2 maanden geleden heb ik de distributieriem en waterpomp van mijn golf 3 1.4 cl (1992) laten vervangen. Hierna liep de watertemperatuur standaard op tot ongeveer 110 graden. In de garage werd mij verteld dat het geen probleem was zolang de temperatuur maar constant bleef.
Hier heb ik 2 weken mee gereden en vervolgens ben ik toch weer teruggegaan naar de garage voor (weer) een nieuwe waterpomp (viel binnen de garantie). Hierna had ik helaas nog steeds het zelfde probleem.
Ondertussen heb ik de volgende dingen uitgesloten;
- d.m.v. infrarood thermometer heb ik de temperaturen van de radiator en het thermostaathius opgemeten; als de fan aanslaat (op stand 1) is de radiator 95 graden en het thermostaathuis 110 (zoals temp. meter op dashboard ook aangeeft). Dit betekent dat er (te) min water bij de radiator komt of dat de temp sensor kapot is.
- Ik heb het motormanagement laten uitlezen en hier stond geen enkele foutcode in (dus ook geen kapotte temperatuursensor!)
Het probleem kan dus alleen nog in de waterpomp of de thermostaat zitten.
Als ik komend weekend tijd heb haal ik de themostaat er een rij ik een stuk zonder thermostaat om te kijken of de motor net zo warm wordt. Is dat het geval dan zal het aan de waterpomp liggen.
Heeft iemand een idee of de nieuwe waterpompen minder opbrengst hebben? Of is er iemand die zo kan vertellen waar het probleem zit?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zoek eerder in de thermostaat als de waterpomp...
Als je hem er toch uithaalt kun je hem eenvoudig testen, op de thermostaat staat de opnenings temperatuur aangegeven, ff in een bakje water, met temperatuur meter erbij en verwarmen.
Dan zie je vanzelf of ie op dat punt open gaat, en ook of ie ver genoeg opengaat.
Cor
Ik heb de thermostaat er afgelopen vrijdag uitgehaald en getest in een pannetje water, werkt prima. Sindsdien heb ik zonder thermostaat gereden en behalve dat de motor lagzamer op temperatuur komt wordt hij net zo goed weer 110 graden.
Heeft iemand een idee of de nieuwe waterpompen minder wateropbrengst hebben? of dat er iets vergeten in bij het plaatsen van de nieuwe pomp waardoor de motor minder wordt gekoeld?
18 jaar
Zelfde probleem gehad met een Fiat Cinquecento.Thermostaat er uit gedaan maar temperatuur bleef veel te hoog.Heb de motor gereinicht en daarna een lekstop middel in gedaan maar ook dit hielp niet.Oude waterpomp voorzien van nieuwe inwendige onderdelen deze weer gemonteerd en probleem was verholpen.Motor komt en blijft weer op de normale temperatuur.Waar het verschil in zit ik weet het niet maar mijn motor draaid er weer lustig op los zonder dat deze te heet word.
18 jaar
Wat is er mis met een temp van 110° ?
Is het niet zo dat die termostaat pas GEHEEL open staat bij 107°? Ik kan me vergissen hoor. ( Doe het even uit het hoofd)
18 jaar
[quote=H&k]Wat is er mis met een temp van 110° ?
Is het niet zo dat die termostaat pas GEHEEL open staat bij 107°? Ik kan me vergissen hoor. ( Doe het even uit het hoofd)[/quote]
normaal is, tussen 87 en 92 gr ... wat is er mis? 110 graden is een beetje laat!
paul,
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar