auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen GOLF: Motorstoring (lambda sensor / katalysator)

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 85

Beste,

Wij zijn al enige tijd trotse bezitter van een volkswagen golf 4 met een 2.0 liter motor. Echter na een jaar probleemloos te hebben rond gereden beginnen nu de problemen zich op te stapelen.

Ongeveer 2 weken terug crashte het dashboard waardoor de startonderbreker er om de havenklap bleef inschieten. Nieuw dashboard aangeschaft (2dehands) laten inleren door de volkswagen dealer en toen bleek het good to go te zijn voor enige tijd.

Van de week merkte we al eerder op dat hij om de een of andere reden lekt onder het motorblok (100% koelvloeistof). Alle leidingen gecontroleerd maar kunnen niet een directe lekkage vinden. Na een paar dagen was het lekken voorbij. Echter toen begon het volgende probleem. Na een stukje rijden kregen we de melding Stop, en het motor storingslampje ging branden.

De auto uitgelezen met VCDS en hierin kregen we een aantal foutcodes.

Foutcodes:
16809 : Hoofdkatalysator, cilinderrij 1, geen drempelwaarde bereikt
16518 : Zuurstof (Lambda) Sensor bank-1 sensor-1, geen activiteit
17536: Regeling Brandstofmengsel Bank 1, systeem te arm
16555 : Brandstof-trim (multipl.) lange termijn, Bank 1, systeem te arm

Na reset van de foutcodes is het een paar dagen goed gegaan. Hierna kwam de storing terug met de zelfde foutcodes.
Mijn gevoel zegt dat de lambda sensor is gaan hemelen en dat hierdoor elke keer het motorstoringslampje gaat branden.

Iemand die mij kan adviseren wat precies de fout is en of het de lambda sensor is die is gaan hemelen?

Alvast bedankt!

Geplaatst door

Juggermood (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Of het mengsel is superarm, maar dan zou de motor moeten stotteren en inhouden.
Of de uitlaat is lek, waardoor er zuurstof in de uitlaat komt en de signalen van de lambda sondes verstoord.
Lambda sonde 1 heeft geen activiteit en de computer denkt dat het mengsel te arm is. Het brandstofverbruik zal wel behoorlijk toegenomen zijn.
Lambda sonde 2 (achter de kat) meet nog steeds zuurstof en daarom krijg je de foutcode op de katalysator.
Als het mengsel naar rijk geregeld wordt is er geen zuurstof meer over en zou lambda sonde 2 niet de fout op de kat genereren.

Wat zijn de waardes van beide lambda sondes bij stationair en verhoogd toerental?
Of een 4-gas meting laten doen. Daar zie je vlot op of de uitlaat lek is.

oldford 0
badge

8 jaar

Oldford,

Uitlaat is naar mijn weten nog intact. Heb de schoenen al tegen de uitlaat aan gedrukt en de motor valt keurig netjes na een paar seconde uit.
Wat mij wel opvalt nu ik net onder de auto lag, is dat ik denk dat hij zo rijk loopt dat er wat benzine in de uitlaat zit. Gaf net even goed gas en er kwam een benzine ruikende condens uit de uitlaat. Heeft dit te maken met de lambda sensor die verkeerde waardes afgeeft.
Of het brandstof verbruik is toegenomen durf ik niet te zeggen.

Ik heb gister in stationair even een klein testje uitgevoerd dit waren de waardes :
[url=http://postimg.org/image/68awr8edx/][img]http://s2.postimg.org/68awr8edx/index.jp...[/img][/url]


is hier iets raars op te zien ? Graag je advies

Juggermood 0

8 jaar

Dat ie te rijk staat is wel te verklaren. De lambda regeling staat op +25%.
Of te wel we nemen de basis inspuit hoeveelheid en daar doen we dan nog 1/4 bij.

Het enige waar ik een vraagteken bij zet is de luchtmassa. Ik vindt die wat hoog voor een 4-cylinder 2-liter.
Maar ik kan me daarin vergissen.

oldford 0
badge

8 jaar

Oke, Kijk hier hebben we wat aan.

Is de rijkheid van de auto in te leren? Ik heb inprincipe de juiste software VCDS lite en de betaalde? Of is de rijkheid puur bepaald door een kapote lambda sensor en zou na vervangen van de sensor dit probleem opgelost moeten zijn. (de auto hersteld zich dan vanzelf)

Ik heb al zitten googlen maar kan niet de waarde vinden de LMM wat de normale / juiste waarde is.

Juggermood 0

8 jaar

Nee, dit is niet iets om in te leren, maar om te repareren.
En 1 defecte lambdasonde is het niet, dan heb je het over 2 defecte lambdasondes met exact dezelfde fout.

Zelfs als de LMM nu verkeerd aangeeft dan is dat niet dit probleem. Als de waarde werkelijk te hoog is zet dat de motor rijker, niet armer.
En beide lambdasondes meten (veel) zuurstof, of te wel een te arm mengsel.

Misschien toch maar eens een 4-gas test laten doen?
Alle waardes noteren en hier plaatsen, dus CO, CO2, HC, O2 en lambda getal.

oldford 0
badge

8 jaar

Oke dat is helder!

Gezien jouw reactie heb ik slechts nog een vraag. Zou er dan ook een mogelijkheid kunnen zijn dat hij ergens valse lucht trekt? (bv kapotte slang)

Juggermood 0

8 jaar

Als je valse lucht trekt, gaat de LMM te weinig aangeven. En dat zie ik hier nog niet.
Maar ik zie ook maar een paar gegevens bij stationair en niet het hele plaatsje.

Er valt me nog iets op. Je hebt kennelijk niet de goede label-files want je hebt een "redir fail".
Daarom geeft blok 1 een temperatuur, maar welke is dat? Lucht temperatuur of koelvloeistof temperatuur?
Was de motor warm toen je dat testje deed?

Wat is het nummer van de computer? Misschien heb ik wel een label-file voor je.
Welke versie van VCDS-Lite gebruik je?

oldford 0
badge

8 jaar

Oldford ,

Ik heb VCDS lite 1.2

Blok 1 geeft een temperatuur van de koelvloeistof. De auto had 2 uur daarvoor nog gereden. Ik schat in dat dit de koelvloeistof temperatuur is.
Waar kan ik het nummer van de computer vinden. Bedoel je in VCDS of in de auto zelf?

Kan jij aangeven op welke groepen ik stationair een test moet uitvoeren?

Hoor graag van je.

Juggermood 0

8 jaar

Dit komt uit het VCDS manual: http://www.ross-tech.com/vcds/tour/open_...
Het computer nummer staat links boven (VAG number).

Met dat nummer kan ik misschien een goede label-file vinden.
Als ik die heb, dan weet ik wat er in welke groep staat.

N.B.: Voorlopig zou ik wel testen met bedrijfswarme motor, anders kunnen er kleine verschillen in de data zijn.
Ik vond bij jou de inspuitduur al wat lang, maar ja 1/4 erbij, dan wordt die hoog.
Maar misschien zat daar ook nog een beetje warmdraaiverrijking bij.

oldford 0
badge

8 jaar

VAG number: 06A 906 018 ED


Net meerdere groepen getest met een warme motor.
Zie link voor de resultaten: https://www.dropbox.com/sh/ydxtymyaaeqha...

Alvast bedankt!

Juggermood 0

8 jaar

Kijk, nu kloppen de injectietijd en luchtmassa beter. Die afwijking die ik zag kwam dus inderdaad door een koude motor.

oldford 0
badge

8 jaar

Maar is er verder iets geks te zien op de Lambda sensor na?

Juggermood 0

8 jaar

Ik heb het idee dat hij op de 2e lambda sensor 1.6% aangeeft. (foto 3 groep 6).

Deze indicatie snap ik niet helemaal. Groep 1 geeft aan 25% aan terwijl hij in groep 6 1.6% aangeeft.

Verder ben ik eigenlijk onder de veronderstelling dat ik wellicht maar 1 lambda sensor erop heb zitten. Ik heb onder de auto gelegen, achter het motorblok gekeken maar kan maar 1 overduidelijk lambda sensor vinden. Verder zit er nergens een gat waar een lambda sensor in hoort te zitten en zijn alle aansluitingen in gebruik... Misschien dat ik hem mis, of kan het zijn dat hij uitgerust is met maar 1 lambda sensor?

Juggermood 0

8 jaar

Met slechts 1 lambdasonde krijg je nooit de volgende foutcode: 16809 : Hoofdkatalysator, cilinderrij 1, geen drempelwaarde bereikt
Je hebt er dus echt 2. De 2e zit halverwege de katalysator of erna.

Er zijn verschillende lambda factoren. Er is een lambda regeling die voor het schommelen zorgt en dat is die 1.6%.
Dan is er een zelflerende aanpassing die bedoeld is om kleine fouten door veroudering van de LMM of lambdasonde weg te regelen.
Dat is die 25% die je ziet. Met een label-file krijg je ook betere omschrijvingen van wat je ziet.
Maar ik moet wel even zoeken of ik die heb.

oldford 0
badge

8 jaar

De benodigde label files moeten er gewoon bij zitten als je VCDS-Lite 1.2 hebt. Dit zijn de files (in directory Labels):
06-01.LBL
06A-906-018-AQY.LBL (2.0l E @ 115 HP - APK/AQY)
Heb je ze niet, dan laatste versie nog een keer bij Rosstech downloaden.

In file 06-01.LBL wordt jouw computer nummer verbonden met de specifieke label file.
Beide files kun je gewoon met kladblok openen.
Naast betere omschrijvingen voor de meetblokken, krijg je ook de waardes voor bits en krijg je een aanbevolen waarde te zien.

oldford 0
badge

8 jaar

Inmiddels ben ik er achter dat ik er inderdaad 2 heb. Had met het verkeerde oog gekeken!

Als het goed is heb ik de laatste versie. Echter gebruik ik een goedkope Chinese stekker. Mogelijk dat hier de oorzaak in zit.
Kan ik de gegevens er handmatig in zetten?

En als ik dat lukt. Is dan te bepalen of het inderdaad aan 1 van de 2 lambda sensoren licht?

Groet,

Alvast bedankt voor je hulp!

Juggermood 0

8 jaar

Niewste VCDS of VCDS Lite bij Rosstech downloaden. Liefst op een andere PC installeren en dan de files copieren.

oldford 0
badge

8 jaar

Is gelukt... echter krijg exact de zelfde resultaten eruit. Ik heb nu toch maar het risico genomen en een nieuwe lambda sensor aangeschaft.
Zal hem een deze dagen erin monteren en kijken of er verschil in de gegevens zit.

Groetjes en alvast een fijne jaarwisseling!

Juggermood 0

8 jaar

Ik kon het toch niet laten de (voorste) lambda sensor direct te verwisselen.

En het resultaat : stationair met een warme motor trok hij voorheen 25%.
Na vervangen van de lambda sensor -2.0 tot 2.0% en bij het indrukken van het gaspedaal (+- 4000 toeren) schieten de waardes omhoog. Blijft wel keurig onder de 6% steken.

Toen de oude sensor eruit kwam stond ik verbaast hoe vies hij was. Ik zal later een fototje sturen met de test resultaten en de lambda sensor. Voor nu is dit probleem opgelost! uiteraard tot het lampje weer gaat branden!

Juggermood 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.