Hallo,
Al meer dan een half jaar heb ik problemen met de climatronic in mijn passat. Met name bij dit weer (<10 graden) wordt het in de auto bloed en bloedheet, zowel met de climatronic in ECON als AUTO stand.
Hoewel de garage steeds aangaf dat 2 klepmotoren defect waren, heb ik tot vorige week steeds geweigerd deze te repareren vanwege 1) de kosten (500) en 2) omdat ik niet het gevoel had dat hier de kern van het probleem zat. Na herhaaldelijk aandringen van de garage heb ik vorige week aangegeven dat de motoren maar vervangen moesten worden, omdat de garage het anders ook niet weet. Mijn vermoeden bleek (helaas) juist, want het probleem is inderdaad niet opgelost.
Omdat de garage er niet uit komt ben ik zelf maar eens gaan zoeken op internet en vond de volgende site http://users.pandora.be/xius/auto/climat...
In tegenstelling tot wat hier wordt aangegeven heb ik slechts 45 kanalen beschikbaar i.p.v. 60 (of 72 wat je ook wel op internet tegen komt). Waarschijnlijk heb ik een oudere versie van de clima-unit, de relevante informatie lijkt echter wel redelijk overeen te komen.
Met behulp van deze diagnose stand vind ik een aantal relevante zaken:
1. Kanaal 7: De temperatuur van de lucht die in het voetencompartiment wordt geblazen wordt gemeten tussen de -15 en 10 graden (wat beslist niet het geval is, de lucht is warm).
2. Kanaal 8: De temperatuur uit het midden van het dashbord wordt geblazen, wordt gemeten hoger dan 50 graden (wat ook niet het geval is, bijvoorbeeld bij koude motor).
3. Kanaal 23: Deze temperatuur klopt ook niet (is te hoog) en is ongeveer het gemiddelde van de waardes van kanaal 7 en 8 (ik neem aan dat deze wordt berekend o.b.v. de stand van de distributiekleppen en de 2 andere temperatuur metingen van kanaal 7 en 8).
4. Kanaal 1: De temperatuur in de auto (sensor op clima bedienspaneel) lijkt te kloppen en wordt dus goed gemeten.
In principe zouden de waarden van kanaal 7 en 8 niet te veel van elkaar af mogen wijken, immers er is maar 1 temperatuursklep die de mix tussen warme en koude lucht en daarmee de temperatuur van het mengsel bepaald.
Mijn conclusie is:
1) De ingangscircuits van beide temperatuursensoren (kanaal 7 en 8) op de climatronic unit zijn defect of
2) de temperatuursensoren zijn defect.
3) De waardes op kanaal 7 en 8 fluctueren wel, dus er is waarschijnlijk geen sprake van een kabelbreuk.
4) Of kanaal 7 en 8 geven niet de temperatuur van de ingeblazen lucht weer.
Zijn er mensen die een vergelijkbaar probleem bij de kop hebben gehad en mij kunnen voorzien van tips m.b.t.:
- Overige diagnose.
- Weerstand(scurves) van de temperatuurssensoren (ik neem aan dat het om NTC's gaat).
- De plaats van beide temperatuursensoren (hoe te vervangen).
- Elektrische schema's van de clima unit.
- Overige tips...
Alle hulp is welkom!
Met vriendelijke groet,
Edwin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hebben ze wel de 2 juiste stelmotoren vervangen?,er zitten er namelijk 4 stuks in,en ik vervang ze altijd allemaal,want je zal net zien,heb je hem weer in elkaar en krijg je storingen op de andere 2 stelmotoren.
Ricky,
Je had beter bij de dealer kunnen beginnen want dit is allemaal interactief door te meten als je de juiste apparatuur hebt.
Hebben ze na de reparatie wel basisafstelling uitgevoerd en na een proefrit weer storing uitgelezen ?
Hallo,
Vanmiddag tijdens de rit naar huis nog 45 minuten de tijd gehad om met de clima te spelen. Krijg nu weer een foutmelding bij klep V70, maar kan via kanalen 12 en 29 zien dat deze perfect functioneerd.
Ik kwam verder de volgende info tegen http://vwpassat.nl/viewtopic.php?t=16872... en zie daar het volgende staan:
-----
Nou, ik wil jullie het volgende meedelen.
Ik heb elke Passat die uit de showroom vertrekt eens de Climatcontrol nagekeken, en ze hadden tot nogtoe ALLEMAAL die 4FA code, maar er was niks mis met de airco/kachel enz.
-----
Ik ben er inmiddels van overtuigd dat deze motoren minder foutgevoelig zijn dan het storingssysteem aangeeft.
Het problem zit hem in mijn geval in de T-sensoren, de waarde vankanaal 23 wordt samengesteld uit de waarden van kanaal 7 en 8 naar rato van de kleppenstand, d.w.z.
indien alle lucht naar centrale ventilatieopeningen: kanaal 23 = kanaal 8,
indien alle lucht naar voet/ ontwaseming: kanaal 23 = kanaal 7
wordt de lucht verdeeld over beide deelsystemen dan worden kanaal 7 en 8 naar rato verdeeld.
Zodra de lucht dus anders wordt verdeeld kan de actuele uitblaastemperatuur heel hard varieren, aangezien kanaal 7 bij mij structureel een te lage waarde aangeeft (circa 5 graden) en kanaal 8 structureel een te hoge waarde (circa 60 graden). Theoretisch zijn dus waardes tussen de 5 en 60 graden uitblaastemperatuur mogelijk afhankelijk van de stand van de verdeelkleppen. Hiervan raakt de regelaar in de war en zit er dus vrijwel altijd naast met zijn setpoint. Gevolg:
* Als de lucht alleen via voetbeluchting/ ontwaseming wordt gestuurd (kanaal 23 = +/- 5 graden) is het setpoint altijd hoger dan de actuele waarde, waardoor de temperatuurklep op 'zo warm mogelijk' wordt geregeld en het bloedheet wordt in de auto.
* Als de lucht alleen via de middenroosters wordt gestuurd (kanaal 23 = +/- 60 graden) altijd lager dan de actuele waarde, waardoor de temperatuurklep op 'zo koud mogelijk' wordt geregeld en het dus ijskoud in de auto wordt.
Alle tussenstanden is een kwestie van geluk of pech, maar op kanaal 1 kan ik zien dat vrijwel nooit de ingestelde temperatuur in de auto wordt bereikt.
Ik krijg de indruk dat de oorzaak te snel wordt gezocht in de kleppen, omdat het storingssysteem dit aangeeft. Er preventief vier vervangen gaat mij echt te ver, zo'n ding kost wel even 90 per stuk. Het lijkt er dan ook sterk op dat men meer vertrouwd op de computer dan op gezond verstand. Met deze diagnose stand is immers binnen 5 minuten te zien dat er een foutieve temperatuurmeting wordt gedaan.
Kan iemand me vertellen waar deze temperatuursensoren (uitblaastemperatuur voetbeluchting en centrale beluchtingsroosters) zijn te vinden en wat zo'n ding ongeveer moet kosten (ik schat 10-20 euro)?
Edwin
17 jaar
Kan iemand met vertellen waar de temperatuursensoren zijn te vinden en wat zo'n ding ongeveer moet kosten (ik schat 10-20 euro)?
quote
sensor bevind zich in de climatronic... 20,- ? maak je borst maar nat, een aanslag op je spaarvarken.
paul,
Paul,
Volgens mij steken deze sensoren in de luchtkanalen...
Ik bedoel eigenlijk, waar zitten ze dan precies en hoe kan ik er bij (waarschijnlijk ergens achter het dashboard).
De kostprijs van een NTC is +/- 1 euro, rekening houdens met de vreselijke marges op nazorg onderdelen kom ik op de 10-20 euro.
M.b.t. de clima-unit: Ik zit zelf in productontwikkeling, in de apparaten die wij maken zitten min of meer vergelijkbare componenten als in de clima unit (ik heb deze ooit eens los gemaakt om de T-sensor af te stoffen). Ik schat de kostprijs (voor VDO) van een climatronic tussen de 10-25 euro, afhankelijk van hoeveel ze er maken. Je zult er bij de dealer dus wel 250-500 euro voor kwijt zijn...diefstal.
Gr,
Edwin
17 jaar
[quote=e.w.drost]Paul,
Volgens mij steken deze sensoren in de luchtkanalen...
Ik bedoel eigenlijk, waar zitten ze dan precies en hoe kan ik er bij (waarschijnlijk ergens achter het dashboard).
De kostprijs van een NTC is +/- 1 euro, rekening houdens met de vreselijke marges op nazorg onderdelen kom ik op de 10-20 euro.
M.b.t. de clima-unit: Ik zit zelf in productontwikkeling, in de apparaten die wij maken zitten min of meer vergelijkbare componenten als in de clima unit (ik heb deze ooit eens los gemaakt om de T-sensor af te stoffen). Ik schat de kostprijs (voor VDO) van een climatronic tussen de 10-25 euro, afhankelijk van hoeveel ze er maken. Je zult er bij de dealer dus wel 250-500 euro voor kwijt zijn...diefstal.
Gr,
Edwin[/quote]
indien je er zo over denkt.... dan ook maar niet meer eten en drinken ? omdat het bedrijf waar jij werkt winst maakt wordt jij mede voorzien van salaris.....
paul,
Voor 99% zeker dat als ze alle stelmotoren vervangen hadden (en ingeleerd en het liefts met de originele vas-kast,interactief), was je nu van je probleem af,storingen in de temp. sensoren heb ik zelf nog nooit meegemaakt.
Weet zeker dat die terugkomende storing van v70 het probleem is,vervang de overige motortjes maar,en je bent wat mij betreft van het probleem vanaf.
Ricky,
Garage heeft tegen mijn advies in de regelklep vervangen 500! --> Probleem niet opgelost (de storingcode 4FA is altijd gebleven).
Na een paar dagen ben ik naar de garage gegaan en heb bovenstaand verhaal uitgelegd. De T-sensor van een paar tientjes is vervangen en het probleem was verholpen.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar