Eerst enkele gegevens. Volkswagen Passat station, bj 1998 model 1999, motortype AHU, tdi diesel 90 pk, km-stand 235000.
Het volgende gebeurt. De motor start (koud/warm) normaal en loopt stationair prima, zonder haperen. Bij koude motor is de trekkracht aanvankelijk goed. Wordt de motor wat warmer en trek je op de snelweg normaal door, dan zakt het vermogen ineens in elkaar. Het voelt aan alsof er een begrenzer op komt. Vanaf dat moment is het met de trekkracht een ramp (in alle versnellingen). De vermindering van vermogen neemt toe naarmate het toerental oploopt en daarnaast naarmate de snelheid toeneemt. Vanaf 100 km/u wordt het toenemend moeilijk om sneller te rijden. Harder dan 120 km/u komt de auto niet. Als ik bij die snelheid ontkoppel en het gaspedaal indruk, krijg ik eht toeren tal met grootste gemak tegen het maximum aan. In de V.A.-garage dacht men aan twee mogelijkheden: verstopt uitlaatsysteem (katalysator) of luchtmassameter (lmm). De eerste mogelijkheid had weinig kans, omdat het probleem zich plotseling voordoet. Uitlezen van de motor toonde aan (zei men) dat de lmm defect was. Deze is vernieuwd, maar het probleem blijft. Geconstateerd is wel, dat bij de officiële beurten de diverse filters niet zijn vervangen (!), dus de laatste 50.000 km. Kan het daaraan liggen en was de lmm wellicht niet defect? Wie het weet mag het zeggen. Een suggestie is zeer welkom, want echt, het rijdt niet lekker.
gr. Witte Schouten
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Auto gaat waarschijlijk in noodloop als gevolg van te hoge/lage turbodruk.Deze laten controleren bij de dealer.Ik zou zeker het brandstoffilter (laten) vern. en het luchtfilter contr./vern.
Katalysator kan wel een oorzaak zijn omdat het binnenwerk wat los kan raken soms wel en soms niet de boel afsluit.
Bedankt Erik voor je snelle reactie. Goede suggesties. Toch heb ik nog wat tegenvragen. Is het vallen in de noodloop afhankelijk van de temperatuur van de motor? Waarom pas na enkele kilometers? Wat kan de oorzaak zijn van die evt. te hoge/lage turbodruk? mbt. de katalysator: betekent dit een (kostbare) vervanging van de kat? Ik was sowieso wel van plan die filters te vervangen. Daarin kan ook een grote oorzaak schuilen, heb ik zo begrepen op deze site. Bedankt alvast.
19 jaar
Ik ben er niet 100% zeker van,maar volgens mij heb je bij een koude motor niet direct het volle vermogen om motorschade te voorkomen.Waarschijnlijk trek je bij warmere motor of op de snelweg wat langer en/of verder door.Als namelijk even kort een te hoge druk word gemeten gaat hij niet in noodloop.Oorzaken kunnen zijn;hakende regelstang op de turbo,vacuumslangen van turbo naar magneetklep lek/afgekneld,magneetklep zelf defect of de aansturing niet in orde(kijk ook onder het rubber hoesje van de stekker),lekke laadluchtslangen(sissend geluid met optrekken?)
Katalyator kun je demonteren en als het binnenwerk los is kun je dit er uitslaan,wat wel een iets holler geluid veroorzaakt en niet de schoonheidsprijs verdient.(in principe geen gevolgen voor apk)De dealer kan met zijn apparatuur de storing wel vinden maar je kunt dus een hoop zaken eerst zelf controleren.
Daar zal ik zeker ook naar kijken.
Verder had ik nog een idee. Laatst heb ik het oliepeil aangevuld, bij warme motor op horizontaal vlak. Volgens mij zoals het hoort: tot bovenaan het vulgebied op de peilstok. Nu las ik in het instructieboekje, dat er zeer zeker niet teveel olie in mag. Dit zou nl. betekenen, dat er olie wordt aangezogen en in de katalysator terechtkomt. Nu heb ik geen zwarte/blauwe walm achter mijn auto hangen, maar wat zouden de gevolgen zijn als ik er inderdaad wat teveel olie heb bijgevuld?
19 jaar
Olie peilen bij warme motor en na +/- 10 minuten stilstaan.Olie moet op het geribbelde gedeelte staan en ik hou zelf meestal aan tot maximaal op het knikje in de peilstok.Teveel kan inderdaad de werking van de katalysator beinvloeden maar dit is meer merkbaar bij benzinemotoren.Ik denk dat het weinig gevolgen voor jouw kat.
Erik, de problemen zijn opgelost, hoop ik. Bij de garage deden ze aanvankelijk wat moeilijk en bleven ze zeuren over een gekantelde binnenwerk van de kat, die vervolgens de uitstroom belemmert met als gevolg vermogensverlies. Uiteindelijk hebben ze zaak nog eens uitgelezen, waarbij heel snel de foutcodes van de lmm even werden gewirst. Die stonden er dus nog in. Vervolgens moest ik maar een eind rijden om de motor warm te rijden. Het probleem onstond prompt weer. Overigens wel even getest onderweg of ik de zaak nog gereset kon krijgen door de motor stil te zetten, (te wachten) en opnieuw te starten. Hij reed daarna de eerste kilometers weer normaal om dan weer in de noodloop te gaan. Weer uitgelezen bleek de turbovacuumklep (?) defect. Hebben ze tijdelijk een ander type 2de-hands erin gezet, de foutcodes gewist (!) en daarna reed ie weer als een tierelier, beter dan voorheen. Ik heb nu al weer een 100 km gereden zonder problemen, dus ik denk dat het verholpen is. Volgende week even een originele terugplaatsen (toch altijd beter denk ik) en dan is het leed weer geleden. Heb intussen wel het luchtfilter vervangen. Daar knappen de prestaties ook van op. Tjonge wat was die smerig: even er tegen aan tikken en je had een complete zandbak. Vreemd dat bij de officiële beurten zo'n filter niet wordt vervangen. Ik had al niet zo'n hoge pet op van dealers. Ik ga de beurten in het vervolg zelf doen.
Erik bedankt voor je adviezen, het heeft geholpen!
Witte Schouten
19 jaar
Geen dank,ik werk overigens ook bij de dealer.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar