Hallo,
Sinds sept.2014 een VW Jetta gekocht. 2.0 TDI CR. 16v 140pk. met DSG 6 traps.
Na 6x tanken het verbruik uitgerekend en ben geschrokken nl. 1 : 15.3
Hiervoor had ik een Passat 1.9 TDI 5 versnellingen. getuned 130 PK en EGR klep afgedopt.
Verbruik was 1 : 18.3 vond ik heel netjes.
Is het normaal dat de 2.0 TDI een hoger verbruik heeft?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat zeggen de technische gegevens van beide types ?
Komt de motor wel goed op temperatuur , een defecte thermostaat wordt hij ook niet zuiniger van bv.
Ja idd ik zou ook eerst even de fabrieksspecificatie's bekijken/vergelijken.
Hoe heb je gemeten? Voltanken, rijden, weer voltanken en dan alles uitrekenen?
Motor komt bijna tegen de 90 graden aan, volgens mij geen probleem.
Ik tank de auto altijd vol km stand noteren, en dat heb ik 6x achtereen gedaan.
De technische gegevens op internet.
Volgens www.autozine.nl 1:18,9 gemiddeld.
www.autozine.nl/overzicht/modellen_techniek.php?uk=66031
9 jaar
Bijna tegen de 90 graden aan? Hij hoort gewoon op de 90 graden te staan.
Waar rij je meestal? Stad of snelweg?
Dat wat je ziet staan, die 1:18,9 is bij de perfecte omstandigheden getest met diverse aanpassingen aan de auto (zoals bv overtollig gewicht verwijderd en spiegels eraf en naden afgeplakt enz enz). Zoek maar eens op internet op dit onderwerp en volgens mij is dit onderwerp ook al eens bij het programma Radar aan de orde geweest.
Met een Golf 2.0TDI 140pk handgeschakeld haal ik gewoon 1:19 en in de zomer zelfs nog iets beter. Ik rij ook veel korte ritten.
Dan moet je natuurlijk niet altijd als eerste weg zijn bij de verkeerslichten.
1:15 heb ik ook eens gehaald: 150-160 op de autobahn.
Dus 1:15 met een zelfde rijstijl als met een Passat die dan 1:18 haalt, lijkt me niet in orde.
9 jaar
Dutch , je bent appels en peren aan het vergelijken , dit zijn totaal verschillende configuraties.
2.0TDI 140pk > 2.0TDI CR Common-rail motor.
Ik vind het een keurig verbruik,niks mis mee.
Wat had je verwacht dan?.
1 op 20 rijden met een 2.0 en 140 pk onder de kap?.
En al die mensen die er veel zuiniger mee rijden,geloof ik allemaal niks van.
Dit is een normaal verbruik voor de winter.
In de zomer zal het 1 op 16/17 worden.
9 jaar
Appel en peren? 2.0TDI CR 140pk Golf en 2.0TDI CR 140pk Jetta.
Tuurlijk handbak en DSG kan wel uitmaken, maar ik geloof niet het verschil 1:15 en 1:19
Heb nog even gekeken: gemiddeld 1:18.7 over de laatste 20.000km
En heen en weer Oostenrijk was overigens 1:17 gemiddeld. (met vrij veel 150km/u)
9 jaar
[quote=dutch123]maar ik geloof niet het verschil 1:15 en 1:19[/quote]
Allemaal lekker belangrijk, en maar turen naar de verbruiksmeter ;)
Tankje leeg = tankje weer vol. Als dat niet meer lukt gaan we fietsen...
Gr. paul
Ja, ja, leuk.
Maar valk09 heeft er meer aan als er mensen serieus reageren op z'n vraag.
Dus volgens is er iets mis tenzij met de Jetta enthousiast gereden wordt.
Wat zou onderzocht kunnen worden?
9 jaar
Als er al wat aan zou willen doen ,zou ik kijken of de remmen niet aanlopen,staat van onderhoud.
Hoe is de bandenspanning,airco niet teveel gebruiken,stroomverbruikers als verlichting,ontwaseming,ruitverwarming met beleid gebruiken.
Bij de stoplicht niet als eerste weg willen zijn,niet het nieuwe rijden toepassen.
Als je hier dus allemaal rekening mee gaat houden zal het verbruik waarschijnlijk afnemen.
Maar een zuinigheidswonder word het niet.
Houd ook in het achterhoofd dat mensen hun werkelijke verbruik je vaak niet vertellen omdat ze nou eenmaal hun berekeningen op 1 op 20 gemaakt hebben.
Dat rechtvaardigd dan de aanschaf van een diesel.
Ik hoor ook nog steeds mensen zeggen dat ze met 15.000 per jaar makkelijk een diesel kunnen rijden.
Ik heb 6 jaar een corolla verso diesel gereden,tot volle tevredenheid,maar het verbruik was in de winter 1 op 14/15 en in de zomer 1 op 15/16.
Heb ok in de winter weleens 1 op 12/13 voorbij zien komen.
Tegelijkertijd beweerden mensen met exact dezelfde motor makkelijk 1 op 20 te halen.
Een diesel is tegenwoordig pas aantrekkelijk als je least of boven de 30.000km zit.
Daaronder speel je hooguit kiet.
met de zuinige benzine motoren van tegenwoordig moet je wel heel veel rijden wil het nog aantrekkelijk zijn.
9 jaar
Het verschil in verbruik van de beide auto's 1.9 TDI Passat bj. 2000 en de Jetta 2.0 TDI CR. bj. 2010 is te groot.
Ik had in ieder geval verwacht dat de Jetta (lichter in gewicht) hetzelfde of zuiniger zou zijn dan de Passat.
Volgende week ga ik met de Jetta naar een tunings bedrijf.
Ik weet zeker dat de Jetta zuiniger kan rijden.
9 jaar
[quote=valk09]Het verschil in verbruik van de beide auto's 1.9 TDI Passat bj. 2000 en de Jetta 2.0 TDI CR. bj. 2010 is te groot[/quote]
Dit is appels met peren vergelijken.
De oude 1.9TDI was bijzonder zuinig, dat vind en krijg je met de huidige Dieselmotoren niet / nooit terug.
Bij de huidige Dieseltechniek speelt het roetfilter een grote rol in het verbruik..
Je kunt natuurlijk de hele auto op z'n kop zetten en Software aanpassen en bakken geld uitgeven, een verbruik van 1:19 zal het niet worden.
Typisch iets Nederlands, eerst geld uitgeven om het vervolgens weer ergens op te besparen.
Gr. paul
He Paul , kom jij hetzelfde bakje met appels en peren tegen ?
We zien wel wat ze gaan vinden bij de tuner , en wat het resultaat is .
Een tuner zal ongetwijfeld iets aan de performance kunnen doen.
Roetfilter eruit,software aanpassen,het zal zeker kunnen bijdragen aan een gunstiger verbruik.
Nogmaals,het word geen zuinigheidswonder.
Vergeet niet dat je bij een tuner ook zomaar 900 euro verder bent voor een beetje software aanpassing.
Dan nog het roetfilter verwijderen.
9 jaar
Veel diesels van andere merken hebben nog een aanzienlijk hoger verbruik. Zo gek is 1:15 niet.
9 jaar
De volgende keer maar onderzoek doen voordat je een auto koopt...en niet achteraf vragen hoe het kan dat hij meer verbruikt dan een andere auto.
Jou vergelijk gaat niet op, het betreft hier twee verschillende motoren...om van het model auto maar niet te spreken.
Wat mij betreft einde topic...
prettige feestdagen,
Ludolf.
9 jaar
Het is niet verkeerd om de auto eens te laten checken op eventuele gebreken die misschien het verbruik kunnen beïnvloeden.
Zoals al gememoreerd is in de verschillende antwoorden.
Maar als daar niks uitkomt,tja,dan word het lastig.
Dan kun je nog een tuner er nog eens naar laten kijken.
9 jaar
Het is net als met 2 vrouwen hahaha... Als je ze beiden precies hetzelfde behandelt dan wil dat nog niet zeggen dat je hetzelfde eindresultaat krijgt terwijl ze toch echt beiden hetzelfde karakter hebben. En het verleden telt dan ook nog eens mee... :) Misschien moet je net ff op een andere manier gaan rijden met die Jetta en wie weet haal je dan wel een wat zuinigere verbruik hahhaha.
Nee gekkigheid maar idd laat hem eens uitlezen en controleren op gebreken, wie weet heb je foutmelding of iets dergelijks en kan je wat maar als alles gewoon goed is dan is het zoals het is.
Ik ken ook maar weinig vrouwen die zuinig zijn,ha,ha.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Jetta of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar