Goeiendag heren. Kan er mij iemand helpen om de distributieriem van een ATJ (115pk) motor te vervangen. Hep veel riemen vervangen van een pompverdeler. Ik hep ook de volledig afstelgereedschap. De volledige voorfront zit al los. Dat met die 4mm opening begrijp ik ook niet zo goed. Ik zou heel dankbaar zijn als jullie mij uit dit helpen. Dank u.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[url=http://imageshack.us][img]http://img339.imageshack.us/img339/5230/...[/img][/url]
Krukas in BDP 1e cilinder zetten.
Aanwijzing:
→ Hierbij de krukas draaien totdat de markering op het krukastandwiel boven staat en de pijl op het achterste gedeelte tandriemkap tegenover de nokken van de sensorring van de naaf -pijlen- staat.
‒ Naaf met blokkeerpen 3359 blokkeren. Hiertoe blokkeerpen door het vrije langgat in de boring van de cilinderkop schuiven.
‒ Krukastandwiel met krukasstop T10050 blokkeren. Hiertoe de krukasstop vanaf de voorzijde van het tandwiel getande riem in de vertanding schuiven.
Aanwijzing:
Markering op het krukastandwiel en de krukasstop moeten tegenover elkaar liggen. Hierbij moet de tap van de krukasstop in de boring van de keerringflens vallen.
‒ Looprichting van getande riem markeren.
[url=http://imageshack.us][img]http://img175.imageshack.us/img175/1336/...[/img][/url]
Aanwijzing:
Afstelwerkzaamheden aan de getande riem mogen uitsluitend bij koude motor worden uitgevoerd.
‒ → Bevestigingsbouten -1- van het nokkenastandwiel losdraaien tot het nokkenastandwiel in de langgaten kan worden gedraaid.
‒ Nokkenastandwiel in zijn langgaten rechtsom -pijlrichting- tot de aanslag draaien.
[url=http://imageshack.us][img]http://img441.imageshack.us/img441/5158/...[/img][/url]
→ Krukas iets tegen de motordraairichting in draaien tot de pen van de krukasstop vlak vóór de boring van de keerringflens staat -pijl-.
‒ Nu de krukas in motordraairichting draaien tot de pen van de krukasstop vanuit de draaibeweging in de keerringflens grijpt.
[url=http://imageshack.us][img]http://img441.imageshack.us/img441/6902/...[/img][/url]
‒ → Een inbussleutel tot de aanslag in het gat voor de inbussleutel steken en hiermee de spanrol linksom -pijlrichting- drukken tot het spansysteem van de getande riem met vergrendelingsplaat T10008 kan worden vastgezet.
Aanwijzing:
Als de inbussleutel niet diep genoeg wordt gestoken, bestaat het gevaar dat het inbusgat wordt beschadigd.
‒ Bevestigingsmoer van de spanrol losdraaien.
[url=http://imageshack.us][img]http://img175.imageshack.us/img175/6710/...[/img][/url]
‒ → Nu het excentriek met spansleutel 3387 voorzichtig rechtsom draaien tot de nok van het excentriek direct vóór aanslag -B- ligt.
‒ Getande riem aanbrengen op nokkenastandwiel, spanrol, krukastandwiel en als laatste op het waterpomptandwiel.
‒ Spansysteem voor getande riem inbouwen
‒ → Excentriek met spansleutel 3387 zo ver linksom draaien (nok van het excentriek beweegt in de richting van aanslag -A-) tot vergrendelingsplaat T10008 spanningsvrij eruit kan worden getrokken en maat -a- kleiner is dan 4 mm.
‒ Vervolgens de druk van het spansysteem rechtsom (nok van excentriek beweegt hierbij richting aanslag -B-) zo afstellen dat maat -a- wordt bereikt
Voorgeschreven waarde maat -a-: 4 ± 1 mm.
Aanwijzingen:
◆ Maat -a- wordt minder wanneer de bevestigingsmoer van de spanrol wordt aangetrokken. Daarom royaal met boor ø 4 mm afstellen.
◆ Als de motor op bedrijfstemperatuur is, kan maat -a- tot 1 mm teruglopen.
‒ Spanrol in deze stand vasthouden en de bevestigingsmoer van de spanrol als volgt vastdraaien:
20 Nm en 45° (1/8 omwenteling) verder draaien.
‒ → Bevestigingsbouten -1- van het nokkenastandwiel met 25 Nm aantrekken.
‒ Blokkeerpen 3359 en krukasstop T10050 verwijderen.
‒ Krukas twee omwentelingen in draairichting van de motor verder draaien en weer in BDP cilinder 1 zetten.
paul,
Hallo Paul hartelijk bedankt dat je me zo vlug hebt geholpen. Vandaag opgezet en draait mooi. Maar ik heb nog een aantal vragen. Toen ik de nokkenas en krukas wou blokeren zag ik bij de krukasriemwiel dat de blokeerpen in de helft van gat zat. Dit zou dan toch betekenen dat de motor niet op punt stond?
Bij het afstellen van de spansysteem heb ik spansleutel linksom gedraaid tot ik 4mm had. Maar bij twee keer rondraaien heb ik vastgesteld dat dit geen 4mm was. Soms iets minder en soms iets meer. Kan je dit misschien verklaren?
Bij hoge toeren van de motor hoor ik precies een licht gezoem van een spanrol. Is dit van de distributieriem of van de alternatorriem. Maar ze zijn allebei nieuw. Omdat ze allebei automatisch spannen twijfel ik toch van dezen. Of is er iets met die 4mm. Meer of minder?
Dank U Paul voor je hulp.
17 jaar
[url=http://imageshack.us][img]http://img49.imageshack.us/img49/1441/n1...[/img][/url]
indien je dit plaatje goed bekijkt zie rechtsboven 2 pijlen... op dat punt staat de motor op tijd en zal blokkeerpen (3359) die door het tandwiel gaat altijd passen. het afstellen van dit type spanrol valt voor de eerste keer echter niet mee. zoals ik lees staat de riem dan ook veelste strak (denk aan de waterpomp) deze krijgt het voor de kiezen op dit moment.
paul,
Dag Paul, de spanning van de spanrol kan ik dan toch kontroleren door de distributiekap los te maken en alles terug op punt zetten en blokeren. En daarna zien of de afstand "a" nog altijd 4mm is. Zo is deze toch in te stellen niet?
Alvast bedankt Paul.
17 jaar
Goeiendag, zeg Paul kan je me misschien voor de vorige topic ook een antwoord op geven? Alvast bedankt.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar