Het gele motormanagement symbool brandt regelmatig na de start, en blijft dan de hele rit branden.
Soms enkele ritten niet, maar dan weer lange tijd wel. Ik heb ervaren dat de buitentemperatuur geen invloed heeft op deze (on)regelmatigheid. De auto is niet uitgerust met een roetfilter en heeft nu 250.000 km op de teller.
Na diverse bezoeken aan mijn Bosch Car Service, zijn al veel werkzaamheden en constateringen verricht.
Bij uitlezing op de computer komen steeds weer 2 relevante storingen op, namelijk; "Air intake temperature sensor" en een fout op cylinder 3, betreffende gloeistiften. De Map sensor is inmiddels vervangen, evenals de 4 gloeistiften. De gloeibougie storing op cyl. 3 blijft maar opkomen, ook na het omruilen van gloeistift 3 met een andere cylinder.
De inlaat temperatuur geeft op de computer sterk uiteenlopende waarden. Soms -4 graden, soms +15, maar blijft ook opvallend vaak staan op +134 graden celcius! Deze waarde werd trouwens ook gemeten vóór het vervangen van de sensor. Inmiddels zijn ook de stekker naar de sensor en de bedrading vlak voor de sensor vervangen.
Na 4 garagebezoeken en een rekening van ruim 500 euro, is het probleem nog steeds aanwezig.
Het advies van de garagehouder is om verder door te zoeken in de kabelboom tot aan de boordcomputer. Dit gaat mogelijk een garagedag duren. Als in het minst gunstige geval de boordcomputer moet worden vervangen, kost alleen dat volgens de garagehouder al gauw 1000 euro.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je ook de storingscode?
air intake temperature sensor, = kan ook de luchtmassameter zijn is die ook vervangen?
Storing gloeibougie_, is de gloei relais vervangen?
Er bestaat een herstelset bij de vw dealer. (Bedrading vanaf de stuurdoos tot de sensor). Monteer deze set en reinig alle massapunten en je probleem met de temp. sensor is waarschijnlijk opgelost.
Storing gloeibougie is waarschijnlijk probleem bedrading ter hoogte van de startmotor.
9 jaar
Grote kans dat de het aan de bedrading ligt en dan met name het deel in de kabelboom wat langs de versnellingsbak loopt. Zit in een geribbelde hoes en de kans is groot dat de bedrading daarin tegen elkaar ligt, zeker de in elkaar getwiste draden.
En anders hoeft het echt geen dag te kosten hoor...want ze weten welke storing er steeds terug komt dus kunnen ze makkelijk even snel de bedrading omleggen van die sensor en gloeistift, dus even snel zelf een paar draden trekken van motorregelapparaat naar die 2 en dan aansluiten en de bestaande draden afkoppelen en dan de tijdelijke draden gewoon even wegleggen zeg maar in de motorruimte en dat je dan weer gaat rijden en als de storing niet meer terug komt dan weet je hoe laat het is, dan kwestie van de draden netjes leggen. Denk max paar uur werk.
Airintaketemp sensor zwarte sensor inlaat aanzuigbuis bedradinglas gaat weleens kapot onder hoofdrempomp door remvloeistofmorsen lost deze verbinding op.
kabelboom gloeibougie,s vervangen inwendige breuk setje kost 35.- wij hebben deze standaard op de plank liggen.
veel suc6
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Jetta of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar