close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf: Na 2 keer uitlijnen, nog steeds neiging om naar rechts af te bui

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Na 2 keer de auto uitgelijnd te hebben (eerst niet tevreden, dus nog een keer alles bij KWIK-FIT), blijft de auto ligt naar recht neigen (bij loslaten stuur). Eerst rijdt ie redelijk een stukje rechtuit (rond 100m op snelweg, bij plusminus 120km/u) en vervolgens als die eenmaal begint met afbuigen stuurt ie steeds sneller van de baan af. Op zich met rijden heb ik er niet echt last van. Door stuurbekrachtiging gewoon zonder inspanning makkelijk recht te houden. Komt dit nou door de auto of doordat de weg altijd al een beetje schuin afloopt, vanwege de afwatering? Voorheen had ik een Volvo en die bleef namelijk echt 100'en meters koersvast rechtuit zonder het stuur aan te raken.

Geplaatst door

Golfballetje (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

wat voor banden heb je links/rechts eropzitten?

ferdi.b 0

17 jaar

4x Continental 205 55 16 (de orginele VW banden), de banden zijn tevens voor de zekerheid opnieuw gebalanceerd. Wel zit er een band op die later is vervangen (dus met nieuwer profiel t.o.v. de andere 3 (plusminus 6mm). Die nieuwe band zit linksachter, zou deze ongelijkheid in profiel tot deze afwijking zorgen????

Golfballetje 0

17 jaar

wissel de wielen van voor eens van kant
probleem zit dikwijls in de banden
succes

davy2038 0
badge

17 jaar

Een auto trekt altijd iets naar rechts,als deze auto pas 100 meter iets gaat afbuigen naar rechts is dat in mijn ogen gewoon goed,je kunt de wielenwissel doen,maar als het dan nog hetzelfde is,zou ik er geen tijd/geld meer in steken als het daadwerkelijk is zoals je zegt.

Ricky,

ricky 10
badge

17 jaar

Ik zou ook links/rechts gaan wisselen en zorgen dat de banden op een as exact dezelfde spanning hebben.
Helpt dit niet, zou ik het in ruste laten en pas bij de volgende bandenwissel er nog eens critisch naar kijken.

ferdi.b 0

17 jaar

[quote=ferdi.b]Ik zou ook links/rechts gaan wisselen en zorgen dat de banden op een as exact dezelfde spanning hebben.
Helpt dit niet, zou ik het in ruste laten en pas bij de volgende bandenwissel er nog eens critisch naar kijken.[/quote]
Da's kort door de bocht..!!
Het kan mogelijk zelfs nog wel in de rubber van de wielophanging zitten.
Een en ander natuurlijk mede afhankelijk van de gereden kilometers, maar aangzien het hier een LPG-auto betreft, zal hij al wel wat getuft hebben.....

En om nou te stellen dat ELKE auto ALTIJD (al dan niet IETS) naar RECHTS trekt vind ik ook wel een sterke.

Op een vlakke weg en zonder wind hoort elke auto gewoon rechtuit te rijden.

Bolling van het wegdek, wind, aanlopende remmen, probleem in de banden, verschillende bandenspanningen en uitgelubberde rubbers in de wielophanging zorgen doorgaans voor een onprettig rijgedrag, waarbij de eerste twee nagenoeg altijd aanwezig zijn.

Santa 0

17 jaar

Het valt mee, mijn LPG auto heeft ongeveer 110.000km op de teller staan.
Maar in principe ervaar ik het niet echt als onprettig rijgedrag. Ik hoef niet echt tegen te sturen ofzo. Maar als ik mijn stuur loslaat gaat ie toch wat naar rechts lopen, en dat lijkt mij een uitlijnsymptoom, maar omdat ie 2 keer vlak achter elkaar is uitgelijnd en het blijft doen vind ik het wel apart. Maar ik kan er mee leven verder.

Golfballetje 0

17 jaar

Dan is er dus duidelijk iets NIET goed met de auto, da's duidelijk.
Dat jij er mee wilt leven is je eigen keuze. Houd echter WEL rekening met een verergerde slijtage van je banden en vervanging komt dus EERDER en ook weer voor JOUW kosten...
Een juiste uitlijning van de wielstanden is alleen DAAROM al belangrijk......

Persoonlijk laat ik mijn wagens NIET bij Kwik Fit uitlijnen. Ik ga liever naar een bedrijf met een ANDERE bedrijfspolicy!

Santa 0

17 jaar

[quote=Santa]Dan is er dus duidelijk iets NIET goed met de auto, da's duidelijk.
Dat jij er mee wilt leven is je eigen keuze. Houd echter WEL rekening met een verergerde slijtage van je banden en vervanging komt dus EERDER en ook weer voor JOUW kosten...
Een juiste uitlijning van de wielstanden is alleen DAAROM al belangrijk......

Persoonlijk laat ik mijn wagens NIET bij Kwik Fit uitlijnen. Ik ga liever naar een bedrijf met een ANDERE bedrijfspolicy![/quote]
Kan ik in meegaan Santa.

Ik heb op dit forum voor mijn Passat vorig jaar hierover een topic opgestart die ging over trekken naar rechts. Veel is er al over geschreven op dit forum. Ook de 'i am tired' centers draaien op de geijkte plaatsen aan wat stangen en dan is het dat. Maar het helpt niks. Maar, wat ik hier vaak lees, de juiste afstelling met hulpgereedschappen (lees Paul Kelder hier maar over!) kunnen zij ook niet regelen. Ik weet niet of dit ook geldt voor de Golf.

Ik denk ook wel eens dat het naar links/rechts trekken te maken heeft met slijtage in de wielophanging, de draagarmen. Ze worden pas vervangen als ze écht piepen/kraken/steunen of speling hebben, terwijl de andere armen nog altijd een bepaalde slijt hebben.

Zou het alles bij elkaar niet beter zijn, als één draagarm(pje) in de ophanging wordt vervangen, om de hele riedel te vervangen? Wel een rib uit je lijf, maar dan alles weer op elkaar afgestemd. Dan heb je volgens mij ook geen gedoe met naar links of rechts trekken.

Jullie idee?

groet,
Olleke,

olleke 0

17 jaar

Ik ben blij dat je niet alle fastfitters over een kam scheert.....

"de juiste afstelling met hulpgereedschappen" Dit is je reinste kolder. Iemand die verstand heeft van wielgeometrie en met uitlijnapparatuur overweg kan, heeft geen hulpstukken nodig. Daarbij, die hulpstukken zijn alleen maar geschikt op een standaard onderstel, dus niet toepasbaar bij bv een verlagingsset. Ook zijn de fabrieksafstellingen en fabriekswaarden niet altijd heilig. Iemand die dus verstand van zaken heeft kan een auto juist uitlijnen en eventueel de rijeigenschappen verbeteren. Als voorbeeld: een ibiza vanaf 2002 kun je een veel rustigere stuurgedrag geven door de sporing op de vooras op een iets toespoor te zetten. Hierbij nauwlijks extra bandenslijtage maar een veel lekker rijdende auto. Zo zijn er meer merken waarbij je de weg/stuurgedrag kunt afstemmen op de eisen van de bestuurder...mits je verstand van zaken hebt.

ferdi.b 0

17 jaar

Er wordt hier nu wel steeds gesproken over uitlijnen, maar met alle respect......het naar een kant trekken heeft niets te maken met uitlijnen, athans met de sporing. Dit komt deels door het concept van een voorwiel aandrijver, trekken naar rechts bij gas geven en trekken naar links bij afremmen op de motor. Wanneer een van de wielen een kant uit wil heeft dat te maken met de band zelf. Meestal merk je na het wisselen van links met rechts dat het tegenovergestelde gebeurd en de auto precies de andere kant uit trekt.
Mijn advies is om eerst es een paar wielen te verwisselen onderling en dan te kijken of er iets is verandert. Blijkt alles nog hetzelfde dan zou er iets aan de wielstand kunnen mankeren. Maar als dit invloed heeft op het rijgedrag zal het zeker optisch waarneembaar moeten zijn. Daar was in dit geval geen sprake van.

Sytze

sytze 0
badge

17 jaar

[quote=olleke]Ook de 'i am tired' centers draaien op de geijkte plaatsen aan wat stangen en dan is het dat. Maar het helpt niks. Maar, wat ik hier vaak lees, de juiste afstelling met hulpgereedschappen (lees Paul Kelder hier maar over!) kunnen zij ook niet regelen. Ik weet niet of dit ook geldt voor de Golf.[/quote]
Dan is dit dus ook geen optie voor het probleem...

ferdi.b 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.