maken en dan in zijn geheel in een ultrasoon reinigingsapparaat te leggen.

willem0 (0), 17 jaar geleden

IK zou toch even naar de LMM kijken. Mijn ervaring is inmiddels dat deze bij de filters dicht gaat zitten door troep, vliegjes enz. Deze filter is heel fijnmazig en toch wel gevoelig voor troep. Even schoonmaken en dan nog eens proberen. Heeft mij de laatste keer 125 euro gescheeld.

Succes
Wim

passiboy (0), 17 jaar geleden

Bij de vw dealer hebben ze het storingsgeheugen uitgelezen.
Daaruit bleek dat de llm en magneetklep ok waren.

passiboy (0), 17 jaar geleden

Ondertussen turbo gedemonteerd en open gedaan.
Schoepjes zijn slechts ligt bevuild en zitten zeker niet vast. Ondertussen volledig zuiver gemaakt en EGR afgesloten.
Ventiel dat juist voor de turbo zit hebben we ook al een gewisseld met een nieuw exemplaar, echter zonder resultaat
Dinsdag gaat de auto binnen bij een vw dealer.
Ik hou jullie op de hoogte

passiboy (0), 17 jaar geleden

Net terug van de dealer.
Boosdoener was de sensor die de inlaatlucht gaat meten.
Na deze vervangen te hebben gaat de auto terug als een speer vooruit en valt hij niet meer in zijn noodprogramma.
Conclusie van dit verhaal: niet te snel de turbo laten vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.